Gdańska Stocznia Remontowa SA z grupy Remontowa Holding realizuje ciekawy program przebudowy co najmniej trzech statków ro-ro dla firmy CLdN. W wyniku przebudowy powierzchnia ładunkowa ro-ro każdego z nich zwiększa się o prawie 30 procent.
CLdN (Compagnie Luxembourgeoise d’Navigation), dawniej znana jako Cobelfret, to grupa armatorska działająca w branży transportowo - logistycznej. Została założona w 1928 roku, a jej główna siedziba mieści się w Luksemburgu. Należące do niej statki ro-ro kursują pomiędzy portami w Zeebrugge, Rotterdamie, Londynie (port Purfleet), Killingholme, Dublinie, Göteborgu, Esbjergu i Porto (port Leixões). Firma zatrudnia ok. 1500 pracowników, a jej roczne obroty przekraczają miliard euro.
CLdN zleciła Gdańskiej Stoczni Remontowa SA przebudowę promów towarowych, polegającą na dobudowaniu dodatkowego, nowego pokładu ro-ro, od nadbudówki w stronę dziobu oraz zainstalowaniu prowadzącej do tego pokładu nowej hydraulicznej rampy wjazdowej. W ten sposób każdy ze statków „zyskuje” dodatkowe 1000 ton (łącznie z rurociągami, nową rampą oraz innymi urządzeniami i elementami). Co ważniejsze – powierzchnia ładunkowa każdego z nich zwiększa się z 2907 do 3678 metrów linii ładunkowej ro-ro.
Przebudowa pierwszego statku - Mazarine – została już zakończona. Opuścił stocznię 16 października br.
Zobacz materiał wideo:
Produkcja: Marcin Koszałka/PORTALMORSKI.PL
Prefabrykacja konstrukcji stalowych nowego pokładu na statek Mazarine rozpoczęła się na wiele miesięcy przed jego przybyciem Gdańska. Zmontowane z wcześniej przygotowanych bloków sekcje, w momencie wpłynięcia Mazarine do stoczni, były już przygotowane do połączenia i budowy nowego pokładu ro-ro. Za pomocą dźwigu pływającego REM-220, wszystkie sześć sekcji przetransportowano drogą wodną z pokładu barki zanurzalnej REM-LIFT 25000 na statek Mazarine.
Po zamontowaniu dodatkowego pokładu i rampy, statek wprowadzono do doku na remont konserwacyjno-malarski. Podczas postoju w doku wykonano pełen zakres prac mechanicznych, w tym m.in. przegląd i kompleksowy remont układu sterowego.
Po szlakowaniu całej części podwodnej kadłuba, została zaaplikowana farba silikonowa. Odświeżona została także z zewnątrz cała nadbudówka wraz nowymi sekcjami, które na etapie prefabrykacji były już wymalowane i uzbrojone w niezbędne wyposażenie jedynie wewnątrz. Konserwacji poddane zostały również nowe pokłady oraz przestrzenie zamknięte, w których wykonywane były prace w trakcie trwania przebudowy.
Po zakończeniu prac stalowych, przeprowadzono próby ciśnieniowe systemów rurociągów oraz testy systemów elektrycznych, a potem próby zdawczo-odbiorcze. Pomimo niesprzyjającej pogody (wiejący przez kilka dni silny wiatr i ciągłe opady deszczu), która utrudniała prowadzenie prac na otwartej przestrzeni, realizacja przebudowy Mazarine przebiegła zgodnie z harmonogramem.
Po wypłynięciu Mazarine, dwa dni później wpłynęła kolejna jednostka – Palatine, na której aktualnie trwają prace związane z przebudową. W miniony poniedziałek – 11 listopada została ona zadokowana.
Jednocześnie trwają prace prefabrykacyjne związane z przebudową trzeciej jednostki – Vespertine, której przypłynięcie zaplanowano na początek roku 2020. Zakończyła się prefabrykacja blach do budowy bloków, trwały też prace związane z przygotowaniem pierwszych sekcji nowego pokładu na ten statek.
Grzegorz Landowski
Fot.: Marcin Koszałka, Sławomir Lewandowski/PORTALMORSKI.PL
Poniżej na zdjęciach:
Mazarine wpływa do stoczni na przebudowę, prace w doku, widok odnowionego dolnego pokładu ro-ro, nowa rampa wjazdowa.
W tej 7 jest Meleq z linią ładunkową 4076 m zbudowany we Flensburgu do którego nadbudówkę zbudował Marine Project z Gdańska.
Dwa kolejne to typ Celine z linią ładunkową 7970 m oraz 4 jednostki po 5400 m pochodzące z Hyundai Mipo.
Budowę dwóch jednostek zlecono Chorwacji, ale to się zakończyło zerwaniem kontraktu.
Dodatkowo w 2019 zlecono budowę duetu po 5400 m napędzanego LNG (320 m3), również w Hyundai Mipo.
Ewentualne wyjście UK z Unii może spowodować spore zamieszanie na Morzu Północnym również w CLdN.
Zdjęcia i parametry Celine IMO 9789233 robią wrażenie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.