Stocznie, Statki

Roald Amundsen, statek wycieczkowy zbudowany w stoczni Kleven dla norweskiego armatora Hurtigruten, został ochrzczony na Antarktydzie. To pierwsza tego typu uroczystość z udziałem wycieczkowca w tak odległym rejonie. Matką chrzestną została Karin Strand, badaczka polarna.

Tradycyjne rozbicie butelki szampana o burtę statku zastąpiono kawałkiem lodu, aby uhonorować w ten sposób dziedzictwo badacza polarnego Roalda Amundsena.

Jest to pierwszy z dwóch zamówionych w kwietniu 2016 roku statków ekspedycyjnych z wysoką klasą lodową i napędem hybrydowym, który obniży zużycie paliwa i pozwoli na bezemisyjną żeglugę. Po zakończeniu sezonu 2019-20 na Antarktydzie, spędzi sezon letni 2020 na Alasce.

Warto dodać, że znacząca część konstrukcji statku powstała w Polsce, w stoczni Montex Shipyard. W październiku 2017 roku na barko-pontonie holowanym przez jednostkę Frigga z zakładu produkcyjnego Montexu na terenie byłej Stoczni Gdańskiej wyekspediowano zestaw konstrukcji wycieczkowca (stoczniowy numer budowy Kleven 400). Były to przede wszystkim blok dziobowy, dwie sekcje denne, duża sekcja rufowa i trzykondygnacyjna sekcja przedniej części nadbudówki łącznie ze sterówką.

Stocznia Montex zbudowała także część konstrukcji na jednostkę siostrzaną, o stoczniowym numerze budowy 401, która ma otrzymać imię Fridtjof Nansen. Obie jednostki charakteryzować będzie długość 140 m i szerokość 23,6 m. Na pokład przyjmą 530 pasażerów. Ten drugi dołączy do floty norweskiego armatora w 2020 roku.

AL, z mediów

+3 Roald Amundsen
Trochę dziwny ten tekst. Statek Roald Amundsen obecnie płynie do portu Puenta Arenas jest to port w Chile i tam przypłynie dnia 12 listopada 2019 r. o godz. 10. Wcześniej był w portach kanadyjskim Vancouver dn. 27 września 2019, meksykańskim Acapulco a 27 października 2019 r. w chilijskim Valparaiso.To kiedy był na Antarktydzie ?
10 listopad 2019 : 06:34 Amoniusz | Zgłoś
+3 uwagi do art. Roald Amundsen
Dziś właścicielem stoczni Kleven jest HURTIGRUTEN , dokładnie od 2018r. Stocznia Kleven miała problemy finansowe, za ostatnie 4 lata odnotowała straty w wys. 1 miliarda NOK czyli ok. 112 milionów USD. Obecnie prowadzona jest restrukturyzacja m.in. zostanie zmniejszona liczba pracowników z 224 osób do 140 osób. Kłopoty istnieją mimo, że rząd norweski od kilkudziesięciu lat
dofinansowuje w wysokości 25 % wartości kontraktu na budowę statku w każdej ze stoczni.
10 listopad 2019 : 06:41 Amoniusz | Zgłoś
+2 geografia
Warto by autor artykułu z portalu morskiego zajrzał do atlasu geograficznego by zorientować się gdzie jest Antarktyda .
10 listopad 2019 : 08:00 Keshet | Zgłoś
+3 chrzest Roalda Amundsena
odbył się w zatoce Chiriguano koło Brabancji, w Archipelagu Palmera na Antarktydzie. w czwartek, rano.Goście na MS Roald Amundsen śledzili chrzest z mniejszych łodzi wyprawowych - w zatoce wokół statku. Dołączyli do nich goście i załoga z MS Midnatsol Hurtigruten, który jest na pierwszej wyprawie sezonowej na Antarktydzie.
10 listopad 2019 : 11:04 Amoniusz | Zgłoś
+2 straty stoczni i kto do tego dołozył się...
Do strat stoczni Kleven dołożył się niejaki Stach F. i jego kolesie Krzysztof G. i Wojciech S.
w sumie to około 9 milionów NOK. Tak na marginesie ta trójka naraziła też na straty, ok. 50 milionów złotych. stocznię remontową Nauta z Gdyni .
12 listopad 2019 : 06:59 Pindar | Zgłoś
+1 bez emisyjność?
"Jest to pierwszy z dwóch zamówionych w kwietniu 2016 roku statków ekspedycyjnych z wysoką klasą lodową i napędem hybrydowym, który obniży zużycie paliwa i pozwoli na bez emisyjną żeglugę."
Napęd hybrydowy nie daje bez emisyjności, tylko obniżoną emisyjność chyba?
14 listopad 2019 : 10:01 adi | Zgłoś
0 Roland Amundsen
Dzisiaj statek stoi w porcie w Kristiansand
01 październik 2020 : 13:37 Dariusz tomaszewski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter