W czwartek, 1 sierpnia, stocznia Ulstein Verft przekazała armatorowi Color Line prom pasażersko-samochodowy Color Hybrid, określany jako największy prom, a nawet jako największy w świecie statek z napędem hybrydowym z bateriami akumulatorów ładowanymi ze źródła lądowego podczas postojów statku w porcie (plug-in hybrid vessel).
O statku informowaliśmy już niejednokrotnie - jako częściowo wyposażony powstał w gdyńskiej stoczni Crist SA w podwykonawstwie na zamówienie stoczni norweskiej.
Faktycznie - jest to największy prom hybrydowy zaprojektowany i zbudowany jako taki od stępki, inaczej mówiąc - rekordowej obecnie wielkości nowo-zbudowany prom hybrydowy.
Jednak miano największego hybrydowego promu "w ogóle" Color Hybrid utracił już dobrych kilka tygodni temu, gdy jeszcze trwały jego próby morskie. Wtedy zakończyła się przebudowa dwóch promów włoskiego armatora Grimaldi, za sprawą której stały się one najdłuższymi statkami tego typu w świecie (254,00 m), a także - biorąc pod uwagę typoszeregi (serie niemal identycznych statków) - trzecimi w świecie pod względem tonażu pojemnościowego brutto (63 742 GT).
Podczas pobytu promów Cruise Barcelona (od 10 kwietnia do 22 czerwca) oraz Cruise Roma (między 18 stycznia a 5 kwietnia) w stoczni grupy Fincantieri w Palermo zamontowano też - jak twierdzi dostawca, Corvus Energy - największe pakiety akumulatorów zainstalowane dotąd na promach - o pojemności 5,5 MWh dla każdego statku (w zamówieniu i produkcji są już przykładowo pakiety baterii Corvus o pojemności 6,1 MWh na jeden statek - dla promów Kystruten armatora Havila).
Po tej przebudowie Cruise Roma i Cruise Barcelona stały się największymi na świecie promami hybrydowymi.
Wracając do największego nowo-zbudowanego promu hybrydowego z Norwegii - ponad 70 % dostawców wyposażenia dla przekazanego właśnie armatorowi Color Hybrid pochodzi z norweskiego klastra morskiego, reprezentując najwyższą jakość przemysłu morskiego - czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni.
Statek, zaprojektowany przez norweską stocznię - Fosen Yard - może pomieścić 2000 pasażerów i 500 samochodów.
"Budowa największego na świecie hybrydowego statku typu plug-in jest zgodna z ambicjami firmy dotyczącymi dalszego rozwoju zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań dla norweskiej żeglugi", mówi prezes Color Line Trond Kleivdal.
"Silny nacisk na innowacyjność i dostarczanie jakości naszym klientom zawsze były dla nas bardzo ważne. Dzięki szerokiemu doświadczeniu w branży morskiej, nasi wykwalifikowani i zaangażowani pracownicy dołożyli wszelkich starań, aby ukończyć Color Hybrid", powiedziała Gunvor Ulstein, dyrektor generalny Ulstein Group, kontynuując: "Chcielibyśmy wyrazić naszą wdzięczność dla Color Line za dobrą i konstruktywną współpracę w całym okresie budowy. Cieszymy się, że statek jest gotowy do eksploatacji i że pasażerowie mogą wkrótce doświadczyć podróżowania z Color Hybrid".
Color Hybrid wprowadza nowe rozwiązania w zakresie redukcji hałasu i emisji - stwierdzono w oficjalnym komunikacie stoczni. Statek jest hybrydą typu plug-in, czyli statkiem z systemem napędowym, którego baterie mogą być ładowane ekologiczną energią ze źródła lądowego, w tym przypadku - w Sandefjord.
Prom hybrydowy Color Hybrid może odbywać część podróży z wyłączonymi silnikami spalinowymi, wykorzystując wyłącznie energię z baterii akumulatorów. Statek będzie wpływał cicho i bez emisji do fiordu Sandefjord i z niego wypływał również bez emisji szkodliwych związków azotu i siarki do powietrza oraz dwutlenku węgla w tym rejonie. Przy zasilaniu z akumulatorów możliwe jest utrzymywanie prędkości 12 węzłów przez godzinę.
Akumulatory o pojemności 5 MWh mają łączną masę 65 ton i mogą być załadowane w ciągu jednej godziny ze źródła lądowego. Alternatywną metodą ładowania akumulatorów jest ich zasilanie z własnych zespołów prądotwórczych statku (z silnikami spalinowymi).
Statek posiada również system odzysku ciepła o mocy pięciu megawatów, który wykorzystuje ciepło m.in. z gazów spalinowych do ogrzewania. W połączeniu z optymalnym projektem kształtu kadłuba pomaga to uczynić statek energooszczędnym i przyjaznym dla środowiska.
PBS, rel (Ulstein Verft)
Fot., rys.: Ulstein Verft, Color Line
Dane techniczne, djęcia, rysunki - ponizej, pod materiałami video.
Color Hybrid - wizualizacja animowana:
Budowa częściowo wyposażonego statku w Polsce:
Holowanie z Polski do stoczni w Norwegii:
Norweski "Statek Roku":
Prom pasażersko-samochodowy z napędem hybrydowym Color Hybrid - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9824289
państwo bandery - Norwegia
operator, armator - Color Group AS
armator zarejestrowany - Color Line Transport AS
stocznia (częściowo wyposażony statek) - Crist SA
stocznia (wyposażenie, główny kontraktujący) - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik
stoczniowy nr budowy - 311
projekt - Fosen Yard
zamówienie (podpisanie kontraktu) - 17 lutego 2017
pierwsze cięcie blach - 14 lipca 2017
położenie stępki - 16 kwietnia 2018
wodowanie w Polsce, przekazanie stoczni norweskiej częściowo wyposażonej jednostki - 6 listopada 2018
wydokowanie w Ulstein Verft - 14 kwietnia 2019
przekazanie do eksploatacji - 1 sierpnia 2019
długość całkowita - 160,00 m
długość między pionami - 142,95 m
szerokość konstrukcyjna - 27,10 m
zanurzenie - 6,30 m
wysokość boczna - 9,10 m
nośność - 3200 t
tonaż pojemnościowy brutto - 30 000
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 30 185
ładowność samochodów osobowych - 500
długość pasa ładunkowego ro-ro - 700 m
miejsca dla pasażerów - 2000
miejsca dla załogi - 100
pojemność zbiorników balastowych - 1500 m³
pojemność zbiorników wody słodkiej - ok. 450 m³
napęd główny - 2-śrubowy, 4 zespoły prądotwórcze
łączna moc napędu głównego - MCR 16 000 kW (21 752 KM)
silniki napędu głównego - 4 × Rolls-Royce’s Bergen B33:45L
pojemność baterii akumulatorów - 5 MWh
prędkość maksymalna - 17 węzłów
stery strumieniowe - 2, dziobowe
liczba pokładów - 9
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - * 1A, FERRY A, CLEAN, NAUT(OC), TMON, COMF(C(2)V(2)), ICE(1B), MCDK, LCS(DC), BIS, F(MC), BATTERY(POWER), VIBR, RECYCLABLE, BWM(T)
Pozwolę sobie na powtórzenie pewnych danych.
palenie blach stępka wodowanie przekazanie długość
Color Hybrid 14.07.2017 16.04.2018 06.11.2018 01.07.2019 160 m
Bolko H-11 16.11.2017 23.01.2018 08.10.2018 02.2019 - planowane wg Defence 24 29.2 m
Czy komentarz jest potrzebny? Bolko ciągle na stoczni.
Proszę też porównać stocznie i suche doki w Gdyni i Ulstein.
Pozdrawiam
podobno statek ma awarię i jest w Dani
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.