W pierwszej połowie 2019 r. z przeznaczeniem na złomowanie sprzedano 201 statków towarowych o łącznej nośności 2 mln ton. Aż trzy czwarte tego tonażu trafiło do stoczni złomowych Bangladeszu i Indii, przy czym większość przypadła na Bangladesz.
Szczyt złomowania w I połowie tego roku nastąpił wcześniej w porównaniu z rokiem ubiegłym, ponieważ zmniejszała się podaż tonażu. W pierwszym półroczu 2018 r. odnotowano najwyższy poziom cen w połowie marca, wynoszący odpowiednio 470/465 USD za tonę masy statku pustego dla tankowców/masowców. W I półroczu 2019 r. odnotowano niższy i późniejszy (pod koniec kwietnia) szczyt cen na poziomie 465/460 USD za tonę masy statku pustego.
Nadpodaż tonażu w sektorze offshore, mimo niejakiego ożywienia, nadal powoduje, że transakcje związane ze złomowaniem przewyższają liczebnie nowe zamówienia stoczniowe, zmniejszając liczbę statków i obiektów offshore w eksploatacji, ale już na mniejszą skalę niż rok wcześniej. W pierwszej połowie 2019 r. zezłomowano 79 statków z tego sektora, co oznacza spadek o około 23 % w porównaniu z pierwszą połową 2018 r.
Aktywność w sektorze złomowania masowców wzrosła o około 55 % w porównaniu z pierwszą połową 2018 roku.
W sektorze małych statków do przewozu ładunków suchych (statki różnych typów) okazał się jedynym, który pozostał niezmienny pod względem liczby złomowanych statków w porównaniu z ubiegłym rokiem.
W pierwszej połowie 2019 r. nastąpił znaczny wzrost złomowania kontenerowców o ok. 370 %. Całkowita ładowność statków tego typu w TEU wzrosła o ponad 100 000 w porównaniu z pierwszą połową 2018 roku.
Liczba tankowców zezłomowanych w pierwszej połowie 2018 r. była trzykrotnie większa od liczby statków tego typu skierowanych na złom w pierwszej połowie bieżącego roku.
Pozytywne perspektywy dla rynku gazowców LNG powoduje, że w sektorze tym obserwuje się obecnie znikomą liczbę statków kierowanych na złom. W I połowie tego roku złomowano jedynie dwa gazowce LNG, oba w Bangladeszu.
Zmalała też liczba złomowanych gazowców LPG - z 26 w I połowie ubiegłego roku, do zaledwie 7 w analogicznym okresie roku bieżącego, co oznacza spadek o 73 %.
Nieznacznie natomiast zmalała liczba złomowanych chłodniowców - z 20 w I połowie roku 2018, do 16 w takim samym okresie bieżącego.
Wzrost liczby aktywnych (zatrudnionych) mobilnych jednostek wiertniczych (tzw. rig count) i zwyżkujące ceny ropy spowodowały przyhamowanie aktywności złomowania w tym sektorze. Liczba takich jednostek (MODU - mobile offshore drilling units) sprzedanych na złom w I połowie tego roku spadła o połowę w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
Złomowanie zaopatrzeniowców górnictwa morskiego (OSV) pozostaje na dość wysokim poziomie, podobnym w I półroczu 2018 i 2019 r. Jeden tylko armator Tidewater Marine skierował w I połowie 2019 r. aż 18 zaopatrzeniowców OSV.
rel (Vessels Value)
Zanim wycieczkowiec zamortyzuje się mijają lata a proste jednostki szybko się amortyzują a do tego zmiany w przepisach o ochronie środowiska zmuszają armatorów do wymiany tego typu jednostek
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.