Morska Stocznia Remontowa Gryfia planuje uzyskać w tym roku przychody m.in. z remontu cywilnych jednostek i budowy nowych lodołamaczy – poinformował we wtorek posłów wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Informacje na temat sytuacji m.in. Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia były tematem sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Stocznia Remontowa Gryfia finalizuje transakcję pozyskania finansowania od instytucji finansowo-bankowych kontraktów długoterminowych, konkretnie budowy lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, oraz remontu jednostki Lublin dla Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu" – powiedział Witkowski.
Jak dodał, "spółka planuje w br. uzyskać przychody z tytułu realizacji cywilnych projektów remontowych, realizacji nowych budów lodołamaczy oraz produkcji specjalnej na rzecz komendy Marynarki Wojennej".
Dodał, że spółka ma remontować prom Gryf; rozpoczęcie tych prac planowane jest pod koniec czerwca br. "Finalizowany jest także kontrakt na remont promu Galileusz. Tutaj rozpoczęcie prac planujemy na początek lipca. Negocjowany jest także kontrakt na remont kolejnego promu; rozpoczęcie tych prac planowane jest na sierpień" - wskazał.
Jak powiedział Witkowski, kontynuowane są również prace nad wykonaniem dokumentacji projektowej dla promu ro-pax. W kwietniu br. rozpoczęły się badania modelowe w Centrum Techniki Okrętowej.
Poseł Arkadiusz Marchewka (PO-KO) pytał, "na jakim etapie jest budowa promu, która rozpoczęła się prawie dwa lata temu od symbolicznego położenia stępki".
"W tym roku - i mówię to z pełną świadomością - rozpoczną się prace fizycznie przy budowie ro-paksa" – powiedział prezes Gryfii Artur Trzeciakowski. "Bez względu na to, czy będzie to realizowane według jednego, czy drugiego projektu, o których w tej chwili rozmawiamy, będzie to wykonane w tym roku" - podkreślał.
"Prace związane z realizacją projektu technicznego cały czas trwają; co miesiąc zgodnie z harmonogramem spływa kolejna część dokumentacji" - powiedział Trzeciakowski dopytywany o szczegóły.
Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono w Szczecinie 23 czerwca 2017 r. W lipcu 2018 r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.
Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu.
Kacper Reszczyński
Pełny zapis video z posiedzenia Komisji (jeżeli materiał video nie pokazuje się poniżej - należy w przeglądarce WWW zmienić ustawienia dla tej strony, wyłączyć blokadę):
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.