Po podpisaniu kontraktu w marcu br., Damen Shipyards Group wykonała 9 maja pierwsze cięcie blach na 34-metrowy dzienny (czyli bezkabinowy), trzypokładowy statek wycieczkowy (day cruise cessel) dla armatora Windermere Lake Cruises, operującego w angielskim parku narodowym Lake District.
Damen i Windermere Lake Cruises zaplanowali proces budowy statku, który ma trwać ok. 17 miesięcy, w ścisłej współpracy, konsultując się z lokalnymi władzami i mieszkańcami, aby zminimalizować wpływ na ten chroniony i wrażliwy ekologicznie obszar, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Windermere Lake Cruises eksploatuje obecnie flotę szesnastu jeziorowych statków wycieczkowych: trzy tradycyjne "parowce" - każdy o pojemności ponad 350 pasażerów, jak również inne tradycyjne i nowoczesne statki i motorówki. Flota działa przez cały rok, zabierając pasażerów na wycieczki i wieczorne przyjęcia na wodzie na największym jeziorze Lake District - Lake Windermere. Nie do przecenienia jest rola firmy w lokalnej gospodarce: każdego roku odbywa się ponad 1,6 miliona "osobo-podróży", co czyni Windermere Lake Cruises jedną z najpopularniejszych atrakcji w Wielkiej Brytanii.
Aby sprostać stałemu i znacznemu wzrostowi liczby odwiedzających i wzbogacić ofertę zrównoważonego transportu na jeziorze Windermere - jak wyjaśnia Bill Bewley, prezes Windermere Lake Cruises - firma uznała, że nadszedł czas, by rozbudować flotę. Wspomagana przez firmę James Fischer PLC, Windermere Lake Cruises wstępnie zwróciła się do stoczni w Wielkiej Brytanii, jednak ostatecznie wybrano holenderską grupę stoczniową Damen.
Wynikająca z tego umowa na projekt i budowę statku i jego specyfikacja zawierały wiele szczegółów odnoszących się do dość niezwykłego rejonu eksploatacji, czyli jeziora Windermere.
Nowa jednostka, która ma otrzymać imię Swift, będzie największym statkiem wprowadzonym do eksploatacji na tym akwenie od ponad 80 lat.
Jeśli chodzi o projekt, ważne było, aby ten nowy "jedyny w swoim rodzaju" statek nie tylko odpowiadał wyglądowi istniejącej floty i dziedzictwa regionu, ale także wyróżniał się jako nowoczesny technicznie śródlądowy statek wycieczkowy. Statek, wyposażony w silnik wysokoprężny, ma oferować "czterogwiazdkową wygodę" dla 300 pasażerów. Jego pokłady będą w pełni dostępne dla wózków inwalidzkich, a górny pokład będzie można odkrywać lub zamykać w zależności od pogody.
Fakt, że Swift będzie działał w trudno dostępnym miejscu w głębi lądu, a Lake District ("Pojezierze") jest brytyjskim parkiem narodowym i obszarem wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, oznacza, że Damen połączy dwie ze swoich metod budowy statków, aby zapewnić maksymalną możliwą ochronę lokalnego środowiska.
Budowa statku bywa zazwyczaj głośnym procesem, więc oczywiście nie jest możliwe zbudowanie tej jednostki od podstaw na miejscu. Dlatego, by zoptymalizować proces produkcji i ograniczyć uciążliwość produkcji, zdecydowano, by prefabrykować kadłub i nadbudowę w sekcjach w stoczni Damen Shipyards Koźle w Polsce.
Potem, w ramach schematu Damen Technical Cooperation (DTC), który można krótko opisać jako organizację budowy dowolnego statku Damen w dowolnym zakładzie produkcyjnym na świecie - sekcje te zostaną zebrane w lokalizacji nad jeziorem, obok Lakes Aquarium i linii kolejowej Lakeside and Haverthwaite Steam Railway.
Po zakończeniu montażu i wstępnego wyposażenia, Damen zwoduje nowo zbudowany statek za pomocą pojazdu wielokołowego do ładunków ciężkich, a następie dokończy wyposażanie i przeprowadzi próby jednostki.
Spodziewany termin wejścia statku Swift do eksploatacji, to środek 2020 roku.
rel (Damen)
Ty tylko vłąd rypograficzny.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.