W dniu 24 kwietnia, na terenie Mostostalu Pomorze SA (MPG) w Gdańsku odbyło się uroczyste rozpoczęcie projektu Johan Sverdrup Riser Platform (JSRP). W uroczystości cięcia pierwszych blach uczestniczyli przedstawiciele norweskich firm: Kværner AS, Aker Solutions AS oraz Equinor (do niedawna Statoil).
We wrześniu 2018 r. Kværner AS (jako ASK JV AS – a joint venture of Aker Solutions AS and Kværner AS) zlecił MPG wykonanie elementów konstrukcji stalowych z projektu JSRP. W zakresie prac Mostostalu jest wykonanie dwóch modułów platformy, każdy po około 400 ton. Realizacja projektu obejmująca również pełne zabezpieczenie antykorozyjne modułów przewidziana jest do stycznia 2020 roku.
Pole Johan Sverdrup, znajdujące się na Morzu Północnym w odległości 140 km na zachód od Stavanger na wysokości Utsira, jest uważane za jedno z największych pół naftowych na norweskim szelfie kontynentalnym (Norwegian Continental Shelf - NCS). Johan Sverdrup, zwany także gigantem Morza Północnego dostarcza około 25% całkowitej produkcji NCS. Po osiągnięciu pełnej zdolności wydobywczej produkcja szacowana jest na 550-650 tys. baryłek ropy naftowej dziennie, co z kolei ma stanowić niemal 40 % całkowitego wydobycia ropy na NCS.
To nie pierwszy projekt realizowany przez MPG na tym polu naftowym. Przypomnijmy, że w latach 2016-2017, MPG zrealizował dwa prestiżowe kontrakty: Johan Sverdrup Living Quarter, czyli prefabrykację około 4000 ton sekcji stalowych największego w Norwegii modułu użytkowo-mieszkalnego dla K2JV (a joint venture of Kværner Stord AS and KBR)/Statoil) oraz prefabrykację ponad 1450 ton modułu wchodzącego w skład platformy wydobywczej Johan Sverdrup Drilling Platform dla AS Nymo/Statoil.
Od początku tego roku spółka podpisała dodatkowo trzy kontrakty z norweską firmą Aker Solutions AS. Kontrakty te związane są z prefabrykacją konstrukcji stalowych pod rozbudowę różnych norweskich instalacji: platformy wiertniczej na polu gazowo-naftowym o nazwie Troll, rafinerii w Mongstad oraz obiektu związanego z przechwytywaniem i przechowywaniem dwutlenku węgla – Northen Lights.
rel (Mostostal Pomorze SA)
Fot.: Mostostal Pomorze SA / mat. pras.
Moduł P2 waży 23000 ton i będzie budowany w trzech częścich . UPM + MVDC (transformator) zbuduje stocznia w Haugesund i tutaj trafią
elementy 2x400 ton. Trzecią część zbuduje Aibel Tajlandia. P2 bedzie piątą wieżą tego pola (LQ + P1 + DP + RP-riser & P2-drugi etap budowy)
Brak miejsca trochę mnie ogranicza, a temat jest ciekawy. Duzy udział w pracach ma Samsung.
400t to smieszne jest przeciez, to nie jest topside P2. Poza tym P2 projektuje Aibel a oni mowia o Akerze/Kværnerze. wiec RP
Moduły były mniejsze gdyż nie pozwalała nośność nabrzeży ile zawsze coś udało się skonstruować , zresztą wszystkie produkcje wymienione są na stronie Msr Gryfii
A teraz pozostał tylko smutek i żal że się skończyło , no cóż trzeba odpokutować widzimisię Marsjan za czasów PO .
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.