Trzy lata temu Ulstein Design & Solutions wprowadził na rynek pierwszy projekt statku wycieczkowego. Ostatnie kontrakty Lindblad Expeditions i SunStone Ships, o których szerzej pisaliśmy już na Portalu Morskim (link poniżej), pozwala kontynuować, jak sam zapewnia, dobrą passę norweskiego potentata - przedsiębiorstwu zlecono łącznie budowę i/lub projektowanie sześciu tego typu jednostek.
Czytaj także: Powstanie kolejny ekspedycyjny wycieczkowiec National Geographic, częściowo w Polsce
Czytaj także: Zakontraktowano czwarty statek wycieczkowy dla SunStone Ships
Na sukces Ulsteina składa się m.in. stosowanie opatentowanego kształtu kadłuba X-Bow zapewniającego lepsze zachowanie statku przy wchodzeniu w falę i poprawioną dzielność morską. Optymalizuje on także koszty operacyjne (oszczędność w zużyciu paliwa), minimalizując tym samym negatywny wpływ na środowisko.
Kształt i zamknięty charakter X-Bow ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Zastosowanie tego rozwiązania na statku pasażerskim zmniejsza skutki uderzeń fal o kadłub, przez co zwiększa komfort podróżowania m.in. przez znaczne zmniejszenie hałasu i wibracji.
Oprócz wspomnianego X-Bow statki posiadają również szereg wbudowanych funkcji, które pozwalają na redukcję emisji spalin i zwiększenie bezpieczeństwa eksploatacji.
Jak czytamy w komunikacie stoczni, wszystkie zaprojektowane jednostki zrealizowano zgodnie z najnowszymi przepisami, m.in. "Safe return to Port", co w skrócie oznacza tyle, że statek podzielono na strefy, w których wszystkie kluczowe maszyny i instalacje są powielane (redundantne), aby móc bezpiecznie doprowadzić statek do portu w przypadku awarii czy pożaru.
Ove Dimmen, odpowiedzialny za sprzedaż statków wycieczkowych w Ulstein Design & Solutions, przyznaje, że zainteresowanie projektami rejsów wycieczkowych Ulsteina pojawiło się natychmiast po tym, jak firma opublikowała swoje pierwsze projekty.
AL, rel (Ulstein Group)