Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding w środę 5 bm. uroczyście położono stępkę pod budowę niszczyciela min projektu 258 Kormoran II. To druga z serii trzech jednostek budowanych na zlecenie Marynarki Wojennej RP. O tym, czy okręt ten może stać się hitem eksportowym, w audycji Radia Gdańsk prowadzonej przez Iwonę Wysocką rozmawiali: Wioletta Kakowska-Mehring – Trójmiasto.pl i Piotr Stareńczak – PortalMorski.pl. 

Pierwszy okręt ORP Kormoran wszedł do eksploatacji w listopadzie ubiegłego roku i zaliczany jest do najnowocześniejszych niszczycieli min w Europie. Do głównych zadań jednostki należy m.in. poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich. 

Czytaj także: Położenie stępki pod niszczyciel min Kormoran II [ZDJĘCIA]

W audycji Radia Gdańsk „Ludzie i Pieniądze” Iwona Wysocka pytała swoich gości, czy okręt ten może być naszym hitem eksportowym? 

- Zdecydowanie jest to jednostka, którą możemy się pochwalić – mówiła Wioletta Kakowska-Mehring. - W przeciwieństwie do Ślązaka powstała bardzo szybko, bo w 2,5 roku. Jednak do jej promocji będzie niezbędna również pomoc państwa. Trzeba ten okręt odpowiednio zaprezentować, zareklamować i znaleźć zlecenia na kolejne jednostki – dodała Kakowska-Mehring.

- Do tej pory nie widzę aktywności Państwa w promowaniu równym i szerokim wszystkich podmiotów działających w Polsce – mówił Piotr Stareńczak. - Agendy rządowe, czy to ministerstwo, czy organizacje zajmujące się promocją eksportu, występują np. na targach i zdają się wspierać wyłącznie państwowe koncerny stoczniowe i zbrojeniowe. Trudno tu mówić o promocji czy informowaniu o produktach prywatnego przemysłu okrętowego. Te niszczyciele min na pewno mają potencjał eksportowy, natomiast dowiemy się o tym, czy osiągnęły sukces na rynkach międzynarodowych prawdopodobnie po fakcie dokonanym, po podpisaniu kontraktu, być może przy okazji wizyty delegacji zagranicznej w Polsce, lub polskiej u zagranicznego partnera, gdzie zostanie wypowiedziana, zapewne przez polityka, przedstawiciela rządu, jakaś deklaracja lub informacja o negocjacjach. Póki co, promowaniem produktu zajmuje się głównie stocznia, która go zbudowała – dodał.

W audycji padło także pytanie jak bardzo jest to konkurencyjna jednostka, patrząc na to, co dzieje się na rynku światowym.

- Trudno to teraz ocenić, dopiero rynek to zweryfikuje, bo nawet w przypadku ekspertów techniki morskiej chyba nie każdy pokusiłby się o wyrokowanie z takim wyprzedzeniem – mówił Piotr Stareńczak. - Zapewne w ćwiczeniach z innymi okrętami NATO jednostka wykaże swoją przydatność i jakość, przeszła już z powodzeniem pierwsze ćwiczenia w Niemczech, więc chyba możemy liczyć, że tak będzie dalej i okręt dowiedzie swojej wartości rynkowej – powiedział Piotr Stareńczak.

Całej audycji można wysłuchać tutaj >>>

Radio Gdańsk, AL

-17 Wstyd że budują statek do zwalczania min , to nie jest potrzebne od zaraz.
Kormoran do zwalczania min. Nam nie jest potrzebny Polsce . Bo trzeba Polsce fregata rakietowa nawet kilka i niszczyciele mocne i nowe łodzie podwodne z rakierami .A nie jakiś do zwalczać min statek to nas nie obroni . Mon i rząd nic nie potrafi kupić.
06 grudzień 2018 : 16:21 Rafał278 | Zgłoś
+5 Żelastwo na dnie
Powiedz to temu żelastwu, które zalega na dnie od dziesięcioleci i ciągle jest groźne.
07 grudzień 2018 : 07:54 JanW | Zgłoś
+6 Kiedyś wioskowy głupek był znany tylko w swojej wiosce
Kolejny "fachowiec", który nie potrafi napisać bezbłędnie pięciu zdań w języku polskim. Można nie mieć wiedzy, ale opinię trzeba mieć na każdy temat?
07 grudzień 2018 : 13:24 Greg | Zgłoś
0 Wania
eto ty?
07 grudzień 2018 : 18:17 FSB | Zgłoś
+1 Eksport Kormoranów
Moze zanim Remontowa podpisze zagraniczny kontrakt na Kormorany,warto przeczytać "Wojsko nie wie,
jak eksploatować niszczyciele min Kormoran II" z 25.04.2018 komandora Maksymiliana Dury.
Do kontraktu na fińskie niszczyciele min przystąpiło 7 renomowanych stoczni,również Niemcy. Wygrali Włosi,przypadek?
Warto tez popatrzeć na rosyjskie okręty (project 12700 Alexander Obukhov 507).
Zbudowano dwa, 61 m 890 ton, Stocznia Sredne-Nevskiy, Ma ich być 40.
Ciekawostką są kadłuby ze wzmacnianego włókna szklanego. Na podobnych kadłubach budowali
Brytyjczycy swoje Hunt Class. W swoim czasie reklamowane jako największe w swojej klasie.
Pytań wiele, odpowiedzi mniej. Remontowej życzę dobrych kontraktów
Mieczyslaw
07 grudzień 2018 : 19:22 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter