W oprawie spektakularnej ceremonii zwodowano 21 listopada w Chinach nowej generacji statek do instalacji morskich turbin wiatrowych Orion budowany na zamówienie DEME w stoczni COSCO Qidong.
Jest to pierwszy nowo-zbudowany przedstawiciel nowej generacji, większy od eksploatowanych dotąd (następny etap rozwoju wyspecjalizowanych do tej funkcji statków, takich, jak Innovation, Vidar, Pacific Orca, Seajacks Scylla, itp.) i o innej postaci konstrukcyjnej (nie jednostka samopodnośna, jak wspomniane, tylko utrzymywana na miejscu pracy dzięki systemowi pozycjonowania dynamicznego).
Pierwszym w ogóle reprezentantem tej nowej generacji został przebudowany (adaptowany) Bokalift 1 (z żurawiem o unosie ok. 3000 t) armatora Boskalis.
Statki takie mają umożliwiać przede wszystkim transport większej liczby, większych fundamentów morskich turbin wiatrowych i ich instalację.
Niektórzy obserwatorzy i specjaliści poddają w wątpliwość możliwość montowania przez tego rodzaju jednostki samych turbin / nacelli i wirników / płatów wirników na wieżach (ze względu na to, że statki nowej generacji nie są w pozycji roboczej unieruchomione - posadowione na dnie morza dzięki systemowi samopodnośnemu, a mogą podlegać nieznacznym ruchom ze względu na falowanie czy prąd morski, które to ruchy na dużym promieniu wysięgu żurawia mogą potencjalnie stanowić problem), ale niewykluczone, że operatorzy tych statków opracowali technologię pozwalającą zniwelować ewentualne przeszkody).
Zdaniem właściciela - Orion ma zapewniać "bezkonkoruncyjną kombinację nadzwyczaj dużej zdolności przewozowej i udźwigu, imponującej wysokości podnoszenia instalowanych elementów i przyjaznej środowisku techniki okrętowej".
Wodowanie jest kamieniem milowym w procesie budowie, która przebiega w stoczni COSCO zgodnie z harmonogramem. Orion ma być zatrudniany przy budowie największych morskich farm wiatrowych, ale również w sektorze naftowo-gazowym offshore i przy deinstalacji obiektów offshore.
Statek o łącznej mocy zainstalowanej 44 180 kW wyposażony będzie wyposażony w zaawansowany żuraw Liebherr o unosie aż 5000 ton zdolny do przenoszenia ciężkich obiektów na nadzwyczaj dużych wysięgach (promieniach) i w dodatku na "bezkonkurencyjne" - jak to określono - wysokości rzędu 170 m.
W projekcie Oriona zmaksymalizowano powierzchnię pokładu i nośność, by zapewnić "nadzwyczaj dużą" zdolność przewozową i unos. Orion będzie mógł ładować, przewozić i instalować najcięższe monopale, fundamenty płaszczowo-kratownicowe (jacket), komponenty turbin wiatrowych i inne konstrukcje w pojedynczej dostawie. Zdaniem armatora ma mieć możliwość transportowania i instalacji nowej generacji multi-megawatowe turbiny wiatrowe.
Orion ma być także przyjazny środowisku. Wyposażono go w silniki dwu-paliwowe (dual fuel) - diesel/LNG. Zaprojektowano go do otrzymania "Zielonego Paszportu" i notacji klasy Clean Design.
Wśród innych pro-środowiskowych innowacji zaplanowano system odzysku ciepła odpadowego, przetwarzający energię cieplną ze spalin i wody chłodzącej na energię elektryczną. Z kolei odparowywane LNG będzie schładzało pomieszczenia załogi dzięki systemowi odzysku zimna.
Orion ma 216,50 m długości całkowitej i będzie wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego klasy DP3. Ma wejść do eksploatacji pod koniec 2019 roku.
GeaSea - oddział DEME zajmujący się sektorem morskiej energetyki wiatrowej - eksploatuje dwie jednostki zbudowane w stoczni Crist - Thor i Innovation. Kolejne swoje jednostki - samopodnośny statek instalacyjny Apollo i - teraz budowany - nowej generacji statek instalacyjny DP3 GeaSea DEME Orion - firma zamówiła w Chorwacji i Chinach.
DEME jest belgijską grupą wyspecjalizowaną w pogłębiarstwie, budownictwie portowym i wodnym oraz offshore.
DEME Group ma ok. 5100 pracowników w wielu rejonach świata i w 2017 r. zanotowała roczne obroty w wysokości 2,37 mld euro.
Orion - charakterystyka podstawowa:
typ statku - instalacyjny statek offshore heavy-lift z systemem pozycjonowania dynamicznego DP3
rok przekazania do eksploatacji - 2019
długość całkowita - 216,50 m
szerokość - 49,00 m
wysokość boczna - 16,80 m
zanurzenie robocze (maks.) - 11,00 m
nośność w warunkach roboczych - 30 000 ton
łączna moc zainstalowana - 44 180 kW (dual fuel)
napęd:
- pędniki azymutalne - 4 × 4500 kW
- pędniki azymutalne chowane w kadłubie (retractable thrusters) - 2 × 4200 kW
- tunelowe (poprzeczne) stery strumieniowe - 2 × 2500 kW
system pozycjonowania dynamicznego - klasy trzeciej (DP3)
wolna przestrzeń pokładu - 8000 m²
unos (DOR) żurawia - 3000 ton na wysięgu 50 m / 5000 ton na 35 m
żurawie pomocnicze - 2 × 100 ton, z łamanym wysięgnikiem (knuckle boom)
pokład - lądowisko dla śmigłowców - zainstalowany
przewidziana przestrzeń na moonpool - 19,6 m × 10,5 m
ośmio-punktowy system kotwiczenia
miejsca dla załogi i techników - 131 (rozszerzalne do 239)
klasyfikacja - DNV GL (Det Norske Veritas & Germanischer Lloyd)
PBS, rel (DEME)
Ilustracje: DEME
Nikt nie kwestionuje osiągnięć stoczni Raffles "wylęgarni" platform wiertniczych, ale budują tez tankowce LNG,
kontenerowce 20000 TEU. Budują tez zaawanspowane okręty włącznie z lotniskowcami, a to jest kategoria
wagi cięzkiej, podobnie jak wycieczkowce we współpracy z Fincantieri.
Ostatnio ich portfel przekroczył 40 %, a łącznie z Koreą i Japonią 92.5 %
Polska oscyluje w okolicach 0.2% !!!
Gdzie są czasy gdy Crist przekazywał Innovation, do obsługi farm wiatrowych?
Jak sie dzisiaj często buduje pokazuje obrazek ze stoczni Damen. Cały top opuszcza halę na platformie.
Podobnie budowano lotniskowce w Anglii.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.