Niebawem zostanie podpisana umowa przedwstępna ws. aktywów Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia i Stoczni Szczecińskiej – poinformował w środę zarząd Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Rozpatrzenie informacji Ministra Obrony Narodowej na temat działalności MARS FIZ na terenach stoczniowych w Szczecinie i Świnoujściu ze szczególnym uwzględnieniem prac nad kontraktacją budowy promu dla PŻB w Szczecinie było tematem sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. "Polska Grupa Zbrojeniowa w chwili obecnej jest w daleko zaawansowanym procesie w zakresie przekazywania aktywów stoczniowych, a konkretnie stoczni remontowej Gryfia i Stoczni Szczecińskiej" – powiedział prezes PGZ Witold Słowik. Jak dodał, "wszystko wskazuje, że jutro nastąpi podpisanie umowy przedwstępnej z Funduszem Rozwoju Spółek S.A.".
"W chwili obecnej te podmioty należą do Funduszu Mars. Fundusz jest autonomicznym funduszem zarządzanym w oparciu o specjalne regulacje prawne. PGZ jest natomiast właścicielem towarzystwa, które zarządza funduszem" – powiedział Słowik.
Poseł PO Arkadiusz Marchewka pytał, m.in. na jakim etapie jest projektowanie promu dla PŻB i czy są znane koszty jego budowy. "Jeśli chodzi o program Batory (rządowy program, który ma ożywić przemysł okrętowy - PAP) to na 31 marca 2019 r. planowane jest zakończenie negocjacji odnośnie warunków realizacji zadania" – powiedział wiceminister MON Wojciech Skurkiewicz. "Dziś możemy mówić o addendum do kontraktu w związku z projektem samego promu i to jest rzecz, która już dziś jest faktem i przystępujemy niezwłocznie do dalszych prac projektowych" – dodał Skurkiewicz.
Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Prom budowany był przez Morską Stocznię Remontową Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie działa pod nazwą Stocznia Szczecińska. W lipcu br. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.
MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty jest funduszem zarządzanym przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. MARS FIZ działa od drugiej połowy 2010 r., na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Nadzoru Finansowego i pod jej nadzorem.
Fundusz zarządza portfelem większościowych udziałów akcji w 14 spółkach niepublicznych. Pośród nich znajdują się spółki z sektora remontu i budowy statków, producenci konstrukcji stalowych dla branży offshore oraz spółki, których głównymi aktywami są nieruchomości.
Podstawowym celem Funduszu jest wzrost wartości posiadanych aktywów, realizowany m.in. poprzez wdrożenie projektów inwestycyjnych i naprawczych w spółkach portfelowych.
autor: Kacper Reszczyński
Podstawowym celem Funduszu jest wzrost wartości posiadanych aktywów.
Ograniczę się do stoczni szczecińskich. Czy w minionym okresie widać fakty świadczące
o słuszności tej tezy ?
Jakie są dokonania obu stoczni świadczące o podnoszeniu wartości aktywów.
Gryfia ma kłopoty a Wspólniczka zyje z pracy obcych firm.
Czy wirtualne budowy wniosą oczekiwane załozenia?
Historia budowy pierwszego promu nie napawa optymizmem.
Mieczyslaw
Stocznia Szczecińska inwestuje, jak na razie, w swoją infrastrukturę, z której korzystają inne firmy. Tu jest pełna symbioza.
Zostawiono bagno, bo obie spółki miały upaść. Dźwignięcie tego to nie lada wyzwanie. Trzymam kciuki, żeby się udało.
"List intencyjny podpisali uczestnicy przyszłego konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.
„Polski przemysł morski to są już konkretne działania. To jest dowód na to, że jeżeli jest dobry program, są ludzie, którzy z determinacją podejmują działania, to bardzo szybko można osiągnąć te cele, które się zakłada” – powiedziała w Szczecinie premier Beata Szydło".
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.