Stocznie, Statki

Niebawem zostanie podpisana umowa przedwstępna ws. aktywów Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia i Stoczni Szczecińskiej – poinformował w środę zarząd Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Rozpatrzenie informacji Ministra Obrony Narodowej na temat działalności MARS FIZ na terenach stoczniowych w Szczecinie i Świnoujściu ze szczególnym uwzględnieniem prac nad kontraktacją budowy promu dla PŻB w Szczecinie było tematem sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. "Polska Grupa Zbrojeniowa w chwili obecnej jest w daleko zaawansowanym procesie w zakresie przekazywania aktywów stoczniowych, a konkretnie stoczni remontowej Gryfia i Stoczni Szczecińskiej" – powiedział prezes PGZ Witold Słowik. Jak dodał, "wszystko wskazuje, że jutro nastąpi podpisanie umowy przedwstępnej z Funduszem Rozwoju Spółek S.A.".

"W chwili obecnej te podmioty należą do Funduszu Mars. Fundusz jest autonomicznym funduszem zarządzanym w oparciu o specjalne regulacje prawne. PGZ jest natomiast właścicielem towarzystwa, które zarządza funduszem" – powiedział Słowik.

Poseł PO Arkadiusz Marchewka pytał, m.in. na jakim etapie jest projektowanie promu dla PŻB i czy są znane koszty jego budowy. "Jeśli chodzi o program Batory (rządowy program, który ma ożywić przemysł okrętowy - PAP) to na 31 marca 2019 r. planowane jest zakończenie negocjacji odnośnie warunków realizacji zadania" – powiedział wiceminister MON Wojciech Skurkiewicz. "Dziś możemy mówić o addendum do kontraktu w związku z projektem samego promu i to jest rzecz, która już dziś jest faktem i przystępujemy niezwłocznie do dalszych prac projektowych" – dodał Skurkiewicz.

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Prom budowany był przez Morską Stocznię Remontową Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie działa pod nazwą Stocznia Szczecińska. W lipcu br. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.

MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty jest funduszem zarządzanym przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. MARS FIZ działa od drugiej połowy 2010 r., na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Nadzoru Finansowego i pod jej nadzorem.

Fundusz zarządza portfelem większościowych udziałów akcji w 14 spółkach niepublicznych. Pośród nich znajdują się spółki z sektora remontu i budowy statków, producenci konstrukcji stalowych dla branży offshore oraz spółki, których głównymi aktywami są nieruchomości.

Podstawowym celem Funduszu jest wzrost wartości posiadanych aktywów, realizowany m.in. poprzez wdrożenie projektów inwestycyjnych i naprawczych w spółkach portfelowych.

autor: Kacper Reszczyński

 
+24 "Batory-Latający Holender"
To ciągłe przesuwanie terminów czegoś co się jeszcze nawet nie zaczęło jest znamienne - dobitnie świadczy bowiem o intencjach rządu: ten prom nie może powstać bo nas na to nie stać. Zostanie na etapie wizji, analiz i rysunków za które kilka zaprzyjaźnionych firm i firemek weźmie sporo budżetowych cukiereczków. A prom - za jego nie rozpoczętą budowę obecny rząd będzie rozliczał następców już wtedy jako opozycja. Słabe, słabe.
22 listopad 2018 : 07:51 Mir | Zgłoś
-12 Następców?
Potencjalni następcy zlikwidują stocznię - dokończą to, co zamierzali. Niemcy nie potrzebują konkurencji.
22 listopad 2018 : 20:02 insajder | Zgłoś
+19 Z jednego portfela do drugiego
Państwowa PGZ jest właścicielem państwowego MS TFI, które zarządza państwowym MARS TFI. I teraz PGZ przekaże aktywa tych stoczni do państwowej spółki Fundusz Rozwoju Spółek SA. I wtedy wszystko się zmieni. Oczywiście - na lepsze.
22 listopad 2018 : 08:03 Muniek B. | Zgłoś
+23 To nie była stępka :)
Pomijając powyższe ten element promu już rdzewieje w kącie..
22 listopad 2018 : 10:52 W | Zgłoś
-22 Bzdura
Nie rozsiewaj kłamstw. Stoi na pochylni, a nie w kącie. I nie rdzewieje.
22 listopad 2018 : 19:48 insajder | Zgłoś
+15 Stępka symboliczna?
Czy może uniwersalna, dla dowolnego statku? :D
22 listopad 2018 : 21:37 W. | Zgłoś
0 Fundament
Nie jest uniwersalna, bo jest wypożyczonym fundamentem pod wiatraki z sąsiedniej firmy :)
23 listopad 2018 : 09:17 H. | Zgłoś
+1 A prace na stępce aż łby urywa
Super że chociaż jeden osobnik twierdzi , że Stępka nie rdzewieje. Wirtualni pracownicy pracują na niej. A o stanie stoczni szczecińskiej świadczy : [link usunięty]
24 listopad 2018 : 14:30 Henryk D. K-1 | Zgłoś
+23 Komuna wraca
Przejmowanie majątku stoczniowego od dotychczasowego zarządcy nie zmieni zbyt wiele jest to przekładanie z jednej kieszeni do drugiej tego samego właściciela, a łączenie stoczni z bankrutem jakim jest remontówka ma tylko jedno logiczne uzasadnienie,- wpompowanie kasy państwowej do pogrążonej w długach Gryfii i zapobieżenie upadkowi ma to wizerunkowo pomóc w przyszłorocznych wyborach gdyż kiepsko by wyglądał upadek i masowe zwolnienia pracowników , problemy ekonomiczne załatwiane są politycznie co nie może się dobrze skończyć.
22 listopad 2018 : 11:18 Ciapuła | Zgłoś
+22 Ile ?
A z czego oni żyją teraz ? Przecież nie ma ani jednego statku od tygodnia ? Ile ten bajzel można utrzymywać ?
22 listopad 2018 : 15:16 Ciekawski | Zgłoś
+21 Fundusz
Dziękuję bardzo, choć nie wiem komu, za uświadomienie mi, ze:
Podstawowym celem Funduszu jest wzrost wartości posiadanych aktywów.
Ograniczę się do stoczni szczecińskich. Czy w minionym okresie widać fakty świadczące
o słuszności tej tezy ?
Jakie są dokonania obu stoczni świadczące o podnoszeniu wartości aktywów.
Gryfia ma kłopoty a Wspólniczka zyje z pracy obcych firm.
Czy wirtualne budowy wniosą oczekiwane załozenia?
Historia budowy pierwszego promu nie napawa optymizmem.
Mieczyslaw
22 listopad 2018 : 18:27 Mieczyslaw | Zgłoś
-9 odpowiedź
Gryfia została zadłużona za poprzedniej władzy. Z roku na rok ma coraz mniejsze straty.
Stocznia Szczecińska inwestuje, jak na razie, w swoją infrastrukturę, z której korzystają inne firmy. Tu jest pełna symbioza.
Zostawiono bagno, bo obie spółki miały upaść. Dźwignięcie tego to nie lada wyzwanie. Trzymam kciuki, żeby się udało.
22 listopad 2018 : 19:54 insajder | Zgłoś
-4 upadło
A ja tam trzymam kciuki żeby upadło.
22 listopad 2018 : 20:12 kobuz | Zgłoś
+3 Strajki
Minusy znaczą że za PO i tzw. pierwszych marsjan było dobrze. To w takim razie po c...j co chwila strajki z flagami wtedy organizowali, robiąc firmie straty i obciach, jak było tak dobrze ???? !!! Banda niedorozwiniętych debili !!! Ich trzeba na leczenie wysłać do Tworek, a nie restrukturyzować kolejny raz milionami z kasy ciężko pracujących podatników ! Koperty się skończyły, co ??? Armatorzy przychodzili z budżetem 4 skrzynek wódki nieoclonej i 6 kopert, a my do tego dopłacaliśmy 60 - 70 mln co roku. Nie ma ! Koniec tego !! Do uczciwej pracy w Amazonie itp. ! 4200 brutto + darmowy dojazd + obiad za 1 PLN dla "specjalistów" to i tak za dużo. Coach i trainer ich tam wychowają !
25 listopad 2018 : 22:40 Podatnik | Zgłoś
+24 smutek
Z wielkim smutkiem czyta ten tekst każdy , kto ma odrobinę jakiejkolwiek , nawet podstawowej wiedzy . Szkoda naszego państwowego majątku . Jakie to smutne , kiedy w ostatnim zdaniu dowiadujemy się , że te "towarzystwa" realizują wzrost wartości przypisanych im spółek . Przez ostatnie siedem lat , co się stało z wartością byłej MSR S.A. , o ile "wzrosła" jej wartość ? Jeszcze bardziej smutne jest to , że nie daje się szansy na samodzielne , efektywne funkcjonowanie każdego podmiotu odrębnie , tak , jak to jest na całym świecie . Bo na całym świecie , firmy działają samodzielnie na własny rachunek , a jeżeli jest to z ekonomicznego punktu widzenia korzystne , współpracują ze sobą w holdingach , konsorcjach , zrzeszeniach i innych tego typu organizacjach i stowarzyszeniach. Kiedy w Zachodniopomorskim nadejdzie ta światłość??
22 listopad 2018 : 19:27 smutne | Zgłoś
-19 nie zrozumiałeś tekstu
Wystarczy odrobina dobrej woli, by pojąć, czym się różni fundusz dzisiejszy od tego sprzed kilku lat (przykład - działania w sprawie ST3 Offshore).
22 listopad 2018 : 19:57 insajder | Zgłoś
+17 elektrowóz
Widzę, że kolega w jest na bieżąco, dlatego zadam pytanie. Ten cały milion elektrowozów od Pana Mateusza to po Szczecinie jeździ? Pytam bo w Trójmieście nie zauważyłem ani sztuki.
22 listopad 2018 : 20:15 kobuz | Zgłoś
+1 Kto płaci wynagrodzenia???
Pytam się ciebie, kto wszystkimi z St3 płaci wynagrodzenia za przysłowiowe nic nie robienie?? A wynagrodzenia jak na warunki szczecińskie mają bardzo duże. To z naszych podatków są te pieniądze - i to mnie wk....a.
02 grudzień 2018 : 16:49 Henryk D. K-1 | Zgłoś
+16 Sztuka wydłużania
"Proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian ". W Gdańsku wydłużaja statki Finnlinesa i zarabiają na tym. W Szczecinie wydłużają proces projektowania promu w związku z wydłużeniem samego promu, co prowadzi do wydłużenia czasu budowy promu, który - i tu kolejny cytat: " budowany był przez Morską Stocznię Remontową Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego". Naprawdę był budowany? To dopiero news!
23 listopad 2018 : 07:46 Muniek B. | Zgłoś
-13 czy wydłużają
z tego co słyszałem, to problem z projektem wynika nie z wydłużenia promu, ale ze skrócenia kadłuba, a to w przypadku tego typu konstrukcji, stanowi spory problem (to nie jest proste skrócenie ładowni)
23 listopad 2018 : 08:36 GXV | Zgłoś
+13 Piramida finansowa na miarę Amber Gold i KNF?
Z tymi ciągłymi przekształceniami i zaangażowaniem te gierki groźnie brzmiącej Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która tak naprawdę zbrojnie rozśmiesza tylko firmy zbrojeniowe w Europie, wylądujemy chyba jako przekrętne podmioty tak jak Amber Gold czy KNF. Co dalej ze stocznią szczecińską, z Gryfią, z ST3 - bo żal d..pę ściska jak się patrzy co z tymi firmami...
23 listopad 2018 : 08:27 Pies _na_buraki | Zgłoś
+12 A miało być tak pięknie...
Znalazłem coś takiego z 2016 roku: https://www.portalmorski.pl/inne/31925-list-intencyjny-polskie-stocznie-wybuduja-promy-dla-pzb
"List intencyjny podpisali uczestnicy przyszłego konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.
„Polski przemysł morski to są już konkretne działania. To jest dowód na to, że jeżeli jest dobry program, są ludzie, którzy z determinacją podejmują działania, to bardzo szybko można osiągnąć te cele, które się zakłada” – powiedziała w Szczecinie premier Beata Szydło".
23 listopad 2018 : 10:09 Stasiek | Zgłoś
+11 Wyszło szydło z worka
Szydło to NIC nie kosztuje, zapłaci za to polski podatnik, aż mu się d..pa ściśnie jak się dowie ile...
23 listopad 2018 : 12:24 Pies _na_buraki | Zgłoś
+8 Towarzysze!
oj tam oj tam, w socjalizmie pieniądze nie są ważne. Ważne, że wstaliśmy z kolan!
23 listopad 2018 : 13:47 kobuz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter