Do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpłynął statek, którego wygląd wzbudził zaciekawienie mieszkańców Trójmiasta. Stocznia instaluje na tej jednostce system odsiarczania spalin.
Zanim Grande Lagos wpłynął do stoczni, przez niemal tydzień stał na redzie gdańskiego portu w oczekiwaniu na polepszenie warunków pogodowych. Silny wiatr i wysoka fala uniemożliwiły bowiem zaplanowane wcześniej wejście 236 metrowej jednostki.
Co ciekawe, sama obecność dużego statku ro-ro na redzie była komentowana na lokalnych forach internetowych. Jego gabaryty, wspomniana długość, a przede wszystkim wysokość burt sprawiała, że potężna sylwetka była widoczna z odległych dzielnic Gdańska, czym wzbudzała przez kilka dni zainteresowanie nie tylko miłośników okrętownictwa. Ostatecznie z pomocą kilku holowników statek określany przez armatora jako container / ro-ro carrier (statek kombinowany - kontenerowiec i ro-ro) wszedł do stoczni.
Głównym zadaniem jest przebudowa układu odprowadzania spalin, a co za tym idzie - także komina, polegająca na montażu scrubbera (inaczej płuczki spalin), który ogranicza emisję związków siarki do atmosfery. Konieczność takiej przebudowy wynika z dyrektywy "siarkowej", którą kilka lat temu przyjął Parlament Europejski dostosowując tym samym prawo Unii Europejskiej do nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zawartych w konwencji MARPOL.
Regulacja ta wprowadziła obowiązek stosowania od 1 stycznia 2015 roku paliw żeglugowych o zawartości siarki do 0,1 proc. Dotyczy to statków przebywających w tzw. strefach ECA, obejmujących akweny Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i kanału La Manche. W związku z tym, że paliwo nisko siarkowe było i wciąż jest znacznie droższe, nawet do 60 proc., od wcześniej stosowanego o zawartości siarki do 1 proc., armatorzy nie negując potrzeby dbania o środowisko naturalne, szukali innych dróg ograniczania kosztów eksploatacji statków.
I tak zrodził się pomysł, aby korzystając z tańszego tradycyjnego paliwa, ograniczyć emisje siarki do atmosfery poprzez zastosowania wspomnianych już płuczek spalin. Gdańska Stocznia Remontowa jako jedna z pierwszych zajęła się montażem tego rodzaju urządzeń na statkach. Rocznie kilka jednostek przechodzi tego typu modernizacje, głównie są to promy pasażerskie.
Grande Lagos został zbudowany w 2014 roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsan. Pływa pod włoską banderą, a jego portem macierzystym jest Palermo. Jednostka należy do Grupy Grimaldi, której siedzibą jest Neapol. Istniejąca od 1947 roku firma jest międzynarodową grupą logistyczną specjalizującą się w transporcie morskim samochodów osobowych, taboru kolejowego, kontenerów i pasażerów. Do Grupy Grimaldi należą m.in. promy Finnlines. Aktualnie w Remontowej przedłużany jest należący do grupy prom Finnbreeze.
Sławomir Lewandowski
Fot. Sławomir Lewandowski
Poniżej Grande Lagos po wejściu do stoczni.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.