Do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA prom samochodowo-pasażerski Karsibór II przypłynął na remont klasowy w połowie września. Niewielka jednostka na co dzień obsługuje połączenie śródlądowe w Świnoujściu i aby remont doszedł do skutku w gdańskiej stoczni, prom musiał najpierw samodzielnie przepłynąć południowy Bałtyk. Do Gdańska jednostka przepłynęła w 32 godziny, osiągając średnią prędkość 6,5-7 węzłów.
Z remontem stoczniowcy poradzili sobie w kilka dni, jednak załoga na wypłynięcie czekała przy stoczniowym nabrzeżu jeszcze ponad 2 tygodnie. Powodem były złe warunki atmosferyczne jakie panowały w ostatnim czasie na Bałtyku. Aby Karsibór II mógł wypłynąć w kierunku Świnoujścia musiały być spełnione odpowiednie warunki: fala poniżej 0,6 metra, a siła wiatru nie większa niż 4 w skali Beauforta. Zgodnie z przepisami, jednostka może płynąć w odległości nie większej niż 6 mil morskich od linii brzegowej.
Z Gdańska Karsibór II wypłynął dopiero w sobotę, 6 października, we wczesnych godzinach porannych. Do nabrzeża w Świnoujściu jednostka dobiła w niedzielę rano o godzinie 5:16.
Prom Karsibór II, to jedna z czterech bliźniaczych jednostek zbudowanych w latach 1976-1977 w szczecińskiej Stoczni im. Adolfa Warskiego. Remontowany w Gdańsku prom drogowy w 2011 roku przeszedł modernizację, która polegała m.in. na zmianie napędu z tradycyjnego na spalinowo-elektryczny. Promy Karsibór I, II, III i IV zapewniają połączenie promowe przez rzekę Świnę w Świnoujściu między wyspą Wolin a Uznam w ciągu drogi krajowej nr 93. Jednostki o długości całkowitej 65 m i nośności 250 ton przeznaczone są do transportu samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i autobusów, a także pieszych. Mieszczą do 70 samochodów i około 300 ludzi.
Promy stanowią bardzo istotny element transportu w mieście, gdyż poza drogą wodną nie ma aktualnie innej możliwości, aby wydostać się z zachodniej części Świnoujścia (wyspa Uznam) do części wschodniej (wyspa Wolin), gdzie m.in. znajduje się dworzec kolejowy. Budowa zapowiadanego od lat tunelu pod rzeką Świną być może rozpocznie się jeszcze w tym roku (umowa na jego budowę została podpisana 17 września br.). Póki co, alternatywą dla promu jest jedynie okrężna droga przez niemiecką część wyspy Uznam.
Co istotne, promy zapewniają całoroczną obsługę, przez co niejednokrotnie w sezonie jesienno-zimowym muszą zmagać się z silnym wiatrem od morza lub uznać wyższość pokrywy lodowej na Świnie. Na stronie internetowej Żeglugi Świnoujskiej (jednostka budżetowa miasta Świnoujście), która jest operatorem promu, można zobaczyć filmy, w których promy Karsibór zmagają się ze skrajnymi warunkami pogodowymi.
Sławomir Lewandowski
Pliz do not kamper az to Gryfia. Do not offence az.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.