Holenderska stocznia Oceanco przekazała armatorowi luksusowy trójmasztowy jacht żaglowy . Największy prywatny (nie szkolny) jacht żaglowy na świecie posiada aluminiową nadbudówkę wykonaną w Polsce.
Jednostka, początkowo znana pod stoczniowym symbolem budowy Y712 i kryptonimem "project Solar", długa na 106,70 m, jest też największym statkiem wyposażonym w ożaglowanie typu DynaRig. Około 2900 m² łącznej powierzchni żagli można postawić w ciągu 7 minut.
Za projekt jachtu odpowiedzialne są firmy Ken Freivokh Design, Nuvolari Lenard i Villate Design. Firma Dykstra Naval Architects zaprojektowała trzy 70-metrowe maszty systemu DynaRig wykonane z włókien węglowych. Dykstra wraz ze stocznią - Oceanco - są autorami całościowego projektu jachtu od strony technicznej.
Dwunastu gości właściciela jachtu, do którego dyspozycji jest apartament, będzie ulokowanych w sześciu kabinach. Załogę stanowi 18 osób, rozlokowanych w dziewięciu kabinach.
Poza głównym - żaglowym - jacht posiada też pomocniczy napęd mechaniczny (ze śrubą napędową) typu hybrydowego (z silnikami wysokoprężnymi i z baterią akumulatorów). Został on zaprojektowany, podobnie, jak system odzyskiwania energii z ciepła odpadowego, przez BMT, Nigel Gee we współpracy ze stocznią Oceanco.
Na hybrydowy, spalinowo-elektryczny system napędowy, z możliwością odzysku energii, składają się m.in. dwa silniki typu MTU 12V2000M72. Gdy jest wystarczająco silny, sprzyjający wiatr - śruba napędowa może służyć jako wirnik napędzający prądnicę. Wytworzona energia może zmniejszać zużycie energii generowanej przez tradycyjne źródła (zespoły prądotwórcze).
Przed wodowaniem jednostki do Holandii dostarczono i zainstalowano aluminiową nadbudówkę, zbudowaną - na zamówienie holenderskiej stoczni - w Gdańsku, w firmie Aluship Technology Sp. z o.o., która wykonała też projekt techniczny i wykonawczy konstrukcji nadbudówki.
Y712 lub Black Pearl ("Czarna Perła") to żaglowy superyacht określany jako największa tego typu jednostka w świecie (przystosowana do pływania pod żaglami jako pędnikami głównymi). Jest co prawda większy jacht z żaglami (czyli żaglowiec prywatny, nie będący żaglowcem szkolnym) - niemieckiej budowy, spektakularny, aczkolwiek o kontrowersyjnej architekturze statek o nazwie A, ale ten klasyfikowany jest jako motorowy z pomocniczym napędem żaglowym, z kolei np. słynny już jacht żaglowy Maltese Falcon ma 88 m długości).
Tak więc "Czarna Perła" może być uważana za największy prywatny armatorski jacht żaglowy na świecie i największy superjacht żaglowy, przeznaczony do podróżowania przy pomocy samych żagli.
Według niektórych źródeł - jacht, zbudowany kosztem ok. 200 mln USD, przeznaczony jest dla rosyjskiego oligarchy Olega Burłakowa, byłego właściciela Burneftegas (sprzedanego za miliard USD koncernowi Bashneft).
PBS
Fot.: Dutch Megayachts, Beam Yachts, Yacht Harbour
Black Pearl (Y712) - charakterystyka podsatwowa:
nr IMO - 1012490
państwo bandery - Wyspy Kajmany
operator, armator zarządzający - Divergent Yachting Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany - Chasehill Investments SA
stocznie:
- Zwijnenburg BV, Krimpen a/d IJssel, Holandia (kadłub stalowy)
- Aluship Technology Sp. z o.o., Gdansk (nadbudówka aluminiowa)
- Oceanco Shipyards (Alblasserdam) B.V., Alblasserdam, Holandia (główny kontraktujący, wykończenie, wyposażenie)
projekt architektoniczny bryły zewnętrznej - Ken Freivokh Design / Nuvolari Lenard
projekt architektoniczny wnętrz - Ken Freivokh Design / Nuvolari Lenard / Villate Design
projekt techniczny - Oceanco / Dykstra Naval Architects
stoczniowy nr budowy - Y712
wodowanie - 16.09.2017
położenie stępki - 04.2013
zamówienie - 01.2012
przekazanie do eksploatacji - 16.03.2018
długość całkowita - 106,70 m (według innych źródeł - 106,80 m, 106,50 m)
szerokość konstrukcyjna - 14,98 m
szerokość maksymalna - 15,00 m
wysokość boczna - 6,35 m
zanurzenie - 7,00 m (z czego 4 m przypada na wysokość stępki) (według innych źródeł - odpowiednio 7,10 m i 3,80 m)
wysokość od powierzchni wody do szczytu najwyższego masztu (airdraft) - 75 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2986 (według różnych innych źródeł - 2864, 2700)
tonaż pojemnościowy netto - 859
nośność - 240 t
powierzchnia żagli - 2877 m²
łączna moc napędu głównego - 900 kW (1224 KM)
prędkość eksploatacyjna na silnikach - 17,5 w.
deklarowana prędkość pod żaglami - do 30 w.
ster strumieniowy dziobowy - 240 kW (326 KM)
ster strumieniowy rufowy - 300 kW (408 KM)
materiały konstrukcyjne - kadłub stalowy, nadbudówka aluminiowa
klasyfikacja - Lloyd's Register