W sobotę 17.03 na terenie stoczni Crist SA odbyła ceremonia położenia stępki na jednostkę o stoczniowym numerze budowy National Geographic Endurance. Ma to być wielofunkcyjny, polarny ekspedycyjny statek pasażerski z innowacyjnym kadłubem X-Bow, przeznaczony dla norweskiego armatora.
Sobotnie wydarzenie to kolejny krok w budowie jednego z bardziej innowacyjnych statków pasażerskich. Długa na niemal 125 i szeroka na ponad 20 metrów jednostka będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych, jednocześnie zabierając na pokład w luksusowych warunkach ponad 100 pasażerów.
Dzisiaj odbyło się też po raz pierwszy oficjalne ujawnienie nazwy statku.
Więcej o statku, m.in. o nowatorskim - jak na statki pasażerskie - zastosowanym na nim rozwiązaniu - dziobie o kształcie X-Bow, a także renderyzacje (wizualizacje komputerowe) projektu statku - w naszym wcześniejszym materiale: Ma pływać pod marką National Geographic, jako częściowo wyposażony powstanie w stoczni Crist
W ramach ceremonii położenia stępki, tradycyjnie zaspawano w dnie monety na szczęście.
Pierwszą była świeżo wybita srebrna moneta pamiątkowa, na której widnieje imię statku w towarzystwie niedźwiedzia polarnego i pingwinów oraz hasła na otoku: "To Explore and Understand the World".
Druga ma symbolizować i akcentować przywiązanie armatora - Lindblad - do załóg jego statków oraz personelu ekspedycyjnego (przewodników, etc.) i uznanie dla nich.
Jest to prywatna "szczęśliwa moneta" wieloletniego szefa ekspedycji Lindlaf'a - Toma Ritchiego - pochodzący z 1780 roku austro-węgierski talar (srebrny dolar) z wizerunkiem Marii Teresy z jednej strony i dwugłowym orłem - z drugiej.
W ceremonii wzięli udział: Gunvor Ulstein, prezes Ulstein Group oraz Sven Lindblad, prezes Lindblad Expeditions. Stocznię Crist reprezentowali panowie Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, współwłaściciele Crist SA. W części wyposażona jednostka jest budowana w stoczni Crist. Zostanie na niej zamontowana nadbudówka budowana w jednej ze stoczni państwa bałtyckich. Ostatnie prace wykończeniowe, próby i zdanie będą realizowane przez norweską stocznię Ulstein - głównego kontraktującego. Odbiorca finalnym statku jest Lindblad Expeditions, a statek będzie pływał pod nazwą "National Geographic Endurance".
rel (Crist), PBS