Stocznia Crist z Gdyni rozpoczyna prace przy budowie częściowo wyposażonego kadłuba arktycznego statku ekspedycyjnego, który po wykończeniu i doposażeniu w Norwegii ma pływać pod marką National Geographic. Chodzi o jednostkę o stoczniowym symbolu budowy Ulstein 312.
Budowa rozpoczęła formalnie się dzisiaj, 5 stycznia 2018 r., od pierwszego cięcia stali.
Na początku listopada ubiegłego roku poinformowano, że Lindblad Expeditions Holdings, Inc. - światowy lider w prowadzeniu ekspedycyjnych rejsów wycieczkowych - podpisał umowę z norweską stocznią Ulstein na budowę pionierskiego polarnego statku ekspedycyjnego. Częściowo wyposażona, cała jednostka zostanie zmontowana - na zlecenie Ulstein Verft AS - w stoczni Crist SA w Gdyni, ale jej nadbudówka powstanie w jednej ze stoczni państw bałtyckich.
Nowa jednostka ma być przekazana przez norweską stocznię z Ulsteinvik w pierwszym kwartale 2020 r. W kontrakcie zawarto możliwość zamówienia dwóch dodatkowych statków w kolejnych latach.
W projekcie skoncentrowano się głównie na bezpieczeństwie i komforcie pasażerów, a także wielu innowacyjnych rozwiązaniach zmniejszających szkodliwy wpływ na środowisko. Jednym z nich jest konstrukcja kadłuba statku, który zostanie zbudowany według opatentowanego projektu kształtu X-Bow. Będzie to już kolejny częściowo wyposażony kadłub z takim kształtem dziobu zbudowany w stoczni Crist, w której powstała również pierwsza w świecie tego rodzaju jednostka, i pierwszy lub jeden z pierwszych przypadków zastosowania opatentowanego kształtu X-Bow na statku pasażerskim. Kształt ten umożliwia utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę (zmniejsza przegłębienia na dziób), minimalizuje negatywny wpływ na środowisko i optymalizuje koszty operacyjne (przez oszczędność w zużyciu paliwa). Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy skutki uderzeń fal o kadłub przez co zwiększy komfort podróżowania m.in. przez znaczne zmniejszenie hałasu i wibracji.
Odpowiednia konstrukcja i klasa lodowa pozwoli również na podróże w rejony polarne.
Czytaj także: W Norwegii powstanie unikatowy statek ekspedycyjny
Najnowszy statek wyposażony ma być w 69 przestronnych kabin i apartamentów, a także 12 pojedynczych kabin. Ponadto dla pasażerów przewidziano spa i centrum fitness, gabinety zabiegowe, sauny, strefę relaksacyjną i salę do jogi, a także jacuzzi. W ofercie gastronomicznej m.in. restauracja z widokiem na okolicę i odkryty bar.
Firma Lindblad Expeditions Holdings, Inc. współpracując z National Geographic, używa marki i znaku handlowego National Geographic w swojej działalności marketingowej i w malowaniu statków. Oba podmioty współpracują przy tworzeniu innowacyjnych programów ekspedycji morskich i promowaniu zrównoważonej turystyki na całym świecie. Podczas wyjazdów o charakterze edukacyjnym, goście nawiązują kontakt z czołowymi naukowcami i badaczami, odkrywając przy tym przyrodę nad i pod powierzchnią wody dzięki najnowocześniejszym narzędziom eksploracyjnym.
AL, PBS
Rys.: Ulstein
Arktyczny wycieczkowiec ekspedycyjny dla Lindblad Expeditions (Ulstein 312) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9842554
państwo bandery - Wyspy Bahama
armator (właściciel), armator zarządzający, operator - Lindblad Expeditions LLC, USA
stocznia - główny kontraktujący, wykończenie, wyposażenie - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik Yard, Norwegia
stocznia - podwykonawca, częściowo wyposażony kadłub lub statek - Crist SA, Gdynia
stoczniowy nr budowy - 312
rok budowy - 2020
długość całkowita - 124,40 m
długość między pionami - 120,60 m
szerokość konstrukcyjna - 21,00 m
zanurzenie - 5,30 m
wysokość boczna (do pokładu głównego) - 7,50 m
nośność - 2100 t
tonaż pojemnościowy brutto - 12 300
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 26 942
silniki napędu głównego - 4, wysokoprężne
łączna moc napędu głównego - MCR 10 000 kW (13 596 KM)
śruby napędowe - 2
liczba kabin pasażerskich - 69
liczba miejsc pasażerskich - 126
klasyfikacja - DNV-GL
klasa lodowa - FS 1A Super
(Nieco wiekszy od tego co teraz budują dla STX.)
Więc szału nie ma.
w Criście zbudowano kadłub statku mający takie konstrukcje dziobu i rufy. Niestety braki ludzi w bezpośredniej produkcji
braki te są wynikiem idiotycznych decyzji o likwidacji szkolnictwa zawodowego w latach 90-tych - powoduja , że szuka się
pracowników poza granicami Polski m.in. w Korei Północnej, na Ukrainie, Białorusi a ostatni w Bangladeszu , Pakistanie i Indiach.
pozniej przystapic do jej prefabrykacji.
,
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.