Stocznia Crist SA rozpoczęła prace produkcyjne przy budowie w części wyposażonego promu pasażersko-samochodowego dla norweskiej stoczni. Dzisiaj, 14 lipca, odbyło się pierwsze cięcie stali. Częściowo wyposażony statek budowany jest dla stoczni Ulstein w Norwegii. O zdobyciu przez Crist tego zlecenia, jako pierwszy w mediach, informował (w połowie maja) Portal Morski. Jednostka jest określana jako największy prom hybrydowy świata.
Statek o numerze stoczniowym NB 311 i roboczej nazwie Color Hybrid, ma wejść do eksploatacji latem 2019 roku , zastępując, na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja), o połowę mniejszą jednostkę Bohus, która na pokład może zabrać do 1165 pasażerów oraz 240 pojazdów osobowych.
Jednostka, zamówiona w stoczni Ulstein w lutym bieżącego roku, będzie miała 160,00 m długości całkowitej, 142,95 m długości między pionami, szerokość konstrukcyjną 27,10 m, zanurzenie 6,30 m i wysokość boczną 9,10 m. Charakteryzować się będzie pojemnością brutto 30 000 jednostek i nośnością ok. 3200 t. Prom Color Hybrid, zabierze na pokład 2 tysiące pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych. Czas podróży na trasie jednostki wyniesie zaledwie 20 minut.
Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego. Proces ładowanie baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, odbywać się będzie każdorazowo podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych terminalu Color Line lub na samym pokładzie statku - z agregatów prądotwórczych.
Odbiorcą finalnym promu jest Color Line, jeden z największych operatorów promowych w Norwegii. W zakresie działalności firmy, oprócz transportu ludzi i towarów, są też usługi hotelowe, prowadzenie sklepów, restauracji i usługi rozrywkowe. Spółka zatrudnia obecnie 3500 osób w czterech krajach.
Więcej o promie (w tym wizualizacja video) w naszym wcześniejszym materiale: Color Hybrid już oficjalnie w 2019 roku.
rel (Crist), PBS