W dniu 6 lipca Stocznia Remontowa Nauta przeprowadziła operację przeniesienia na ląd trałowca ORP Drużno, którą - w oficjalnym komunikacie - określono jako "spektakularną". W pierwszej kolejności okręt został umieszczony w specjalnej ramie, a następnie przy pomocy dźwigu pływającego Maja został wyjęty z wody i umieszczony na nabrzeżu.
Nietypowe nie jest samo podnoszenie takiego okrętu z wody i ustawienie go na lądzie, ale raczej miejsce, na którym ustawiono okręt. Skomplikowana operacja wydobycia jednostki na nabrzeże - czytamy w oficjalnym komunikacie - stanowiła pierwszy etap remontu, który prowadzony jest przez Stocznię Nauta. Dodajmy, że podobne operacje, także wodowania i podnoszenia jednostek z wody, z wykorzystaniem dźwigu pływającego Maja, odbywają się w portach Trójmiasta dość często. Również na terenie "starej" Nauty np. kadłuby budowane przez spółkę Nauta-Hull były dotąd wodowane (w zależności od konkretnego przypadku) zarówno przez podnośnik dokowy, jak i dźwigiem pływającym.
W oficjalnym komunikacie stoczni nie wyjaśniono, dlaczego okręt został podniesiony na ramie przy pomocy dźwigu pływającego i ustawiony na podnośniku dokowym, a nie po prostu wydokowany na tym podnośniku. Nie wiadomo, czy podnośnik został już wyłączony z normalnej eksploatacji (w związku ze stopniowym przenoszeniem działalności stoczni Nauta na nowe, zajmowane od kilku lat, tereny w obrębie byłej Stoczni Gdynia) czy też dlatego, że jest po prostu niesprawny albo z innych powodów. Pamiętamy jednak, że dawniej okręty tego samego typu były normalnie podnoszone na tym podnośniku dokowym na "starej" Naucie.
W ramach kontraktu wykonana zostanie przebudowa układu napędowego wraz z wymianą napędu głównego jednostki orz przebudowa elektrowni okrętowej wraz z wymianą agregatów prądotwórczych. Przebudowane zostaną również kabiny kryptograficzne, które dodatkowo zyskają urządzenia łączności specjalnej. Ponadto okręt zostanie doposażony w klimatyzację, odsalacz, sprężarki i żurawiki. Zakres prac obejmuje też remont dokowy oraz pomieszczeń socjalnych.
ORP Drużno jest jednym z młodszych trałowców serii 207, podniesienie bandery na okręcie nastąpiło 21 września 1990 r. Jednostka należy do 12 Dywizjonu Trałowców, będącego częścią 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Cechą charakterystyczną trałowców typu 207, są kadłuby wykonane z laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki temu okręty te są trudniej wykrywalne przez czujniki magnetyczne umieszczane w minach morskich. Do wyposażenia okrętów zalicza się: trał kontaktowy, trał akustyczny i elektromagnetyczny, stacje hydrolokacyjne podkilowe oraz holowane, urządzenia demagnetyzacyjne, a także sprzęt radiolokacyjny.
rel (MS TFI), PBS
tzw. starej Nauty są kłopoty. Być może też takie było życzenie marynarki wojennej. Dla dźwigu "Maja" to żaden problem.
Stocznia NAUTA przeniosła swoją działalność w początku 2010 roku nie rezygnując ze starych "terenów". Jak do tej pory
nie udała się sprzedaż terenu za wyj. niewielkiego fragmentu kupionego przez port Gdynia. Według posiadanych informacji
pozostały teren przejmie port gdyński. Kiedyś planowano tutaj Waterfront ale z tego nic nie wyszło bo nie było chętnych
do zainwestowania.
jako "spektakularną " jest po prostu śmieszne , świadczy to o nieznajomości tego co wykonuje się w stoczni, do czego służą urządzenia podnośne. Jest to też kolejny dowód na to , że obecnie w stoczniach brakuje ludzi wiedzących co to jest stocznia , jakie prace się tam
wykonuje. Gdyby tak mówiły dzieci z przedszkola to nie dziwiłbym się bo nie wiedzą co to jest.
przez Maję i ustawiony w innym miejscu gdyż prace na tym okrecie będą trwały dość długo
normalnie transport z podnośnika w Naucie na plac montażowy odbywał się z użyciem
transportera pneumatycznego- transporter miał instalowane poduszki pneumatyczne
ale chyba dzisiaj jest on niesprawny i nie jest używany , a szkoda.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.