Stocznie, Statki

Uroczyste nadanie imienia Coralius pierwszemu zbudowanemu w Europie bunkrowemu i dystrybucyjnemu gazowcowi LNG miało miejsce w poniedziałek, 22 maja, w niemieckim oddziale holenderskiej stoczni Royal Bodewes. Częściowo wyposażony statek, łącznie z zainstalowanymi w kadłubie kriogenicznymi zbiornikami LNG, dostarczyła gdańska stocznia Marine Projects.

Matką chrzestną statku, określanego w oficjalnym komunikacie armatora i stoczni jako "ultra-nowoczesny", została Johanna Lamminen, prezes zarządu Skangas i dyrektor naczelny Gasum.

Statek został zamówiony w 2015 roku przez spółkę armatorów Anthony Veder z Holandii i Sirius Shipping ze Szwecji w holenderskiej stoczni Royal Bodewes. Częściowo wyposażona jednostka ze stoczni Marine Projects dotarła jednak nie do jej głównej siedziby, gdyż była zbyt duża, a do niemieckiej spółki zależnej w Papenburgu, gdzie została wykończona, doposażona i skąd wyruszy w próby morskie, a następnie trafi do armatora.

Nowy statek będzie oferował usługi bunkrowe LNG firmy Skangas, spółki zależnej Gasum i będzie eksploatowany głównie na Morzu Północnym, cieśninie Skagerrak i na Bałtyku.

Polska, mając - z pierwszym na Bałtyku dużym, stałym terminalem LNG w Świnoujściu - znakomite warunki wyjściowe do tego, by stać się pionierem i rynkowym liderem lub przynajmniej zdobyć znaczące udziały w rynku bunkrowania statków paliwem LNG (korzystając z renty bycia pionierem - pierwszym na rynku w regionie - w oparciu o dobra bazę, jaką jest duży terminal LNG), zaprzepaściła swoje szanse - zbyt późno zaczęto poważnie rozważać dodanie terminalowi w Świnoujściu funkcjonalności załadunku LNG na mniejsze statki, co pozwoliłoby Świnoujściu stać się hubem LNG dla regionalnej dystrybucji / tzw. small scale LNG oraz bazą dla bunkierek LNG.

Wracając do Coraliusa - statek z wysoką klasą lodową jest zaprojektowany do bezpiecznego rozładunku dużych ilości LNG w krótkim czasie na statek odbierający paliwo. Wyposażony jest m.in. w najnowocześniejsze urządzenia przeładunku LNG i płaski pokład roboczy, specjalnie przystosowany do bezpiecznej pracy statku podczas cumowania "burta w burtę". Przewidziano też wyposażenie statku w specjalne wciągarki pomagające bezpiecznie i szybko cumować przy burcie statku odbierającego.

Statek został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zaleceniami Society for Gas and Marine Fuel (SGMF), którego zadaniem jest harmonizacja bezpiecznej i odpowiedzialnej eksploatacji statków o napędzie gazowym.

Coralius, długi na 99,60 m, szeroki na 17,95 m, zanurzający się do 5,8 m, charakteryzuje się ładownością ok. 5800 m³ LNG i prędkością eksploatacyjną 13,5 węzła.

Szerzej (łącznie z charakterystyką techniczną) przedstawiliśmy wcześniej statek w materiałach:
Nowoczesny zbiornikowiec bunkrowy LNG Coralius powstaje częściowo w Gdańsku
Kolejne dwa częściowo wyposażone statki ze stoczni Marine Projects

Statek ma być wprowadzony do eksploatacji w czerwcu br.

PBS

Fot.: Royal Bodewes

+2 Zapomnieliście
Zapomnieliście napisać, że kadłub Coraliusa został zwodowany w Gdańskiej Stoczni REMONTOWEJ z pokładu REM LIFT 25000 na zlecenie Marine Projects
24 maj 2017 : 10:36 Wacław | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter