W dniu 22 listopada holownik Watergeus wyholował z gdańskich Stogów kadłub gazowca Coralius, o którego budowie w Polsce, przez stocznię Marine Projects Ltd Sp. z o.o., już szeroko (jako pierwsi w mediach polskojęzycznych) informowaliśmy.
Kadłub, o stoczniowym symbolu budowy 803, został zakontraktowany w gdańskiej stoczni przez holenderską stocznię Bodewes (Bodewes Scheepswerven B.V.), ale nie trafi do jej głównego zakładu produkcyjnego w Hoogezand, bo jest za duży na prowadzącą do niej śródlądową drogę wodną. Holowany jest do Papenburga w Niemczech, gdzie dotrzeć ma 27 lub 28 listopada. Działa tam od niedawna spółka kontrolowana przez Bodewes.
Zbudowany przez Marine Projects, częściowo wyposażony gazowiec, otrzymał w Gdańsku m.in. układ napędowy i zasadniczą część systemu funkcjonalnego statku, czyli dostarczone do Gdańska kriogeniczne zbiorniki ładunkowe.
O gazowcu bunkrowym Coralius i budowie jego kadłuba w polskiej stoczni: Nowoczesny zbiornikowiec bunkrowy LNG Coralius powstaje częściowo w Gdańsku
Coralius (nr IMO 9769128), charakteryzuje się długością całkowitą 99,60 m, długością między pionami 90,44 m, szerokością konstrukcyjną 17,94 m, zanurzeniem 5,70 m u wysokością boczną 12,60 m, nośnością 4000 t, tonażem pojemnościowym brutto 6015, tonażem skompensowanym brutto 11 886 CGT i ładownością 5800 m³ LNG. Jest największym częściowo wyposażonym statkiem, jaki dotychczas powstał w stoczni Marine Projects.
Przypomnijmy, że pierwsze kadłuby doposażane i przekazywane armatorom już jako gotowe statki przez oddział Bodewes w Papenburgu, powstały także w Polsce - w szczecińskiej stoczni Partner.
Czytaj także: Polski kadłub pierwszy w nowej niemiecko-holenderskiej stoczni
Kilka dni wcześniej, 16 listopada, z Gdańska wyruszył Stadt Sløvåg z częściowo wyposażonym statkiem Ro West, również zbudowanym przez Marine Projects. Zespół holowniczy dotarł do celu w Norwegii 22 listopada. Kadłub zbudowano w Gdańsku na zamówienie stoczni Larsnes Mek. Verksted AS.
Ro West, o stoczniowym symbolu budowy Larsnes 57 (Marine Projects 045), to statek do przewozu żywych ryb w specjalnych, schładzanych zbiornikach. Jest to jeden z częściowo wyposażonych statków, o zleceniu na który, zdobytym przez stocznię Marine Projects, już wcześniej informowaliśmy. Stocznia z Gdańska już przekazywała częściowo wyposażone statki budowane według podobnego projektu dla tego samego klienta.
Czytaj także: Kadłub Ro Server z Marine Projects holowany do Norwegii
Przekazany ostatnio stoczni norweskiej Ro West (nr IMO 9794977) charakteryzuje się długością całkowitą 82,10 m, szerokością konstrukcyjną 15,50 m, zanurzeniem 6,87 m, wysokością boczną 8,00 m, tonażem pojemnościowym brutto 3300 jednostek i skompensowanym tonażem brutto 7557 CGT.
Po doposażeniu, wykończeniu i przekazaniu przez stocznię Larsnes będzie eksploatowany w barwach Rostein AS.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Larsnes Mek. Verksted
Video: Dragon PE PIPES
Ro West na barko-pontonie, podczas holowania przez port Gdańsk do doku pływającego, w którym przeprowadzono jego wodowanie
Wszystko fajnie tylko ,że to jest cień tego co było kiedyś
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.