Jak poinformował armator, Minik Arctica, wielozadaniowy statek towarowy zbudowany przez stocznię Remontowa Shipbuilding dla grenlandzkiej Royal Arctic Line, jest w drodze na Grenlandię.
Po przekazaniu przez stocznię 1 września, prowadzono na nim, już w Danii, prace przygotowawcze i szkolenie załogi aż do 2 listopada, kiedy to wyruszył w drogę na Północny Atlantyk. W porcie Nuuk (południowo-zachodnia Grenlandia) spodziewany jest 14. tego miesiąca. Statek zbliżył się w poniedziałek, 7 listopada, do brzegów Islandii i późnym wieczorem zawinął do portu na Wyspach Westmana (Vestmannaeyjar).
Armator zaplanował chrzest jednostki na 30 listopada w miejscowości Qaqortoq na południu Grenlandii.
Minik Arctica, to statek towarowy, ale bardzo specyficzny i skomplikowany, z licznymi elementami nietypowego wyposażenia. Wyzwaniem dla projektantów i budowniczych było przystosowanie jednostki do ciągłej eksploatacji w bardzo niskich temperaturach, a także pomieszczenie w niedużym kadłubie wszystkich systemów i urządzeń, z których wielu nie spotyka się zazwyczaj na statkach tej wielkości.
Zadaniem tego skrzyżowania lodołamacza, statku zaopatrzeniowego i mini-kontenerowca jest utrzymywanie komunikacji (statek ma kilka miejsc pasażerskich w salonie z fotelami lotniczymi) i zaopatrzenia pomiędzy małymi miejscowościami i osadami wzdłuż wybrzeża największej wyspy świata.
Ivalo Arctica - pierwszy ze statków typu B202, reprezentowanego przez także przez Minik Arctica, pracuje już na wodach Grenlandii. Został przekazany armatorowi w marcu br., a uroczyście ochrzczony 22 października w Aasiaat, który jest jego portem bazowym (jest to największy port eksportu ryb z Grenlandii). Matką chrzestną została Ann Andreassen - dyrektor domu dziecka z Uummannaq. Mimo mrozu i zimna na uroczystości zgromadziło się ponad 800 mieszkańców Aasiaat. Po uroczystości około 400 osób zwiedziło statek Ivalo Arctica.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Modart
Charakterystyka podstawowa statków typu B202:
armator Royal Arctic Line, Grenlandia
projektant Remontowa Marine Design & Consulting
stocznia Remontowa Shipbuilding, Gdańsk
długość całkowita 45,35 m
długość między pionami 42,83 m
szerokość konstrukcyjna 12,80 m
wysokość boczna do pokładu głównego 6,10 m
zanurzenie maksymalne 3,50 m
nośność 650 t
ładowność kontenerów 36 TEU
pojemność zbiorników balastowych 400,00 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką 30,00 m³
pojemność zbiorników paliwowych 130,00 m³
silnik napędu głównego 1 × 1050 kW (przy 1200 obr./min.)
śruba napędowa nastawna, czteropłatowa, o średnicy 2,1 m
prędkość eksploatacyjna 10,0 w.
zespoły prądotwórcze 2 × 370 kW (przy 1500 obr./min.)
portowy / awaryjny zespół prądotwórczy 1 × 200 kW (przy 1200 obr./min.)
ster strumieniowy dziobowy 1 × 200 kW
ster strumieniowy rufowy 1 × 200 kW
załoga 8 osób
klasyfikacja DNV GL
notacja klasy +1A1 General Cargo/Container Carrier PC6 TMON E0 NAUT-AWDG-P BIS CLEAN DAT (-35°C) HULL - PC5