W dniu 19 lipca wodowano w Szczecinie kolejny kadłub częściowo wyposażonego statku. Chodzi o 30-metrowy trawler dla odbiorcy brytyjskiego.
Kadłub zbudowała firma Finomar Sp. z o.o. Z nabrzeża, którym dysponuje, przesunięto statek rybacki na barko-ponton, który przeholowano pod nabrzeże przy placu montażowym pochylni Wulkan. Tam, wielką suwnicą bramową, podniesiono kadłub Finomaru z barko-pontonu i po usunięciu spod niego pontonu zwodowano częściowo wyposażony statek rybacki. Po wodowaniu został on przeholowany do miejsca, w którym trwają jeszcze ostatnie prace wyposażeniowe i zabezpieczenie - przygotowanie do holowania morskiego. Kadłub zostanie wkrótce odholowany do szkockiej stoczni MacDuff Shipyards Limited, która zleciła jego budowę w szczecińskiej spółce Finomar.
W Szczecinie zamontowano m.in. śrubę napędową z wałem. Silnik główny i większość wyposażenia siłowni oraz funkcjonalnego i systemów ogólnookrętowych, wyposażenie wnętrz, elektronika zainstalowane lub wykonane będą w stoczni MacDuff.
Większość wyposażenia pokładowego i funkcjonalnego (rybołówczego) oraz system hydrauliki siłowej dostarczy Rapp Marine.
Trawler rufowy przeznaczony jest dla skippera Mark'a Lovie i jego partnerów, formalnie - bezpośrednio - dla armatora zarejestrowanego Don Fishing Co Ltd.
Nowy statek, o stoczniowym numerze budowy 673, budowany dla zastąpienia wysłużonego 28-metrowego Venture II zbudowanego w 2001 roku, przejmie numer burtowy starej jednostki - BF 326.
Holowanie kadłuba ze Szczecina do stoczni w Szkocji odbędzie się najprawdopodobniej na początku sierpnia. Po doposażeniu i wykończeniu kadłuba dostarczonego przez Finomar, MacDuff Shipyards ma przekazać trawler do eksploatacji w roku 2017.
To nie pierwszy kadłub produkcji szczecińskiej, jaki zamówiła szkocka stocznia. Dla przykładu na początku kwietnia tego roku do stoczni MacDuff dotarł częściowo wyposażony kadłub trawlera Forever Faithful o stoczniowym numerze budowy 671, przeznaczony dla armatora Andrew West (Johnstone / Westburn), o długości całkowitej 21,50 m i szerokości 7,10 m, wysokości bocznej 4,05 m, tonażu pojemnościowym brutto 192 jedn., wyposażony w silnik główny Caterpillar C18 o mocy 725 KM (533 kW). W tym przypadku dostawcą kadłuba była szczecińska firma Kedat Sp. z o.o.
PBS / Portal Morski
Rys.: MacDuff; Fot.: Zachodniopomorski Klaster Morski
BF 326 (MacDuff 673) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9785342
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący MacDuff Shipyards Limited, Wielka Brytania
stocznia - dostawca częściowo wyposażonego kadłuba Finomar Sp. z o.o., Szczecin
stoczniowy numer budowy 673
armator Don Fishing Co Ltd.
numer burtowy B 326
długość całkowita 29,90 m
szerokość 10,50 m
wysokość boczna 4,80 m
tonaż pojemnościowy brutto 480
pojemność zbiorników paliwowych 93 000 l
pojemność zbiorników na wodę słodką 26 300 l
silnik napędu głównego MaK 8M20C
moc napędu głównego 2067 KM (1520 kW)
przekładnia redukcyjna Mekanord 580HS 6,06:1
śruba napędowa nastawna, w dyszy, średnica 3,10 m
zespoły prądotwórcze 2 × Caterpillar C9 z prądnicami 415/3/15
wyposażenie pokładowe
- 3 pojedyncze wciągarki trałowe
- 3 dzielone bębny na sieci
- 3 bębny "bagging drums"
- żuraw pokładowy Tomil 35000 (35 tm)
- 2 wciągarki bramownicy rufowej
- 2 wciągarki Gilson'a