Stocznie, Statki

W czwartek po południu, 24 marca 2016 r., stocznia Crist SA z Gdyni przekazała formalnie armatorowi samopodnośną specjalną barkę do prac budowlanych na wodach przybrzeżnych - Zourite. Na barce podniesiono także tego dnia banderę Francji. W oficjalnym komunikacie stoczni w taki sposób, w skrócie, scharakteryzowano budowę: jednostka wielkości czterech pełnowymiarowych kortów tenisowych, niemal 400 dni pracy oraz zużyte 6800 ton prefabrykowanej stali. 

Przypomnijmy, że pierwszy rozkrój blach na jednostkę Zourite (NB 105) nastąpił 2 lutego 2015 r. Niedawno gdyńska stocznia Crist SA zakończyła z powodzeniem próby morskie specjalistycznej barki samopodnośnej NB105. Nie obejmowały one jednak prób obciążeniowych kluczowego elementu wyposażenia, jakim są dwie suwnice o łącznym unosie 4800 ton. Pierwsze testy obciążeniowe tych urządzeń odbyły się u producenta, w Holandii, a do następnych dojdzie tuż przed rozpoczęciem pracy przez barkę, już na wodach wokół wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim. 

Zourite dotrze tam na pokładzie ciężarowca wpływnego (flo-flo) Hawk, który ma się pojawić na redzie Gdyni już w najbliższy weekend. Jak podano w oficjalnym komunikacie stoczni - Zourite ma dotrzeć do celu w ciągu około dwóch miesięcy.

Zourite w języku kreolskim, używanym na wyspie La Reunion, położonej ok. 700 km na wschód od Madagaskaru, oznacza małą ośmiornicę. Jednostka o numerze budowy 105, która zbudowana została przez Crist SA na zlecenie Bouygues Travaux Publics SA jest kolejnm projektem Crist SA zrealizowanym "pod klucz", a więc jednostką w pełni wyposażoną w systemy umożliwiające wykonywanie pracy. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka będzie wykorzystywana do budowy najdłuższego i - jak podkreślają krytycy projektu - najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działać będzie wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim charakteryzującej się miejscami niebezpieczną, ulegającą erozji klifową linią brzegową. Przebiegająca wzdłuż plaży, a zarazem u podnóża wysokiego, klifowego brzegu dotychczasowa autostrada narażona jest na niebezpieczne zasypywanie oderwanymi skałami. Dlatego postanowiono zbudować nową drogę nie na lądzie, a wzdłuż brzegu - nad wodą. Estakada-wiadukt ma mieć długość 5,4 km, przy czym aż 48 z 50 jego podpór ma znajdować się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 będzie realizować swoje zadanie: – Zbudowana przez nas jednostka NB105 będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza - mówi Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist SA.

Budowa Zourite, to w zasadzie wysiłek międzynarodowy. Projekt techniczny i wykonawczy powstał w Polsce, ale wstępny i koncepcyjny opracowało konsorcjum firm francuskich, które złożyły zamówienie na tę jednostkę w gdyńskiej stoczni. Pisaliśmy już szerzej o kluczowym wyposażeniu funkcjonalnym Zourite - potężnych suwnicach, które dostarczono z Holandii. Również holenderska firma (stocznia Ravestein Container Pontoon BV - RCP) dostarczyła kompletny system podnoszenia dla barki (jacking system), czyli tzw.  "jackhouse'y" z zawartmi w nich mechaniką i hydrauliką systemu podnoszącego. Do Gdyni przybyło także, dostarczonych przez RCP,  osiem nóg barki, na których może się ona podnosić (mimo, że wykonanie takich nóg mieści się w możliwościach technologicznych gdyńskiej stoczni). Z kolei zestaw wciągarek pozycjonujących (barka może być utrzymywana na pozycji w trybie dynamicznym, dzięki systemowi DP albo może być pozycjonowana przy pomocy kotwic typowych dla jednostek offshore - rozstawianych przez specjalne jednostki pomocnicze - AHTS) i komputerowy system pozycjonowania wciągarkami, czyli koordynujący ich pracę, dostarczyła firma DMT Marine Equipment (DMT Winches).

Wiadukt zostanie umieszczony na wysokości prawie 30 m n.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy do skonstruowania - czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice - każda o unosie 2400 t i rozpiętości 30 m. Są to obecnie największe tego rodzaju suwnice zainstalowane na jednostce pływającej (ale nie największe dźwigi pracujące na statkach lub innych jednostkach pływających). Zourite, na miejscu montażu kolejnych elementów przybrzeżnej estakady, jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody dzięki systemowi jack-up i jego ośmiu nogom. NB 105 Zourite ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.

Budowa rozpoczęta w lutym 2015 r. jest kolejnym z niestandardowych projektów realizowanych przez stocznię Crist SA zakończonych sukcesem. Przypomnijmy, że poprzednie najnowsze w pełni wyposażone jednostki stocznia Crist, dysponująca największym w Polsce dokiem i suwnicą dokową, przekazała w roku 2014 (dwie nieduże ale dość bogato wyposażone jednostki typu combi bulk cargo vessel - paszowce - NB 69/1 Rubin NB 69/2 Artic Fiell), a wcześniej - jedną w roku 2013 (samopodnośny statek do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych - NB 130 Vidar).

rel (Crist SA), PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Crist SA; Rys. Crist SA

 

 

+9 Alleluja i do przodu!
Gratulacje dla Crista. Ciekawy statek i myślę, że będzie dobrą wizytówką naszych stoczni. Mam jednak marzenie, żeby przynajmniej niektóre z systemów i urządzeń w jakie wyposażono jednostke, w przyszłości robiły polskie firmy. Pewnie nie doczekam
24 marzec 2016 : 23:36 Ziemek | Zgłoś
+2 Dwa pytania
1. Kiedy planowany jest załadunek na flo-flo i gdzie?
2. Na kiedy planowane jest wyjście?

Z góry dziękuję za info.
25 marzec 2016 : 08:56 Sierra | Zgłoś
+2 ... prawdopodobnie ...
operacja odbędzie się oczywiście na Zatoce Gdańskiej, na jakiej pozycji - w tej chwili trudno powiedzieć...

po załadunku ciężarowiec z Zourite na pokładzie - wg _wstępnych_ planów - ma opuścić redę Gdyni ok. godz. 3 w nocy, w niedzielę...
25 marzec 2016 : 09:26 eko | Zgłoś
+1 dziękuję
V
25 marzec 2016 : 22:29 Sierra | Zgłoś
+1 A jednak...
A jednak PRZEMYSŁ STOCZNIOWY ŻYJE i MA SIĘ DOBRZE ;-) BRAWO CRIST!!!
25 marzec 2016 : 23:21 GDYNIANIN | Zgłoś
+1 marynarz
Wszystkiego najlepszego z okazji świąt wszystkim marynarzom zarówno tym służącym w marynarce wojennej jak i handlowej, rybakom, ratownikom morskim. Oby Neptun był wam łaskawy i stopy wody pod kilem.
26 marzec 2016 : 11:55 Jaro | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter