Jak poinformował grenlandzki armator Royal Arctic Line - wczoraj, 23 marca 2016 r. przed południem, odebrał on formalnie pierwszy z pięciu statków zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding.
Jest to arktyczny statek zaopatrzeniowy Ivalo Arctica (o stoczniowym numerze budowy B202/1). W nomenklaturze armatora statek typu B202 określany jest także jako bygdeskib, co oznacza statek do obsługi osad (rozrzuconych w dość dużych odległościach wzdłuż grenlandzkiego wybrzeża). Ma wzmocniony kadłub (do żeglugi w lodach) i inne cechy oraz specjalne wyposażenie przystosowujące go do eksploatacji w ciężkich warunkach pogodowych i w niskich temperaturach. Statki typu B202 łączą cechy zaopatrzeniowców, samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy. Przystosowane są do ekstremalnie trudnych warunków żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających nawet do minus 40 stopni Celsjusza.
Nowe kontenerowce / zaopatrzeniowce zostały zaprojektowane w należącym do Remontowa Holding biurze konstrukcyjnym Remontowa Marine Design & Consulting.
Przypomnijmy, że w 2005 roku Remontowa przekazała temu samemu klientowi kontenerowiec Mary Arctica, który został wyróżniony prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004" przez brytyjskie stowarzyszenie królewskich architektów - Royal Naval Architects. Jego wejście do służby na trasie duński port Aalborg - Nuuk na Grenlandii, dokąd woził artykuły i produkty niezbędne do życia dla jej mieszkańców, było w obu krajach dużym wydarzeniem. Matką chrzestną tego najnowocześniejszego wówczas we flocie RAL statku, była duńska księżniczka Małgorzata (chrzest odbył się w Kopenhadze).
Charakterystyka podstawowa statku typu B202:
długość całkowita 45,35 m
długość między pionami 42,83 m
szerokość konstrukcyjna 12,80 m
wysokość boczna do pokładu głównego 6,10 m
zanurzenie maksymalne 3,50 m
nośność 650 t
ładowność kontenerów 36 TEU
pojemność zbiorników balastowych 400,00 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką 30,00 m³
pojemność zbiorników paliwowych 130,00 m³
silnik napędu głównego 1 x 1050 kW (przy 1200 obr./min.)
śruba napędowa nastawna, czteropłatowa, o średnicy 2,1 m
prędkość eksploatacyjna 10,0 w.
zespoły prądotwórcze 2 x 370 kW (przy 1500 obr./min.)
portowy / awaryjny zespół prądotwórczy 1 x 200 kW (przy 1200 obr./min.)
ster strumieniowy dziobowy 1 x 200 kW
ster strumieniowy rufowy 1 x 200 kW
załoga 8 osób
klasyfikacja DNV GL
notacja klasy +1A1 General Cargo/Container Carrier PC6 TMON E0 NAUT-AWDG-P BIS CLEAN DAT (-35°C) HULL - PC5
Fot.: B. Pięta, P. Stareńczak, I. Gradkowski; Rys.: RMDC
Przypominamy wodowanie statku Ivalo Arctica:
to nie są "po prostu małe statki towarowe"...
to są jedne z pierwszych w świecie statków robionych nie tylko pod "tradycyjną" klasę lodową, ale także pod nowe wymogi i notację klasy "polarnej" (zgodnie z IMO Polar Code);
polska stocznia, może w trochę dłuższym okresie niż przewidywano, ale poradziła sobie z budową; stocznia niemiecka sobie z tym kontraktem nie poradziła w ogóle.
Bo daleko Ci do Polski . Ludzie , którzy są związani z Tym projektem wiedzą o co chodzi .
To jest niesamowite, że nie widzi Pan faktycznego celu armatora.
Te statki wcale nie mają zarabiać na morzu....
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.