Stocznie, Statki

Jak poinformował grenlandzki armator Royal Arctic Line - wczoraj, 23 marca 2016 r. przed południem, odebrał on formalnie pierwszy z pięciu statków zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Jest to arktyczny statek zaopatrzeniowy Ivalo Arctica (o stoczniowym numerze budowy B202/1). W nomenklaturze armatora statek typu B202 określany jest także jako bygdeskib, co oznacza statek do obsługi osad (rozrzuconych w dość dużych odległościach wzdłuż grenlandzkiego wybrzeża). Ma wzmocniony kadłub (do żeglugi w lodach) i inne cechy oraz specjalne wyposażenie przystosowujące go do eksploatacji w ciężkich warunkach pogodowych i w niskich temperaturach. Statki typu B202 łączą cechy zaopatrzeniowców, samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy. Przystosowane są do ekstremalnie trudnych warunków żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających nawet do minus 40 stopni Celsjusza.

Nowe kontenerowce / zaopatrzeniowce zostały zaprojektowane w należącym do Remontowa Holding biurze konstrukcyjnym Remontowa Marine Design & Consulting. 

Ivalo Arctica prawdopodobnie 29 marca wyruszy w swój pierwszy rejs - do duńskiego portu Aalborg, gdzie przeprowadzone zostanie m.in. szkolenie załogi. Po postoju w Aalborgu, statek popłynie na Grenlandię, do portu Nuuk, gdzie odbędzie się uroczystość nadania imienia.

Przypomnijmy, że w 2005 roku Remontowa przekazała temu samemu klientowi kontenerowiec Mary Arctica, który został wyróżniony prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004" przez brytyjskie stowarzyszenie królewskich architektów - Royal Naval Architects. Jego wejście do służby na trasie duński port Aalborg - Nuuk na Grenlandii, dokąd woził artykuły i produkty niezbędne do życia dla jej mieszkańców, było w obu krajach dużym wydarzeniem. Matką chrzestną tego najnowocześniejszego wówczas we flocie RAL statku, była duńska księżniczka Małgorzata (chrzest odbył się w Kopenhadze). 

Charakterystyka podstawowa statku typu B202:
długość całkowita 45,35 m
długość między pionami 42,83 m
szerokość konstrukcyjna 12,80 m
wysokość boczna do pokładu głównego 6,10 m
zanurzenie maksymalne 3,50 m
nośność 650 t
ładowność kontenerów 36 TEU
pojemność zbiorników balastowych 400,00 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką 30,00 m³
pojemność zbiorników paliwowych 130,00 m³
silnik napędu głównego 1 x 1050 kW (przy 1200 obr./min.)
śruba napędowa nastawna, czteropłatowa, o średnicy 2,1 m
prędkość eksploatacyjna 10,0 w.
zespoły prądotwórcze 2 x 370 kW (przy 1500 obr./min.)
portowy / awaryjny zespół prądotwórczy 1 x 200 kW (przy 1200 obr./min.)
ster strumieniowy dziobowy 1 x 200 kW
ster strumieniowy rufowy 1 x 200 kW
załoga 8 osób
klasyfikacja DNV GL 
notacja klasy +1A1 General Cargo/Container Carrier PC6 TMON E0 NAUT-AWDG-P BIS CLEAN DAT (-35°C) HULL - PC5

Fot.: B. Pięta, P. Stareńczak, I. Gradkowski; Rys.: RMDC

Przypominamy wodowanie statku Ivalo Arctica:

+6 Przemilczenia
Dlaczego nie informujecie rzetelnie i przemilczacie fakty "niewygodne"? Kontrakt był na pięć statków, w tym na jednostkę bliźniaczą Mary Arctica (czemu piszecie tylko o niej, a nie o zwodowanym w hukiem bliźniaku?) dwa mniejsze kontenerowce i dwa najmniejsze (i z tej pary pochodzi przekazana jednostka). Co dzieje się z kontraktem? Dlaczego nie przekazano innych, dużo wcześniej zwodowanych statków? Wg. zapowiedzi wszystkie pięć statków miało być przekazane w 2015, a mamy koniec pierwszego kwartału 2016 i dopiero jeden, najmniejszy kapeć przekazany. Armator ma problemy, czy po prostu stocznia "wyłożyła" się na tak prostym statku? Przypominam, że bliźniak Mary Arctica został zwodowany prawie 1,5 roku temu!
24 marzec 2016 : 07:10 SSN | Zgłoś
+1 proszę się nie czepiać
to armator poinformował portal. napisali to co armator im powiedział. rsb moze o tym jeszcze nie wiedziec. jak stolarz sie dowie to też poinformuje portal.
24 marzec 2016 : 18:12 ikea | Zgłoś
0 Jutro
Slyszalem ze stolarz wciaz w szoku. Jak dojdzie to pewnie tez poinformuje.
24 marzec 2016 : 18:34 Bravo | Zgłoś
+4 jesteś niedoinformowany
to nie są proste statki, jakby się wydawało.
to nie są "po prostu małe statki towarowe"...
to są jedne z pierwszych w świecie statków robionych nie tylko pod "tradycyjną" klasę lodową, ale także pod nowe wymogi i notację klasy "polarnej" (zgodnie z IMO Polar Code);
polska stocznia, może w trochę dłuższym okresie niż przewidywano, ale poradziła sobie z budową; stocznia niemiecka sobie z tym kontraktem nie poradziła w ogóle.
24 marzec 2016 : 07:45 fed | Zgłoś
+7 Proste statki?
Dokładnie. Statki te miały powstać najpierw w stoczniach Wadan Yards w Wismarze i Warnemunde. Nie dały rady, więc potem zamówienie poszło do stoczni P+S Werften w Wolfgaście i Stralsundzie. Te też poległy i wtedy zamówienie poszło do Północnej, która budowała je długo (nadal buduje), idzie podobno jak po grudzie, ale w końcu zbliżają się do finału. Te statki powstają do najwyższych i najnowszych klas polarnych (powłoki do klasy PCS 6), niektórzy mówią, że niepotrzebnie, bo Mary Arctica miała niższą klasę i do dziś pływa bez problemu. Ale podobno klient tak chciał.
24 marzec 2016 : 09:10 Północny | Zgłoś
+2 P+S
To nie prawda, że Stralsund (bo tam miały być budowane) nie poradził sobie z tym projektem, tylko upadł i z tego wyniknął problem z dokończeniem tych statków, jak i wszystkich innych. Wiem, bo pracowałem tam nad największym z RALi.
24 marzec 2016 : 10:12 EDSwp | Zgłoś
+3 Niemcy nawet nie zaczęli
Niemieckie stocznie nie tyle nie dały rady, co nawet nie zaczęły budowy, bo nie miały finansowania nawet na zakup materiałów i ostatecznie zbankrutowały.
24 marzec 2016 : 11:57 NordShpy | Zgłoś
-4 gratulacje dla ral
Za orientacje na rynku ;-) zlecił budowę statków bankrutom?
24 marzec 2016 : 20:14 he | Zgłoś
+1 W miedzyczasie
Amerykańska stocznia z San Diego zbudowała kontenerowiec arktyczny o napędzie LNG ktory mial blikso 200 metrów długości. statek został zbudowany w terminie czyli w niecały rok.
24 marzec 2016 : 09:55 Południowy | Zgłoś
+3 A poza tym
Amerykanie polecieli na Księżyc i wynaleźli broń jądrową
24 marzec 2016 : 10:18 Kaszalot | Zgłoś
+3 Z tym księzycem to nie był bym
aż takie pewny
24 marzec 2016 : 10:22 obserwator | Zgłoś
+6 Zgnoić, nie docenić
Jestem jedną z osób związanych z Armatorem, który zdecydował się na zmianę koncepcji i z całą świadomością przesunięcia terminu zdania jednostek. Po doświadczeniach w Niemczech jesteśmy zadowoleni ze współpracy - chociaż oczywiście zawsze może być lepiej. Polacy to malkontenci i krytycy wszystkich, którym się udało lub udaje. Nieudacznicy, którzy ściągają w dół, nie jesteście w stanie docenić naprawdę wielkiej rzeczy - że tak skomplikowane technicznie, prototypowe jednostki powstają w polskiej stoczni. Taki SSN (czy to skrót syn stoczni Nauta?!) czy Południowy, byliby zapewne w ekstazie, gdyby Północna "upadła" z powodu tego kontraktu.
24 marzec 2016 : 10:34 Bliskopolski | Zgłoś
-1 niewiarygodne
Ja na Twoim miejscu nie przyznawałbym się , że jesteś ze strony Armatora .
Bo daleko Ci do Polski . Ludzie , którzy są związani z Tym projektem wiedzą o co chodzi .
24 marzec 2016 : 11:19 nie armator | Zgłoś
+2 Szczegóły?
Jakieś szczegóły? Bo plotek jest wiele i większość mówi, że taka super, hiper stocznia nie dała rady. I nie są usprawiedliwieniem nowe wymagania. Mary Arctica zbudowano w miarę sprawnie, budowa bliźniaka ciągnie się koszmarnie długo. Nowe wymagania klasy nie usprawiedliwiają wyposażania małego kontenerowca (jak bardzo nie byłby skomplikowany) przez 1,5 roku (a pewnie potrwa to jeszcze o wiele dłużej). Właśnie od takich opóźnień, tuszowanych oficjalnymi, "pełnymi sukcesów" (i przemilczeń) komunikatami zaczęły się kłopoty, a potem upadek Stoczni Szczecińskiej SA w 2002. Miejmy nadzieję, że tym razem ten scenariusz się nie powtórzy.
24 marzec 2016 : 12:03 Wulkan | Zgłoś
+2 Jestem to widzę
Daleko mi do polskiej mentalności, zawiści i nienawiści! A wiem o czym piszę, bo w ostatnim roku spędziłem w tej stoczni kilka tygodni...
24 marzec 2016 : 16:25 Bliskopolski | Zgłoś
-2 ??
Czyżby?

To jest niesamowite, że nie widzi Pan faktycznego celu armatora.
Te statki wcale nie mają zarabiać na morzu....
24 marzec 2016 : 18:25 ja | Zgłoś
+2 Kary
To zrezygnujcie z kar. To my bedziemy tez zadowoleni ze wspolpracy
24 marzec 2016 : 11:54 Niezadowolony | Zgłoś
+1 a stolarza poinformowali?
A czy stolarz wie? Bo z artykułu wynika , że Armator poinformował portal a nie RSB. Trochę dziwne
24 marzec 2016 : 17:19 zen | Zgłoś
+3 Super ...
Pracuje w Północnej 8 lat. Czemu dwa Rale są kończone w RSB ? Ilu podwykonawców padło bądź padnie przy budowie tych kontenerów?
24 marzec 2016 : 17:52 Krzysiu | Zgłoś
+1 don Tomek
kaRALuch
25 marzec 2016 : 07:18 Toms | Zgłoś
+3 b206
statek jonathan arctica (b206/2) stał na remontowej i ponad pół roku codziennie wydziały wykonywały karty zmian. wszystko robione na kupie, zero przemyślenia, byle było, a malarz nie chciał odbierać bez koperty i trzebał poprawki po 12 razy..
25 marzec 2016 : 15:42 spawacz | Zgłoś
0 stocznia
niestety, cały czas za przedłużenie budowy "płacą" podwykonawcy. Ta gdańska firma to fenomen jak można wykorzystywać ludzi (podwykonawców) do ciężkiej i niewolniczej pracy. Brak rozliczeń za zmiany, za pracę w niedziele i święta, potrafią wykorzystywać każdego aż upadnie..... to hieny!
29 marzec 2016 : 07:28 budał | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter