W stoczni Hullkon, posiadającej zakład produkcyjny na szczecińskim Gocławiu, zwodowano w poniedziałek, 14 września, częściowo wyposażony kadłub statku badawczego dla niemieckiej stoczni Fassmer.
Przesuwanie kadłuba o masie ok. 1200 ton z nabrzeża na barko-ponton zajęło ok. pięć godzin, następnie kadłub odholowano do stoczni Gryfia, gdzie na doku pływającym został ostatecznie zwodowany.
Stępkę pod budowę statku położono 15 stycznia br. Fugro - armator statku - informował wtedy w swym czasopiśmie dla klientów, że gotowy kadłub miał być holowany ze stoczni w Szczecinie, przez Kanał Kiloński, następnie w górę rzeki Wezery do stoczni Fassmer'a w Berne, w lipcu 2015 r. Tam, statek będzie podniesiony z wody i umieszczony w głównej hali produkcyjnej stoczni Fassmer, gdzie odbędzie się wykończenie i wyposażenie statku, które, według różnych źródeł (dokumentów lub publikacji) z samego Fugro ma być zakończone od II kwartału 2016 roku do stycznia 2017 roku.
Ponad 70-metrowej długości jednostka (nr budowy stoczni niemieckiej 14/1/5090), klasyfikowana przez DNV GL, budowana pod nazwą Fugro Venturer, będzie wielozadaniowym statkiem badawczym. Będzie mógł on zabrać na swój pokład ok. 60 osób załogi i naukowców/techników. Jest to jednostka projektu (typu) FOSV 71, nieco zmodyfikowana (m.in. wydłużona o kilka metrów) wersja statków badawczych typu Fassmer SSV 65 (65 m Standard Survey Vessel) przekazanych do eksploatacji w barwach Fugro, w latach 2010-2013, pod nazwami Fugro Searcher, Fugro Galaxy, Fugro Equator i Fugro Brasilis (ex Fugro Australis). Są to statki geofizyczne i hydrograficzne, mogące wykonywać różnorodne badania, w tym sejsmiczne, w ramach poszukiwania i oceny podmorskich złóż ropy lub gazu oraz rozpoznania i przygotowywania dna morskiego do budowy instalacji offshore i subsea, takich, jak platformy, podmorskie rurociągi lub kable czy morskie elektrownie wiatrowe.
Wyholowanie Fugro Venturer ze Szczecina do Niemiec ma się odbyć jeszcze w tym tygodniu.
Przypomnijmy, że w grudniu minionego roku Hullkon zwodował kadłub promu pasażerskiego, także dla stoczni Fassmer, która kończy obecnie jego wyposażanie. Będzie to pierwszy statek ze stoczni niemieckiej z napędem LNG. W Szczecinie kadłub został wyposażony w małym zakresie, ale zainstalowano już na nim zbiornik na paliwo - skroplony gaz.
W lutym 2014 r stocznia zwodowała i przekazała stoczni norweskiej swój pierwszy kadłub - statku rybackiego.
PBS
Fot.: Hullkon; Rys. Fugro
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.