Przekazany ostatnio przez stocznię Crist częściowo wyposażony kadłub o numerze budowy NB 617 Maaskant, to wąska jednostka, charakteryzująca się wyjątkowo płytkim zanurzeniem. Operuje na niewielkich, specyficznych dla Holandii akwenach. Parametry jednostki są tak dostosowane, by mieściła się ona w wąskim kanale stworzonym specjalnie dla potrzeb hodowli.
Proces połowowy polega na pompowaniu wody z dna akwenu do wnętrza ładowni. Po odfiltrowaniu wody, owoce morza pozostają w ładowni, gdzie są płukane i umieszczane w pojemnikach.
Ze względu na swoją specyfikę, statki tego typu są używane jedynie w bardzo ograniczonych niszach rynkowych i geograficznych. Holandia słynie z uprzemysłowionej hodowli owoców morza. Częściowo wyposażony kadłub został zbudowany dla stoczni Maaskant Shipyards i będzie nosił imię Noordland.
Wykonanie konstrukcji tego typu nie jest niczym nowym dla stoczni Crist. Kilka lat temu polska stocznia dostarczyła holenderskiemu odbiorcy kilka podobnych jednostek.
Wodowanie odbyło się w sobotę 2 maja, jednak ze względu na warunki atmosferyczne (silny wiatr) wyholowanie z Gdyni do odbiorcy w Holandii miało miejsce w niedzielny poranek.
Jednostka charakteryzuje się długością 43,19 m, szerokością 9 m, wysokością boczną 3,3 m i zanurzeniem zaledwie 1 m.
NB 617 Maaskant to kolejny częściowo wyposażony kadłub zdany w ostatnich tygodniach przez stocznię Crist. W II połowie kwietnia zaholowano z niej kadłub okrętu patrolowego dla stoczni duńskiej i duży, rufowy blok jednostki offshore dla odbiorcy norweskiego.
Częściowo wyposażony kadłub patrolowca (numer budowy 428) zbudowany został dla stoczni Karstensens Skibsværft A/S w Danii. Po wyposażeniu, okręt wcielony zostanie do duńskiej marynarki wojennej (Royal Danish Navy), z numerem burtowym P 572, jako trzeci okręt typu "Knud Rasmussen" ("IF 3"). Kadłuby dwóch poprzednich jednostek tej serii, zwodowane z pochylni Stoczni Północnej (obecnie Remontowa Shipbuilding), zbudowała firma Stal-Rem, przekazując je w latach 2006-2007.
Jednostka typu "Knud Rasmussen" (offshore patrol vessel - OPV), przystosowana do służby w rejonach arktycznych, charakteryzuje się długością całkowitą 71,80 m, między pionami 61,00 m, szerokością 14,60 m i wysokością boczną do pokładu głównego - 10,15 m. Seria budowana jest pod nadzorem DnV GL dla notacji klasy +1A1, Naval EO NBC-2, HELDK, ICE 1A (HULL *F). Okręty te wyposażone są każdy w dwa silniki napędu głównego MAN 8L27/38 o mocy po 2720 kW.
Jednostka z kadłubem z Cristu przekazana ma być przez duńską stocznię we wrześniu 2016 roku.
Drugim obiektem przekazanym przez stocznię Crist w kwietniu był rufowy blok dużego statku offshore construction vessel (OCV) o stoczniowym numerze budowy 302 dla stoczni Ulstein w Norwegii. Ostatecznym odbiorcą gotowego statku, którego część dziobowa budowana jest w Ulsteinvik, będzie spółka armatorów Island Offshore i Edison Chouest Offshore.
Blok rufowy i śródokręcia z Crista, o masie 6500 t, dotarł do norweskiej stoczni pod koniec kwietnia. Statek będzie miał 159,80 m długości całkowitej i szerokość 30 m, a jego nośność wynosić ma ok. 14 000 ton przy masie własnej ok. 8800 ton.
Przekazanie gotowego statku konstrukcyjnego przewidywane jest na IV kwartał roku 2015. Jednostka, która ma otrzymać imię Island Venture, ma być największym dotąd statkiem przekazanym przez stocznię Ulstein.
PBS, rel (Crist)
Rys.: Karstensens Skibsværft A/S, Ulstein; Fot.: Crist, Piotr B. Stareńczak
ta część (rufowa) to właśnie część Offshore Construction Vessel
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.