30 kwietnia br. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding położono stępkę pod budowę pierwszego z serii dwóch promów pasażersko samochodowych zamówionych w tej stoczni przez estońskiego klienta Port Tallinn.
Przypomnijmy, że cięcie pierwszych blach na tę jednostkę (stoczniowy numer budowy 616/1) odbyło się 20 lutego br. w stoczni Remontowa Shipbuilding z udziałem mi. in. Minister Gospodarki i Infrastruktury Estonii - Urve Palo, która osobiście zainicjowała budowę promu naciskając przycisk uruchamiający maszynę do plazmowego cięcia blach.
Czytaj: Początek budowy promów dla Estonii w Remontowej Shipbuilding
W skromnej uroczystości 30 kwietnia wzięli udział przedstawiciele stoczni, klasyfikatora (DNV GL) oraz nadzorujący budowę ze strony klienta.
Port Tallinn jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo - pasażerski w Estonii. Dzięku wygraniu przetargu, począwszy od 1 października 2016 roku przypadnie mu 10 - letnie utrzymanie linii promowych z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa. Promy te będą zawijać do portów Kuivastu, Rohuküla, Virtsu i Heltermaa.
Dwa nowoczesne promy o długości 114 metrów, zaprojektowane przez norweskie biuro LMG Marin (projekt DE 150) jednorazowo będą mogły zabrać na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Jednym z ich atutów będą niewątpliwie niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwoli na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi.
Grzegorz Landowski
Fot.: Bogdan Pięta
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.