W stoczni Remontowa Shiprepair Yard SA, należącej do grupy Remontowa Holding prowadzone są obecnie przebudowy dwóch serwisowców offshore. Oba zyskają na uniwersalności. Jeden z nich po przebudowie stanie się także małym statkiem wiertniczym przeznaczonym do badań geologicznych.
Zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (platform supply vessel - PSV) Up Coral o długości całkowitej 87,07 m i szerokości 18,80 m wpłynął do stoczni na przebudowę, polegającą na wzbogaceniu wyposażenia i możliwości operacyjnych. Jednostka jest interesująca także z tego względu, że stanowi przykład budowy statku zaprojektowanego w Polsce zbudowanego przez stocznię zagraniczną. Projekt statku PSV typu MMC 887 powstał w gdyńskim biurze projektowo-konsultingowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd., a sam statek Up Coral - w chińskiej stoczni Fujian Mawei Shipbuilding.
Na jednostce zaplanowano instalację urządzenia do obsługi pojazdów podwodnych ROV oraz żurawia knuckle boom (z wysięgnikiem łamanym) holenderskiej firmy Concordia TMS o udźwigu do 25 ton, maksymalnym wysięgu ok. 35 m oraz możliwości pracy na wodach o głębokości do ok. 3000 m. Dźwig, z własnym napędem (862 kW) i z aktywnym systemem kompensacji nurzania, może pracować przy falach do wysokości 2,5 m oraz prędkości wiatru do 20 m/s. Co ciekawe - zaopatrzeniowiec Up Coral sam sobie przywiózł ten żuraw przeznaczony do instalacji w stoczni Remontowa SA od producenta. Dźwig załadowano przy nabrzeżu grupy Concordia w holenderskim Werkendam.
Bardziej chyba jednak interesującą, o większym zakresie i zdecydowanie bardziej poszerzającą czy zmieniającą funkcje i możliwości statku przebudowę przechodzi 83-metrowy uniwersalny serwisowiec i oceaniczny holownik offshore (anchor handling tug / supply vessel - AHTS) Normand Draupne, który przybył do stoczni Remontowa SA jeszcze w barwach swego poprzedniego właściciela, jednego z wiodących operatorów serwisowców - Solstad Offshore z Norwegii. Pływał dotąd pod banderą Norwegii, a jego formalnym portem macierzystym, a zarazem siedzibą armatora, było malownicze miasteczko Skudeneshavn. Teraz jego właścicielem i operatorem komercyjnym jest belgijska firma G-tec SA, specjalizująca się w usługach geotechniczno-inżynieryjnych, morskich badaniach geofizycznych i środowiskowych przede wszystkim dla klientów działających w takich sektorach i dziedzinach, jak pogłębiarstwo, offshore wind, budowa portów i kształtowanie brzegów morskich, infrastruktura, układanie rurociągów i kabli, w tym - na dnie morza, etc.
Normand Draupne wpłynął 5 marca br. Jest to statek projektu UT 718 Ulstein'a. Gdy był wprowadzany do eksploatacji dość szeroko omawiano go w prasie fachowej ze względu na osiągi. Zwracał też zapewne uwagę wyłamującą się z ówcześnie panujących standardów architekturą. Uniwersalny holownik AHTS, ma swoje lata (zbudowany został w 1985 roku w norweskiej stoczni Ulstein Hatlo, Ulsteinvik), ale jest dobrze utrzymany i jego kadłub wskazuje, że jeszcze przez wiele lat może wykonywać najtrudniejsze zadania.
Zlecono na nim bardzo szeroki zakres prac remontowych, a także przebudowę, polegającą głównie na montażu nowych elementów konstrukcyjnych i nowego wyposażenia na pokładzie. Po zakończeniu tych prac, jednostka opuści polską stocznię przy zachowaniu większości z dotychczasowych możliwości i funkcji, w zasadzie jako statek wiertniczy (drill ship). Nie będzie to jednak typowy statek do wierceń poszukiwawczych i do przygotowania odwiertów do eksploatacji (wydobycia ropy lub gazu). Tym zajmują się większe statki. Ten przebudowywany w stoczni Remontowa SA, który opuści ją jako Omalius, służyć będzie nowemu armatorowi i jego klientom m.in. do pobierania próbek z warstw skalnych pod dnem morskim i najogólniej mówiąc, do rozpoznania geologicznego, a także do takich niecodziennych prac, jak oczyszczanie dna morskiego z niewybuchów.
Belgijski armator liczy na zatrudnienie statku, którego przebudowę, łącznie z instalacją wiertni, zlecił Remontowej SA, w sektorze offshore wind (morskiej energetyce wiatrowej). Tak więc do zadań i funkcji statku będzie należało zapewne rozeznanie geologiczne dna morskiego przed fundamentowaniem na nim instalacji offshore, np. wież elektrowni (turbin) wiatrowych oraz przygotowywanie i oczyszczanie dna akwenów pod takie inwestycje. Statek, który wzbogaci flotę G-tec jako jej jednostka flagowa, został premierowo przedstawiony branży przez nowego armatora i promowany był na targach branży offshore wind EWEA Offshore w Kopenhadze w marcu br.
Ex Normand Draupne, teraz Omalius, zyska w Gdańsku m.in. dodatkowy pokład nad pokładem roboczo-ładunkowym. Na nim zainstalowana zostanie m.in. mała wiertnia (wieża wiertnicza), pozwalająca na prowadzenie w dnie morskim badawczych odwiertów. Pobrane próbki z dna morskiego będą potem poddawane specjalistycznym badaniom, również na miejscu, w laboratoriach zainstalowanych na statku.
Na pokładzie Normand Draupne były dotąd dwie duże wciągarki - jedna do holowania m.in. platform wiertniczych, druga była windą pomocniczą. Ta ostatnia zostanie zdemontowana. Z kolei statkowi przybędzie, poza wiertnią, także m.in. moonpool (studnia do przeprowadzania świdrów i rur wiertniczych przez kadłub ze stojącej nad nią wiertni). Omalius, podobnie, jak Up Coral, wzbogaci się też o urządzenia do wodowania i podejmowania z wody zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych, będzie więc także statkiem typu ROV support.
Stoczniowcy z Remontowej SA, wpomagani przez ekipy z firm Famos i PBUCh z grupy Remontowa Holding, przeprowadzą również na Omaliusie (ex Normand Draupne) modernizację pomieszczeń nadbudówki (wykonanie i przebudowa kabin na pokładzie głównym) i modernizację systemu wentylacji.
Ponadto na statku montowane są m.in. nowe instalacje wodno-ściekowe i elektryczne, remontowany jest silnik główny. W zakres zleconego remontu wchodzi też przegląd wałów śrubowych, śrub napędowych, sterów strumieniowych dziobowych i rufowych, konserwacja zbiorników i komór łańcuchowych oraz kadłuba, montaż bio-bloku, likwidacja pęknięć na nadburciu, wymiana ponad 100 anod poświęceniowych, remont żurawia pokładowego, etc.
Planowany pobyt statku w stoczni szacuje się na półtora miesiąca, z czego prawie miesiąc jednostka spędzić ma w doku.
Statek, w formie po przebudowie (patrz - animacja komputerowa poniżej), promowany jest przez armatora jako wielozadaniowy statek wiertniczy (multi-purpose drilling vessel). Po przebudowie przeprowadzonej przez stocznię Remontowa Shiprepair Yard SA, Omalius będzie gotowy do wykonywanie takich prac, jak:
- badania / rozeznanie geotechniczne offshore;
- prace wiertnicze offshore;
- przeprowadzanie inspekcji z użyciem zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV);
- usuwanie niewybuchów;
- zaopatrzenie i obsługa instalacji i jednostek offshore;
- operowanie kotwicami jednostek trzecich i holowania morskie;
- dostarczanie wypełnień (grouting supply).
SeaMedia, rel (Concordia Group, G-tec), J. Uklejewski
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Solstad; Rys.: G-tec, Concordia Group
Omalius (ex Normand Draupne) - charakterystyka podstawowa
nr IMO: 8406470
państwo bandery: Belgia
stocznia: Ulstein Hatlo, Ulsteinvik
rok budowy: 1985
stocznia przebudowująca: Remontowa Shiprepair Yard SA
rok przebudowy: 2015
armator (właściciel): G-tec Offshore, Belgia
armator zarządzający (zarząd techniczny): Solstad Shipping AS
długość całkowita: 83,45 m
szerokość: 18,00 m
zanurzenie: 5,55 m
nośność: 2500 t
masa statku pustego: 3032 t
tonaż pojemnościowy brutto: 3385 t
napęd główny: spalinowy / spalinowo-elektryczny
moc napędu głównego: 18 000 KM
uciąg na palu: 171 t
stery strumieniowe dziobowe: 2 × 1500 KM
stery strumieniowe rufowe: 2 × 1200 KM
pokład ładunkowy: 589 m²; dopusz. obciążenie 5 t / m²
pojemność zbiorników:
- na paliwo: 798 m³
- na wodę słodką (pitną): 527 m³
- wypełnienia / cement: 106 m³
wciągarka do operowania hotwicami: BSL 300wx / Sl300wx, hydrauliczna, siła trzymania na 1szym zwoju 430 T
wciągarka holownicza: BSL 300wx / Sl300wx, hydrauliczna, hydrauliczna, siła trzymania na 1szym zwoju 430 T
żurawie pokładowe: 2 × Hydralift 1,5 t / 10 m
wiertnia: G-tec Offshore GT 30; możliwość pracy w wymagających warunkach pogodowych i przy pływach o amplitudzie do 13 m; wiertnia ustawiona na pokładzie antresolowym, co pozostawia miejsce na pokładzie ładunkowym, pod podłogą wiertniczą; wieża 30 t, pełna kompensacja nurzania (skok 4 m);
moonpool (studnia w kadłubie): 5,15 × 4,75 m
przeciwprzechyłowy zbiornik balastowy
laboratoria: mobilne laboratoria w kontenerach
system wodowania i podejmowania zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego (ROV): 20 ft LARS
system śledzenia i sterowania ROV: Kongsberg Hipap 501 USBL
system pozycjonowania dynamicznego: Kongsberg Simrad SPD 21 (DP II+), 2 × Seatex MRU-M
systemy referencyjne i ustalania pozycji:
- 2 × gyrocompass Sperry Marine Navigat X MK2
- 1 × gyrocompass Raytheon Anschutz Gyrostar II
- 2 × Veripos Ld7 GNSS receiver
- 1 × Kongsberg Seatex DARPS 100
- 1 × Kongsberg DPS 200
- podwodne: Kongsberg HiPAP 501; 5 × Kongsberg C-node mini transponder
wyposażenie batymetryczne:
- 1 × Kongsberg Simrad EA400 dual frequency echosounder
miejsca dla załogi: 43
pomieszczenia: mesy, salony rekreacyjne, sale konferencyjne, biuro klienta, Internet V-Sat
notacja klasy: Class DNVGL DNV + 1A1, Supply SF, DYN POS AUTR, EO
Omalius (ex Normand Draupne) w nowej postaci (po przebudowie) - animacja komputerowa:
Omalius - statek geologiczno-wiertniczy i uniwersalny serwisowiec offshoreOmalius - statek geologiczno-wiertniczy
Posted by PortalMorski.pl on Thursday, 2 April 2015
tutaj jak najbardziej wszystko mi pasuje.
Feel free to surf to my blog - medycyna i zdrowie janów lubelski
(hallusforte.pl: [link usunięty])
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.