Należący do Stena Line statek Stena Germanica przeszedł badanie, które potwierdziło, że po modernizacji i dostosowaniu do zasilania nowym rodzajem paliwa, jego eksploatacja będzie nadal bezpieczna.
Cała branża bacznie przygląda się modernizacji promu Stena Germanica, który w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A., z grupy Remontowa Holding przechodzi procedurę przystosowywania do zasilania metanolem. Według ekspertów, jeśli cała procedura pójdzie zgodnie z planem, może to oznaczać prawdziwą rewolucję. Przeprowadzona ostatnio ocena ryzyka, regulowana przez przepisy przeciwpożarowe, wykazała, że prom pod tym względem będzie spełniał wszelkie standardy.
Ocena została przeprowadzona przez szwedzki instytut badań technicznych SP. Przedstawiciele Stena Line wierzą, że zaplanowana modernizacja instalacji, która ma związek z konwersją promu do nowego rodzaju paliwa, spowoduje, że bezpieczeństwo przeciwpożarowe nie tylko nie będzie zagrożone, ale jego poziom wręcz się podniesie.
Branżowi specjaliści nie mają wątpliwości, że wiedza i doświadczenie zdobywane podczas modernizacji, jaką przechodzi Stena Germanica, będą nie do przecenienia w przyszłości, podczas dostosowywania kolejnych statków do zasilania tym rodzajem alternatywnego paliwa. Na swój sposób Stena Germanica wytycza nowy szlak.
„Odkrycia dokonane przy okazji tego projektu oraz planowane dalsze badania umożliwią w przyszłości bezpieczniejsze konwersje do alternatywnego i przyjaznego dla środowiska paliwa” - twierdzi Franz Evegren z instytutu SP. Obecna modernizacja, po zakończeniu której Stena Germanica będzie największym promem zasilanym metanolem, stanowi pokłosie wprowadzonych w styczniu tego roku przepisów, które ograniczają maksymalną dopuszczalną emisję związków siarki w tzw. strefach SECAs aż o 99 procent.
Po zakończeniu procesu konwersji, w którą zaangażowane są takie podmioty, jak: Lloyd’s Register, Wärtsilä czy biuro projektowe ScandiNaos, Stena Germanica powróci do obsługi dawnej trasy Goteborg - Kiel. Koszt modernizacji szacowany jest na 22 miliony euro. Jeśli cała operacja zostanie zakończona sukcesem, Stena Line przeprowadzi podobne prace także na pozostałych swoich statkach. Już wcześniej armator zapowiedział, że zmiany mogą dotyczyć nawet 40 promów.
PromySkat
Źródło: The Motor Ship