PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę o zakończeniu prac związanych z instalacją nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Dzięki inwestycji przewóz ładunków do gdańskiego portu ma być bezpieczniejszy i sprawniejszy.
- Na 17-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny oraz 3-kilometrowym odcinku linii nr 721 Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka zainstalowaliśmy nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS – poinformował w przesłanym PAP komunikacie Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Wyjaśnił, że system wspiera pracę maszynistów i dyżurnych ruchu.
- W sytuacji zagrożenia na trasie skład zostanie zatrzymany. Nowe urządzenia zapewniają optymalną organizację pracy i efektywne wykorzystanie kolejowych tras. Przewóz ładunków do gdańskiego portu jest bezpieczniejszy i sprawniejszy - ocenił Zieliński.
Instalacją nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny kosztowała blisko 17 mln zł netto i została dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W komunikacie podkreślono, że linia kolejowa nr 226 umożliwia transport ładunków do gdańskiego portu z południa kraju z pominięciem centrum miasta.
- W latach wcześniejszych trasa została zmodernizowana. Poprawiona została przepustowość linii, a pociągi jeżdżą szybciej – do 100 km/h. Wymieniono wówczas tory i sieć trakcyjną, przebudowano lub zbudowano obiekty inżynieryjne. Jednotorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpiony został przez nowy, dwutorowy obiekt – poinformował Zieliński.
Spółka podała, że inwestycja na linii nr 226 powiązana jest ze zrealizowanym w 2022 r. zadaniem pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk".
Dzięki inwestycji do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Zmodernizowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany – wskazano w informacji.
PKP PLK podkreśla, że sprawną i bezpieczną komunikację kolejową i drogową zapewnia wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu. Natomiast rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i budowa nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, wyposażonych w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, zapewniają sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.