Komisja Europejska przyznała dodatkowe 48 mln euro na przebudowę ostatniego, 12-km odcinka międzynarodowej autostrady Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską - poinformowało w czwartek litewskie ministerstwo łączności. Prace, które już się rozpoczęły, zostaną ukończone jesienią 2025 r.
Sprawna realizacja projektu Via Baltica „pomoże nam nadać znaczący impuls dalszemu rozwojowi połączeń transportowych i mobilności wojskowej w regionie oraz integracji z Zachodem” – mówi minister łączności Marius Skuodis, którego cytuje komunikat resortu.
Minister podkreślił, że „w dzisiejszym kontekście geopolitycznym jest to kluczowy warunek nie tylko dla wzrostu gospodarczego całego regionu, ale także dla bezpieczeństwa narodowego”.
Na przebudowę odcinków Via Baltica od Mariampola do granicy polsko-litewskiej, o łącznej długości około 40 km, przeznaczono dotychczas 89,6 mln euro z instrumentu „Łącząc Europę” i 79,6 mln euro z Funduszu Spójności. Oczekuje się, że całkowita inwestycja w modernizację tej drogi, w tym wsparcie UE, przekroczy 0,5 mld euro.
40-kilometrowy odcinek między Mariampolem a granicą z Polską jest uważany za najbardziej ruchliwą drogę na Litwie. Dziennie przejeżdża nią ok. 10 tys. samochodów, z czego blisko 50 proc. to transport towarowy.
Zakończenie całej przebudowy drogi Via Baltica na terenie Litwy o długości 268 km ma nastąpić do 2030 roku.
Via Baltica to fragment europejskiej drogi E67, która biegnie z Pragi w Czechach do Helsinek w Finlandii przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Droga łączy Pragę, Wrocław, Warszawę, Kowno, Poniewież, Rygę, Tallin i Helsinki.
Z Wilna Aleksandra Akińcz