Porty, logistyka

Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, kontynuuje inwestycje w infrastrukturę kolejową. 15 lipca została uruchomiona czwarta suwnica RMG, która podniesie przepustowość bocznicy kolejowej do ponad 800 tys. TEU rocznie.

Nowa, zelektryfikowana suwnica RMG 4, dostarczona przez austriackiego producenta suwnic Künz, jest już w pełni operacyjna. Jej główna konstrukcja została wyprodukowana w Polsce, a wyposażona została w nowoczesny system OCR do automatycznej identyfikacji numerów kontenerów, system antykolizji bramy oraz 11 kamer ułatwiających pracę operatora.

Dodatkowo zastosowano innowacyjne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i efektywność pracy, takie jak mikroruchy chwytni dla precyzyjnego pozycjonowania czy awaryjne hamulce wciągarki.

Inwestycje w infrastrukturę kolejową

Rozbudowa połączeń kolejowych jest kluczowym elementem strategii rozwoju Baltic Hub. Obecnie terminal obsługuje ponad 600 pociągów miesięcznie, zapewniając transport ładunków nie tylko na terenie Polski, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez sieć połączeń z Czechami, Słowacją, Węgrami i Ukrainą.

Wieloletnie inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym najnowocześniejszy sprzęt przeładunkowy – cztery zelektryfikowane suwnice RMG z systemem OCR – nie tylko zwiększyły przepustowość i bezpieczeństwo operacji kolejowych, ale także przyczyniły się do redukcji emisji CO2, oferując klientom bardziej ekologiczną opcję transportu.

Inwestycje w infrastrukturę kolejową to strategiczny element rozwoju Baltic Hub. Czwarta suwnica RMG to odpowiedź na rosnący popyt na przewozy intermodalne. Stawiamy na rozwiązania wydajne, bezpieczne i przyjazne dla środowiska, oferując naszym klientom konkurencyjne usługi na najwyższym poziomie. Biorąc pod uwagę uruchomienie trzeciego terminalu w 2025 roku oraz zwiększenie mocy przeładunkowych dla naszych klientów, musimy być przygotowani do obsługi tego wzrostu – mówi Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Drugi terminal kolejowy

Wzrost wolumenu importu i eksportu oraz niedalekie uruchomienie T3 oznaczają, że największy terminal głębokowodny na Bałtyku planuje już możliwość budowy drugiej bocznicy kolejowej. Obecny poziom wykorzystania kolei pokazuje, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć możliwości przeładunkowe obecnej bocznicy kolejowej. Drugi terminal kolejowy będzie potrzebny w momencie, gdy Baltic Hub osiągnie 1 mln TEU na kolei, a to może nastąpić w 2027 roku. W związku z tym, zarząd Baltic Hub współpracuje z polskimi władzami w celu zapewnienia odpowiedniej lokalizacji dla budowy drugiego terminalu kolejowego.

Prawdziwy Bałtycki Hub kontenerowy

Do końca 2025 r., wraz z ukończeniem budowy trzeciego terminalu, Baltic Hub dysponować będzie łączną zdolnością przeładunkową 4,5 mln TEU rocznie, ponad 124 hektarami placu, około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża z najnowocześniejszym sprzętem – 21 suwnicami nabrzeżowymi STS, 74 suwnicami placowymi (RMG i RTG), siedmioma torami kolejowymi o łącznej długości 5,25 km (750 m każdy) na nowoczesnej bocznicy kolejowej oraz zautomatyzowanym kompleksem bram dla samochodów ciężarowych. I tym samym stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.

Baltic Hub jest doskonale skomunikowany z Polską, Europą Środkowo-Wschodnią i Ukrainą, dzięki bezpośrednim połączeniom z krajową siecią kolejową oraz polskimi drogami krajowymi i autostradami, które w ostatnich latach przeszły niesamowitą transformację i rozwój. Wszystko to prowadzi do niezawodnych, szybkich i wydajnych możliwości infrastrukturalnych dla bezpiecznego i efektywnego przemieszczania ładunków i towarów.

O Baltic Hub:

Baltic Hub to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Przypływają tu największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu. Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi.

Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej. W 2023 roku Baltic Hub obsłużył 2,05 miliona TEU i obecnie zatrudnia ponad 1400 osób.

Pełna nazwa spółki to Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. Wcześniej – do października 2022 roku – spółka funkcjonowała jako DCT Gdańsk Sp. z o.o. Zmiana nazwy jest odzwierciedleniem rozwoju spółki, która rozpoczęła swoją historię jako głębokowodny terminal kontenerowy (DCT – Deepwater Container Terminal), by w ciągu 16 lat stać się największym kompleksem terminalowym na Bałtyku.

Baltic Hub ma dziś doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. Firma zdecydowała się zaakcentować ten wyjątkowy wzrost, sukcesy i jednocześnie – dzięki nowej nazwie – także bieżące plany rozwojowe.

Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 170 lokalizacji w 44 krajach na całym świecie.

Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.

rel (Baltic Hub)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter