Naftoport z Grupy PERN przeładował w 2023 r. o połowę więcej ropy naftowej i paliw niż rok wcześniej. Także baza paliw PERN w Dębogórzu przyjęła w 2023 r. o połowę więcej oleju napędowego dostarczanego drogą morską niż rok wcześniej - poinformował PAP w piątek PERN.
Prawie 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych przeładował w całym 2023 r. Naftoport należący do Grupy PERN. Oznacza to wzrost aż o połowę w stosunku do 2022 r. Natomiast baza paliw PERN w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego tankowcami do Portu Gdynia – także o połowę więcej niż w 2022 r. - przekazał PERN odpowiadając w piątek na pytania PAP.
Jak podał PERN, w 2023 r. w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej, natomiast w bazie paliwowej w Dębogórzu rozładowano 93 tankowce – o 26 więcej niż rok wcześniej.
To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów, co jest zjawiskiem ogólnoeuropejskim - wyjaśniła spółka.
PERN podkreślił, że "Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach", dlatego już teraz prowadzi intensywne prace zmierzające do rozbudowy terminalu o kolejne stanowisko obsługi największych tankowców.
Spółka jest w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej inwestycji. To ważny kamień milowy na drodze do zwiększenia efektywności operacyjnej i przepustowości Naftoportu, a tym samym wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa - zaznaczono w informacji.
PERN wspomniał przy tym o podpisanej z Naftoportem umowie serwisowej w zakresie technicznego utrzymania urządzeń i instalacji, dzięki czemu obie spółki "zwiększą bezpieczeństwo technologiczne kluczowych dla Polski operacji, związanych z przeładunkiem surowca i paliw".
Jak dodał PERN, z kolei w jego bazie paliw w Dębogórzu w 2023 r. oddano do eksploatacji dwa zbiorniki na olej napędowy o pojemności po 32 tys. metrów sześc. każdy. Spółka zapowiedziała, że planuje wybudować tam jeszcze trzy znacznie większe zbiorniki, bo o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy.
Dodatkowo realizowana jest rozbudowa nalewni bramowej oraz bocznicy kolejowej, co pozwoli znacząco zwiększyć możliwości dystrybucji paliw na transport kolejowy - podkreślono w informacji.
PERN zwrócił uwagę, że jego "kluczowa infrastruktura" na Pomorzu to także dwie bazy ropy naftowej oraz Rurociąg Pomorski, łączący rewersyjnie Gdańsk i magazyn surowcowy spółki w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem - w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym Gdańsk przyjmowane są z poprzez Naftoport z tankowców różne gatunki ropy naftowej z całego świata; surowiec jest następnie transportowany rurociągami zgodnie z zapotrzebowaniem klientów do polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz do rafinerii niemieckich w Schwedt i Leuna.
Potencjał PERN nad morzem to łącznie 31 zbiorników w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym Gdańsk o łącznej pojemności 1,86 mln metrów sześc., co stanowi blisko 50 proc. całej pojemności magazynowej PERN na ropę naftową - przypomniała spółka.
Zaznaczyła jednocześnie, iż w 2023 r. we współpracy z klientami i firmą Flowchem zakupiła i zastosowała w Rurociągu Pomorskim w obiektach w Gdańsku, Pelplinie, Łasinie i Rypinie środek DRA - Drag Reduction Additive, który pozwolił znacząco zredukować opory tłoczenia ropy i zwiększyć wydajność magistrali.
PERN podał także, że w zamierzeniach na ten rok ma łącznie około 400 nowych zadań z Planu Inwestycyjnego oraz Planu Remontów, "w tym kilka kluczowych inwestycji takich jak budowa nowych pojemności zbiornikowych w Bazie Paliw w Dębogórzu". Spółka oceniła, że "kluczową inwestycją" realizowaną przez Naftoport będzie również rozbudowa terminala przeładunkowego o głębokowodne stanowisko "W" do przeładunku ropy naftowej.
Inwestycje rzeczowe PERN na 2024 r. wyniosą prawie 450 mln zł, a remonty około 90 mln zł - wyliczono w informacji.
PERN podkreślił przy tym, iż będzie się koncentrował m.in. na budowie i modernizacji kolejowej infrastruktury załadunkowej w kluczowych obiektach m.in. w bazach paliw w Dębogórzu oraz w Nowej Wsi Wielkiej. Jak przekazała spółka, rozwój jej infrastruktury kolejowej stanowi prawie 12 proc. wszystkich wydatków inwestycyjnych, przy czym największą pozycją są tam "inwestycje związane z szerokorozumianym bezpieczeństwem infrastruktury - około 17 proc."
PERN z siedzibą w Płocku to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza infrastrukturą krytyczną, odpowiadając za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
Obecnie spółka dysponuje w całej Polsce 19. bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie ponad 2,6 mln metrów sześc. i 4. bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześc.
Od kilku lat PERN realizuje "Program Megainwestycji", czyli priorytetowych przedsięwzięć związanych z zarządzaną infrastrukturą krytyczną, które mają zwiększać bezpieczeństwo energetyczne Polski.
autor: Michał Budkiewicz