Dynamika działań na wielu strategicznych obszarach inwestycji – Port Zewnętrzny sprawia, że Port Gdynia jest coraz bliżej powiększenia swojej powierzchni o kolejne 151 ha.
W minionym 2019 roku oprócz wyłonienia doradcy transakcyjnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego przy wsparciu Departamentu PPP w Ministerstwie Rozwoju, Port Gdynia zakończył proces związany z inwentaryzacją terenów wodnych oraz terenów przeznaczonych pod realizację układu drogowo-kolejowego do Portu Zewnętrznego. W wyniku przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego badań nie stwierdzono negatywnego wpływu na integralność obszaru Zatoka Pucka PLB 220005. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje zakłóceń w łączności między poszczególnymi obszarami w ramach sieci Natura 2000.
- Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o środowisko to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Realizując śmiałe inwestycje nie możemy zapomnieć o zasobach naturalnych. Port Zewnętrzny to przedsięwzięcie na szeroką skalę, który realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju. Zaspokojenie potrzeb wszystkich grup interesariuszy, zapewni sprawny przebieg inwestycji, na której przede wszystkim skorzysta lokalny biznes oraz Gdynianie – komentuje Adam Meller - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Proekologiczne rozwiązania widoczne są również u armatorów statków wycieczkowych zawijających do Portu Gdynia. Jednostki coraz częściej wyposażone są w innowacyjne rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa, takie jak podkadłubowa kurtyna powietrzna zmniejsza zużycie paliwa o 5%, czy farba silikonowa sea speed, dzięki której statek uzyskuje 10% oszczędność na paliwie. Obecnie Port Gdynia posiada usługę bunkrowania statków zielonym paliwem LNG na preferencyjnych warunkach. Do tej pory operacja ta wykonana została 12 razy.
Nowe globalne wymagania nie zmieniają limitów zawartości siarki obowiązujących w granicach Obszarów Kontroli Emisji SOx (ECA) ustanowionych przez IMO, które od 1 stycznia 2015 r. wynoszą 0,10%. Obszary Kontroli Emisji ustanowione na mocy Załącznika VI do Konwencji MARPOL dla SOx to: obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego; obszar północnoamerykański (obejmujący wyznaczone obszary przybrzeżne Stanów Zjednoczonych i Kanady); oraz obszar Morza Karaibskiego Stanów Zjednoczonych (wokół Puerto Rico i Wysp Dziewiczych Stanów Zjednoczonych).
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w swojej przełomowej decyzji, zarówno w stosunku do środowiska morskiego, jak i zdrowia ludzkiego, określiła dzień 1 stycznia 2020 r., terminem wdrożenia wymagań dotyczących redukcji zawartości siarki w paliwach olejowych używanych przez statki w żegludze światowej do poziomu maksymalnie 0,5 % zawartości siarki, zgodnie z wymaganiami MEPC.280(70). Zgodnie z nowym globalnym limitem, określonym w prawidle 14.1.3 Załącznika VI do Konwencji MARPOL, wszystkie statki, pływające poza granicami Obszarów Kontroli Emisji (ECA), będą zobowiązane do stosowania paliw olejowych o maksymalnej zawartości siarki 0,5%, w stosunku do obecnego limitu 3,50%.
Przy realizacji inwestycji, Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, w ramach zrównoważonego rozwoju od 2021, możliwe będzie zasilanie statków w czasie postoju z lądu, co spowoduje całkowitą redukcję spalin.
rel (Port Gdynia SA)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.