Ponad 14 mln ton towarów przeładowano w zespole portów Szczecin-Świnoujście. Oznacza to wzrost wobec ubiegłego roku o prawie 12 procent.
Liderami wzrostu są węgiel (na plusie o 90,4 procent) i ruda (na plusie o 24 procent). Także dwucyfrowy lepszy wynik notują ropa i przetwory (do góry o 14,4 procent). Rosną również przeładunki drobnicy (do góry o 6 procent) oraz w grupie inne masowe (do góry o 2,4 procent).
W porównaniu z zeszłym rokiem jest mniej zboża o jedną trzecią. Jest także szansa na poprawę w tej grupie towarowej. Zwłaszcza, że porównując czerwiec do czerwca przeładunki zboża wzrosły w br. o 81,4 procent. W pierwszym półroczu nieznacznie, bowiem o dwa procent spadły przeładunki kontenerów.
Sam czerwiec br. okazał się znakomitym miesiącem pod względem obsłużonych towarów. Tych było o 25 procent więcej aniżeli w tym samym miesiącu rok wcześniej.
- Porty są barometrem tego, co dzieje się w gospodarce krajowej. Ta rozwija się bardzo dynamicznie, czego wyrazem są większe ilości obsługiwanych towarów w portach – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ SA.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą uniwersalny kompleks portowy. Są gotowe do obsługi niemal każdego towaru. Jest to ich ogromną zaletą, bowiem spadki w jednej grupie towarowej, bilansują wzrosty w innej, co daje bezpieczeństwo wielkości obsługiwanych towarów. Ten rok winien zakończyć się wynikiem przekraczającym 26 mln ton obsłużonych towarów.
Dariusz Słaboszewski podkreśla, że Zarząd Portu, kierując się potrzebą dalszego rozwoju obu portów, podejmuje działania, których celem jest optymalne wykorzystanie zarządzanego terenu oraz tworzenie nowych miejsc pracy. - Chcemy, by podmioty działające w portach prowadziły swoją działalność z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji – dodaje prezes.
Obecnie Zarząd Portu jest w trakcie realizacji pakietu inwestycyjnego na kwotę blisko 1,5 mld złotych. Ten obejmuje modernizację nabrzeży w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Dodatkowo w portach w Szczecinie i Świnoujściu modernizowana będzie infrastruktura techniczna oraz powstaną nabrzeża głębokowodne. Ponadto w Świnoujściu na terminalu LNG powstanie nowe stanowisko do eksportu LNG. Z kolei terminal promowy zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Wszystkie te projekty mają doprowadzić do wzrostu konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu, co wraz z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m oraz żeglowną Odrzańską Drogą Wodną przyniesie blisko 100 procentowy wzrost obsługiwanych towarów.
rel (ZMPSiŚ SA)