Porty, logistyka

Ponad 132 miliony złotych dofinansowania unijnego otrzyma Urząd Morski w Gdyni na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Z kolei prawie 117 milionów złotych trafi do Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów

Pieniądze na obie inwestycje pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko. Umowy o dofinansowanie podpisali w poniedziałek 18 czerwca 2018 roku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

W gdańskim porcie będzie bezpieczniej

Formalna nazwa przedsięwzięcia Urzędu Morskiego w Gdyni to „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. Inwestycja będzie kosztować 156 milionów złotych. Środki unijne pokryją ponad 132 miliony złotych z całości kosztów inwestycji.

Co zostanie zrobione za te pieniądze? Urząd Morski wykona prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle i zwiększą bezpieczeństwo. Inwestycja obejmie między innymi:

  • budowę toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle,
  • przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle,
  • przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy,
  • przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.

Zakończenie inwestycji przewidziano w 2020 roku.

Obecny na podpisaniu umów wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wyjaśniał, że jej najważniejszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników gdańskiego portu. „Fragmenty nabrzeży Martwej Wisły i Motławy są w złym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla statków. Po remoncie będzie bezpieczniej” – tłumaczył.

Bezpieczeństwo zwiększy też obrotnica (miejsce na wodzie, w którym statki mogą bezpiecznie wykonywać manewry, na przykład zmieniać kurs, mijać się), nowy tor wodny i odpowiednie oznakowanie nawigacyjne.

Kwestię bezpieczeństwa podkreślał również Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora CUPT „To już kolejny projekt dotyczący bezpieczeństwa wejścia w porcie Gdańsk, który uzyskał dofinansowanie unijne. Dzięki środkom z UE udało się już przebudować falochron wschodni, zbudować cześć toru wodnego na Martwej Wiśle oraz przebudować szereg nabrzeży na rzece Motława, nabrzeże Wyspy Ołowianka oraz część nabrzeża Szyprów na Martwej Wiśle. Te inwestycje realnie zwiększają bezpieczeństwo jednostek pływających, które wpływają do portu Gdańsk i z niego wypływają”.

Nowy, większy terminal promowy

Inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu.

Czytaj więcej:

Rusza budowa nowego terminalu promowego w Gdyni

Projekt zakłada między innymi:

  • przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu,
  • przebudowę torów i rozjazdów kolejowych, po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją,
  • przebudowę nabrzeża polskiego i nabrzeża fińskiego, by  zapewnić ich trwałość w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek.

Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.

Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości powyżej 180 metrów, co obecnie nie jest możliwe. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku. Prace przygotowawcze już się zaczęły.

„Z punktu widzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju kluczowy jest gospodarczy aspekt tej inwestycji. Liczymy na to, że dzięki nowemu terminalowi gdyński port pojawi się możliwość obsługi znacznie większych promów pasażerskich o długości nawet 240 metrów” – powiedział minister Słowik.

„Nowy terminal to dobra wiadomość dla Gdyni i całego regionu. Projekt pozytywnie wpłynie na lokalną gospodarkę, zarówno na etapie samej realizacji, jak i po otwarciu terminalu. Z inwestycji skorzystają sektory turystyki, logistyki i inne – zarówno w Polsce, ale też w innych państwach regionu Morza Bałtyckiego” - zapewniał Przemysław Gorgol.

Pieniądze dla Pomorza na największe inwestycje

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 118 miliardów złotych (liczone po czerwcowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

W województwie pomorskim dofinansowanie z programu dostało 119 inwestycji o łącznej wartości prawie 9,5 miliarda złotych. Wysokość przyznanego dofinansowania UE około 5,5 miliarda złotych.

Największą wartość mają inwestycje transportowe. Jest ich 17, a ich wartość to około 6,6 miliarda złotych. Tylko w kwietniu i maju podpisano dwie umowy dotyczące inwestycji w transport publiczny. W kwietniu trójmiejska Szybka Kolej Miejska dostała 160 milionów złotych na zakup nowych pociągów. W maju Pomorska Kolej Metropolitalna dostała prawie 62 miliony złotych z UE na elektryfikację  dwóch linii kolejowych. Powstanie też nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Inne inwestycje transportowe dofinansowane z Unii Europejskiej to na przykład budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.

Na transport morski, czyli między innymi inwestycje, dla których podpisano dziś umowy, przeznaczono w programie ponad 3,7 miliarda złotych. Z tej kwoty wykorzystano już prawie 2 miliardy na 7 inwestycji (realizowanych także w województwie zachodniopomorskim).

Poza dzisiejszymi 2 umowami z sektora morskiego w Programie Infrastruktura i Środowisko, podpisane zostały też umowy dla następujących inwestycji:

  1. Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5 m
  2. Zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-Navigation
  3. Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających
  4. Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni
  5. Budowa wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa

rel (MIiR)

Poniżej: Statek wielozadaniowy dla UM w Gdyni i Szczecinie zamówiony w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Ilustr.: RMDC

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter