W ostatni czwartek starego roku 2017 w Porcie Gdynia przekazano gdańskiej firmie Zwarbud teren przy nabrzeżu Polskim, na którym w ciągu czterech miesięcy zostaną wyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe oraz stacja transformatorowa.
Tym samym firma Zwarbud przygotuje miejsce pod zupełnie nową inwestycję , jaką jest budowa nowego publicznego terminalu promowego, która potrwa 2,5-3 lata. Budowa nowego terminalu to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych - wchodzących na rynek żeglugowy - promów pasażerskich o długości do ok. 240 m, a zastosowane rozwiązania mają zapewnić uniwersalność obsługi statków. W ramach przedsięwzięcia powstanie również dwupoziomowa rampa, której położenie będzie można dostosować do wysokości promu. Sprawną obsługę pasażerów zapewni galeria pasażerska z łącznikiem wejściowym - dostosowujące się mechanicznie do różnego umiejscowienia wejścia na statki.
Budowa nowego publicznego terminalu promowego to niezbędna inwestycja dla rozwoju Autostrady Morskiej Gdynia - Karlskrona. Dodajmy jeszcze, że w ramach całej inwestycji przebudowana zostanie część Nabrzeża Polskiego oraz Nabrzeża Fińskiego i powstanie nowoczesny budynek pasażerski z pełną infrastrukturą socjalno-biurową, magazyn i place manewrowe z wyprowadzeniem do układu drogowego oraz dostępnością kolejową. Inwestycja ma zagwarantowane środki unijne. Szacunkowy koszt inwestycji brutto przekracza 200 mln zł.
Na przełomie stycznia i lutego 2018 roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę przebudowy układu komunikacyjnego w obrębie Węzła Ofiar Grudnia ’70, co jest integralną częścią realizowanej inwestycji. Natomiast w drugim kwartale roku 2018 ruszą pierwsze prace budowlane w tym zakresie.
- Rok 2017 zamykamy dobrym…początkiem nowej inwestycji w postaci rozpoczęcia przygotowań do budowy nowego terminala promowego – podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA – Jest to zadanie o wielkim znaczeniu i dzięki takim inwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem. Zarazem stwarzamy nowoczesne warunki do pracy nowym operatorom promowym, którzy na pewno trafią do naszego portu…
W przeciwieństwie do większości innych inwestycji w porcie Gdynia na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, budowa nowego terminalu promowego była kilkakrotnie przesuwana w czasie i jest znacznie opóźniona w stosunku do pierwotnych zamierzeń i planów. Według informacji ZMPG z początku 2008 roku, budowa miała się rozpocząć w połowie 2009 i być ukończona do roku 2011.
Sądząc po wizualizacjach koncepcji terminalu, projekt terminalu jest ostatecznie skromniejszy, niż pierwotnie zakładano. We wcześniejszych planach były dwa stanowiska dla promów, co dałoby publicznemu terminalowi (nie dedykowanemu jednemu operatorowi promowemu) większą elastyczność i możliwość obsługi większej liczby zawinięć (i być może operatorów). Z nowszych wizualizacji i dostępnych informacji, że planowana jest budowa jednego stanowiska z możliwością obsługi przeładunków ro-ro na dwóch poziomach (na dwa pokłady promu jednocześnie).
Za opóźnienia w budowie terminalu odpowiedzialne są ponoć "przedłużające się procedury UE", jednak w 2008 roku, przedstawiciele kierownictwa zarządu portu deklarowali, że budowa terminalu rozpocznie się nawet wtedy, gdy dofinansowanie z UE "nie będzie dopięte".
Według informacji z 2008 roku, budowa terminalu miała kosztować ok. 350 mln zł (oczekiwano udziału dofinansowania z UE na poziomie do 240 mln zł), jednak ta kwota zawierała nie tylko koszt budowy samego terminalu, ale i układu drogowego łączącego terminal z zapleczem portu, która (przynajmniej częściowo) została w międzyczasie zrealizowana (budowa ronda i drugiej nitki ul. Polskiej).
Teraz terminal ma być zbudowany kosztem 150 mln zł, z czego ok. 60 procent ma pochodzić z funduszy UE.
rel (ZMP Gdynia), PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.