Sprawniejszy przewóz towarów, większe bezpieczeństwo i przepustowości linii – PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na projekt modernizacji dojazdu do Portu Gdańsk. Kontrakt o wartości 9 mln zł jest pierwszym krokiem do inwestycji wartej 600 mln zł. Realizację zarządca infrastruktury planuje rozpocząć w 2019 roku.
Projekt przebudowy linii kolejowych po stronie portu umożliwi realizację inwestycji o wartości 600 milionów złotych. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2019 roku. Inwestycja wpłynie na rozwój transportu kolejowego oraz zwiększy możliwości portu. W połączeniu z zakończoną inwestycją między Pruszczem Gdańskim a wybrzeżem, znacznie wzrosną możliwości transportowe na trasie do i z Gdańska.
Modernizacja skupi się na przebudowie około 70 km torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo-drogowych i elektryfikacji linii. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne, rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania – dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych. Projekt inwestycji za 9 milionów złotych opracuje firma BBF z Poznania.
Przebudowa linii 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Gdańsk, w tym budowa nowego mostu na martwej Wiśle już sześciokrotnie zwiększyła możliwości przewozowe. W pierwszym półroczu 2016 r. waga ładunków przewiezionych do portu koleją wzrosła, w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, o 34%, natomiast liczba wagonów kolejowych wzrosła o 29%.
Do 2020 roku PLK zamierzają zrealizować program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie również modernizowana trasa z Bydgoszczy do Trójmiasta. Jak podaje zarządca infrastruktury, nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł zwiększą przepustowość linii, skrócą czas przewozu ładunków i zwiększą konkurencyjność przewozów towarowych.