Porty, logistyka

Mieszkańcy Świnoujścia mają wreszcie możliwość poznać szczegóły dotyczące budowy terminala kontenerowego w naszym mieście. Wyczytać je można z pisma Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Pismo do ministerstwa ma związek z planowaną zmianą granic portu morskiego w Świnoujściu od strony lądu.

Rejony 1-3 mają być przeznaczone pod przyszłe inwestycje Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. – czytamy w piśmie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - W chwili obecnej brak jest rezerw terenowych na terenach administrowanych przez ZMPSiŚ a prowadzona polityka pozyskiwania nowych terenów, wynikająca z prowadzonej strategii rozwoju, zakłada zapewnienie nowych terenów pod przyszłe działania inwestycyjne. Zaproponowane kierunki działań w obszarze gospodarki gruntami przyczynia się do realizacji Celu 1 „Strategii rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu do roku 2027", a mianowicie przyczynią się do rozwoju zarówno głównej funkcji portowej jaką jest funkcja transportowa, jak i pozostałych funkcji gospodarczych, jakimi są funkcja dystrybucyjna-logistyczna i przemysłowa. Dodatkowo, zmiana granic portu w Świnoujściu zapewni uporządkowanie całości spraw związanych z gospodarką gruntami oraz ochronę obszarów mających szczególne znaczenie dla gospodarki morskiej. Umożliwi to zastosowanie w przyszłości ustawowego prawa pierwokupu przez ZMPSiŚ oraz spowoduje dostosowanie przebiegu granic portu do granic ewidencyjnych nieruchomości gruntowych.

Dalej są podane szczegóły dotyczące planowanych zmian.

Rejon nr 1 — Włączenie akwenu Zatoki Pomorskiej na wschód od Falochronu Wschodniego oraz terenów leśnych na wschód od ul. Ku Morzu. Teren przeznaczony będzie pod przyszły terminal kontenerowy. W chwili obecnej brak jest rezerwy terenowej zarówno w Porcie Wewnętrznym jak i Zewnętrznym pod przyszły terminal kontenerowy. Brak jest obecnie nabrzeży, które mogłyby być dedykowane tego typu ładunkom. W związku z tym planowana jest budowa głębokowodnego terminala kontenerowego poza Portem Zewnętrznym, zlokalizowanego na pirsie, przy zachowaniu strefy bezpieczeństwa w związku z sąsiedztwem terminalu LNG. Tego typu rozwiązania hydrotechniczne, polegające na lokowaniu terminali kontenerowych na pirsie są dość powszechnie stosowane na świecie i umożliwiają obsługę największych kontenerowców. Dzięki takiemu wariantowi możliwe będzie stworzenie nowoczesnego oceanicznego terminala kontenerowego dostosowanego do obsługi największych kontenerowców i pełniącego rolę hubu oceanicznego.

Należy mieć na uwadze – czytamy dalej w piśmie do ministerstwa - że istniejąca obecnie na świecie tendencja monopolizacji rynku żeglugowego oraz coraz silniejsze procesy konsolidacyjne na kontenerowym rynku żeglugowym, polegające na tworzeniu aliansów armatorów wpływają na wielkość kontenerowców, jakie mogą zawijać do terminali kontenerowych. Prowadzi to do coraz większej sumarycznej pojemności statków posiadanych przez jednego armatora. Terminal w Świnoujściu dzięki swojemu położeniu będzie mógł pełnić rolę terminala głębokowodnego. Jednocześnie dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu infrastruktury dostępowe] możliwa będzie również obsługa statków feederowych na krótkich trasach.

Całkowita długość linii cumowniczej ustawionej prostopadle do lądu na pirsie wynosić będzie 1 300 m, a projektowana głębokość przy nabrzeżu - 16,0 m, co umożliwi jednoczesne cumowanie dwóch kontenerowców oceanicznych o długości 400m oraz jednego statku feederowego o długości 280 m + 300 m lub czterech statków feederowych.

Maksymalna roczna zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego wyniosłaby ok. 0,5 mln TEU w pierwszej fazie projektu, 3 następnie docelowo osiągnęłaby wielkość 1,5 mln TEU.

W ramach budowy infrastruktury drogowej terminala przewiduje się drogę dojazdową 0 szerokość ok. 10 m, na co składałyby się dwie jezdnie o szerokości 4,0 m każda wraz z poboczami o szerokości 1,0 m. Według wstępnych analiz, dojazd do Terminalu Kontenerowego mógłby zostać poprowadzony dwojako:

— droga przebiegać będzie wzdłuż projektowanego terminalu kolejowego, następnie równolegle do istniejącej ulicy Ku Morzu, oraz równolegle projektowanej linii kolejowej. Dalej odpowiednimi łukami poprzez nowo projektowany wiadukt nad istniejącą i projektowaną linią kolejową planowana droga włączać się będzie w ulice Wolińską (droga krajowa nr 3). W miejscu włączenia w ulice Wolińską ma być zbudowane rondo,

— droga z terminalu biegnąć będzie bezpośrednio na południe odpowiednimi łukami, omijającymi bagniste obszary. Następnie poprowadzona zostanie nowo projektowanym wiaduktem nad istniejąca linią kolejową do drogi krajowej nr 3. Włączenie w ulicę Wolińską (droga krajowa nr 3) wykonane będzie przy wykorzystaniu bezkolizyjnych zjazdów. Wymagać to będzie wykonania wiaduktu nad istniejąca drogą krajową dla jezdni wyjazdowej z terminala.

W ramach dostępu kolejowego przewiduje się budowę nowej infrastruktury w postaci terminala kolejowego (3 lub 4 tory) oraz nowej linii kolejowej łączącej terminal z istniejącą siecią kolejową. Trasa nowej linii kolejowej będzie przebiegać równolegle do istniejącej ulicy Ku Morzu (na wschód od ul. Ku Morzu). Następnie odpowiednimi łukami aż do miejsca włączenia się w istniejąca linię kolejową łączącą Świnoujście z resztą kraju. Parametry projektowanej nowej infrastruktury kolejowej będą wynosić:

—długość nowych odcinków linii kolejowej: ok. 3500 m,

—szacunkowa długość torów w ramach terminala kolejowego: ok. 3600m,

—ilość projektowanych nowych przejazdów (lub wiaduktów) kolejowych: 1.

Rejon nr 2 - włączenie terenów na północ od ul. Barlickiego i linii kolejowej do Świnoujścia.

Zmiana granicy związana jest z nabyciem przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście działek gruntu nr 51 ob. Warszów 11, nr 67 i 318 ob. Warszów 12 od gminy Świnoujście. Przez wiadukt prowadzi główna droga do portu - ul. Nowoartyleryjska. Droga ta zapewnia bezpośrednie skomunikowanie z rejonem ładunków masowych w porcie i przez nią odbywa się większość ruchu samochodowego. W rejonie tym Zarząd Morskich Portów Szczecin 1 Świnoujście S.A. wybudował duży parking dla samochodów ciężarowych oraz stworzona została centralna dyspozytornia dla obszaru ładunków masowych. Obecnie planowana jest poprawa dostępu kolejowego do portu w rejonie za wiaduktem Barlickiego oraz budowa torów zdawczo-odbiorczych dla OT Port Świnoujście Sp. z o.o. Wiadukt Barlickiego wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby komunikacji z portem, stąd też włączenie go w granice administracyjne portu zapewni usankcjonowanie sytuacji faktycznej oraz spowoduje wzrost przeładunków masowych w tym rejonie jak zaznaczono na wstępie.

Rejon nr 3 - włączenie terenów w rejonie ul. Duńskiej i Fińskiej

Obszary te dzięki zmianie granicy portu stanowić będą rezerwę terenową pod przyszłą rozbudowę terminala promowego. Dzięki zastosowaniu ustawowego prawu pierwokupu mogą stanowić cenny obszar inwestycyjny. Utrzymanie konkurencyjności terminala wymaga już dziś podjęcia decyzji o powiększeniu jego obszaru o możliwe do pozyskania tereny w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Terminal promowy w Świnoujściu, pomimo iż powszechnie uważany jest za największy i najnowocześniejszy terminal promowy na południowym Bałtyku, wykazuje oznaki niedostosowania do już eksploatowanych i planowanych w przyszłości ilości jednostek pływających oraz związanym z nimi transportem kołowym - zbyt mała ilość miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych.

W rejonie tym planowana jest rozbudowa placów postojowych dla naczep samochodowych dla obsługi przeładunków intermodalnych w związku z planowaną rozbudową infrastruktury terminalu promowego. Inwestycja budowy placów postojowych stanowić będzie uzupełnienie inwestycji dotyczącej przeładunków intermodalnych na Terminalu Promowym Świnoujście pn. „Przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego” -jest to nazwa inwestycji realizowanej po stronie polskiej. Pełna nazwa inwestycji realizowanej ze szwedzkim partnerem brzmi: ”Sweden-Poland Sustainable Sea—Hinterland Services. Sustainable Swinoujscie Trelleborg MoS based on upgrading port infrastructure, developing intermodal transport and integrating hinterland corridors.”

Dodatkowo w rejonie Basenu Bałtyckiego planuje się inwestycję pn. „Budowa stanowiska promowego w Basenie Bałtyckim w porcie Świnoujście". Inwestycja ta dotyczy budowy drugiego stanowiska promowego (oprócz planowanego połączenia stanowisk 5 i 6 na istniejącym terminalu promowym) z infrastrukturą przystosowaną do obsługi transportu intermodalnego. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter