W dniach 12-14 października br. w południowych Chinach w Shenzhen w prowincji Guangdong odbyły się największe w tym rejonie targi logistyczno-transportowe CILF (China International Logistics and Transportation Fair) organizowane już po raz jedenasty. Formuła wydarzenia dedykowana była między innymi logistyce i łańcuchowi dostaw, portom i żegludze, transportowi pasażerskiemu, transportowi kolejowemu w tym przewozom intermodalnym.
Wybór miejsca organizacji targów nie był przypadkowy, bowiem Shenzhen to jeden z największych w południowo-wschodnich Chinach ośrodek gospodarczy i finansowy sąsiadujący bezpośrednio z Hong Kongiem, posiadający bardzo rozwinięty przemysł w tym informatyczny, elektroniczny, spożywczy, chemiczny, włókienniczy i maszynowy. Tu też swoje miejsce początkowe bierze tzw. Nowy Szlak Jedwabny, którego celem jest zintensyfikowanie wymiany handlowej pomiędzy Chinami a Europą.
Port Gdańsk z kolei jest ośrodkiem transportowym, w którym przeładowywane jest każdego roku blisko 40% towarów handlu zagranicznego realizowanego pomiędzy Polską i Chinami. Z tego też względu na targach nie mogło zabraknąć Gdańska, który po raz pierwszy zaprezentował swoje stoisko w tym rejonie świata obok takich portów Europy jak Hamburg, Rotterdam, czy Goteborg.
Obecność Gdańska doceniły także lokalne władze chińskie będące organizatorami targów, bowiem pierwszego dnia targowego stoisko Portu Gdańsk wraz z rzeszą chińskich przedstawicieli mediów odwiedził Pan Dong Yanze, wiceprezes chińskiej komisji transportu Shenzhen.
Targi nie były jednak jedynym powodem wizyty Portu Gdańsk w Państwie Środka. 13 października Port Gdańsk i największy port prowincji Guangdong - Port Guangzhou podpisały list intencyjny, w którym strony zobowiązały się do zacieśnienia relacji celem wzmożenia wymiany polsko-chińskiej wpisującej się w inicjatywę One Belt one Road mającą na celu reaktywację Jedwabnego Szlaku - strategicznego chińskiego projektu ekonomicznego.
Port Guangzhou to w tej chwili największy uniwersalny port południowych Chin będący hubem transportowym dla okolicznych prowincji, w tym dla prowincji Guangxi, Yunnan, Guizhou, Sichuan, Hunan, Hubei and Jiangxi. Na nabrzeżach portowych przeładowuje się m.in. produkty paliwowe, węgiel, zboża, produkty chemiczne, w tym nawozy, stal, rudę, produkty przemysłu motoryzacyjnego oraz kontenery. Podpisany list intencyjny służyć będzie wymianie doświadczeń i wspólnemu promowaniu ośrodków portowych. Stanowić też będzie podwaliny do wprowadzenia konkretnych projektów współpracy ukierunkowanych na wymianie transportowej polsko-chińskiej poprzez Port Gdańsk oraz Port Guangzhou.
To już drugi w okresie zaledwie 4 miesięcy list intencyjny podpisany przez Port Gdańsk ze stroną chińską, co stanowi potwierdzenie, że na mapie Nowego Jedwabnego Szlaku, chińskiej koncepcji nowej drogi handlowej łączącej Azję z Europą, Polska w grupie tzw. szesnastki tj. w grupie państw obszaru Europy Środkowej i Wschodniej leżących na Szlaku Jedwabnym, pełni bardzo ważną rolę. W ciągu ostatnich zaledwie 7 lat towarowa wymiana polsko-chińska wzrosła aż o 50%. Tymczasem strona chińska koncentruje swoja uwagę głównie na dużych partnerach wymiany i z tej perspektywy, spośród całej szesnastki, Polska zaczyna odgrywać znaczącą rolę. Rynek polski należy bowiem do jednego z większych w Europie, który zapewnia dostęp do szerokiego grona odbiorców oraz licznej grupy polskich producentów.
Zainteresowaniem Chińczyków cieszy się zwłaszcza polski przemysł spożywczy, elektroniczny, motoryzacyjny i AGD.
W ramach tej koncepcji Port Gdańsk pozostaje bardzo ważnym potencjalnym partnerem dla Państwa Środka nie tylko ze względu na liczny rynek lokalny, ale także bogatą siatkę połączeń transportowych biegnących z Gdańska dalej w głąb Europy. Takie przesłanie towarzyszyło kilkudniowej wizycie portu w południowych Chinach i stanowiło kolejne potwierdzenie, że największy polski port morski może dalej umacniać swoją pozycję dla transportu polskich towarów na wschód, a realizacja tej koncepcji jest tylko kwestią czasu.