Porty, logistyka

Sześć firm i konsorcjów jest gotowych zbudować most zwodzony na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku. W czwartek w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto oferty dotyczące tej inwestycji. Most ma być oddany do użytku w 2018 r.

Jak poinformował Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, która z sześciu firm zrealizuje inwestycję okaże się za kilka dni po przeanalizowaniu ofert przez komisję przetargową. Głównym kryterium oceny jest cena, zaś dodatkowe kryterium to przedłużenie okresu gwarancji inwestycji.

Oferty na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską złożyły: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia (prawie 77,5 mln zł); konsorcjum gdyńskich firm: Metrostav (lider), Vistal oraz Vistal Infrastructure (ponad 57,1 mln zł); konsorcjum z Będzina: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex (lider) i Azi-Bud (ponad 77,1 mln zł); konsorcjum: Porr Polska Infrastructure z Warszawy (lider) oraz Porr Bau GmbH i Teerag Asdag Aktiengesellschaft z Wiednia (ponad 77,8 mln zł); Budimex z Warszawy (prawie 60,3 mln zł) oraz Strabag z Pruszkowa (ponad 77,1 mln zł).

"Cieszy mnie, że pojawiło się kilka ofert, bo to pokazuje, że firmy chcą realizować inwestycje w naszym regionie. Dobrą informacją dla gdańszczan jest też to, że dwie ze złożonych ofert są niższe, niż zakładana przez nas kwota 71 mln zł" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Postępowanie pn. "Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie" ma formę przetargu ograniczonego. To oznacza, że wykonawcy najpierw złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a następnie, po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostały zaproszone do składania ofert przetargowych. W I etapie startowało 15 przedsiębiorstw.

Budowa mostu nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie planowanego mostu mają być wybudowane też dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

W wieloletnim planie finansowym miasta na tę inwestycję zarezerwowano w 2016 r. kwotę 17 mln zł. Urząd Miasta w maju podał, że Gdańsk na budowę mostu w Sobieszewie otrzyma 16,6 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej. Wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przyznanie środków z rezerwy subwencji ogólnej na budowę mostu miasto złożyło w lutym br.

Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020, a prezydent Gdańska Paweł Adamowicz obiecał jego realizację w swoim programie wyborczym. Most w Sobieszewie ma służyć nie tylko mieszkańcom tej części Gdańska i turystom, ale również harcerzom. Gdańsk stara się bowiem o organizację Jamboree, czyli światowego zlotu skautów w 2023 roku. 40 tysięcy harcerzy z całego świata miałoby przyjechać właśnie na Wyspę Sobieszewską.

Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W 2013 r. został on wyremontowany i zmodernizowany, ale nadal nie jest to wygodne rozwiązanie, obecna konstrukcja mostu utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.

rop/ jzi/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter