W czerwcu br. przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście wzrosły o 1,9 % w porównaniu do czerwca ub. roku. W sumie w pierwszym półroczu 2015 roku przeładunki wzrosły wobec minionego roku prawie we wszystkich grupach towarowych.
W czerwcu br. w poszczególnych grupach ładunkowych wzrosty nastąpiły w rudzie o 249,1 %, co wynika z większej liczby statków z rudą żelaza, ilmenitem i koncentratem miedzi zawijających do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Kolejna grupa towarowa, w której odnotowano wzrosty to przeładunki zboża, które wzrosły o 5,2 %. Jest to efekt zwiększenia importu śruty sojowej i eksportu śruty rzepakowej. W czerwcu przeładowano również więcej drewna, głównie w eksporcie do Egiptu. Wzrost o 9,9 % zanotowała także drobnica. Do obu portów zawinęło więcej statków z importem bloków granitowych, celulozy i wyrobów hutniczych, oraz znacznie zwiększyły się obroty drobnicy promowej o 13,5 %. Obroty ropy również uległy zwiększeniu o 22,4 %, głównie dzięki zwiększonemu eksportowi oleju napędowego do Holandii. Z kolei spadki odnotowano w przeładunkach węgla o -49 %, co spowodowane jest mniejszym importem i eksportem tego surowca. Spadki wystąpiły również w grupie inne masowe o -4,7 %, co nastąpiło w efekcie mniejszego obrotu nawozami, kruszywem i złomem oraz pakiem smołowym.
Podsumowując, w pierwszym półroczu 2015 roku przeładunki wzrosły o 1,1 % wobec ubiegłego roku. Wzrosły przeładunki rudy o 300 tys. ton tj. lepiej o 44 % do poprzedniego okresu głównie przez zwiększony import rudy żelaza. W grupie inne masowe wzrost stanowił prawie 190 tys. ton tj. o 12 % do poprzedniego roku, za sprawą zwiększonych obrotów kruszyw, nawozów, metanolu, paku i smoły. Nastąpił znaczny wzrost w grupie zboża o 290 tys. ton tj. o 41,9 % do poprzedniego roku głównie dzięki zwiększonemu eksportowi pszenicy i śruty rzepakowej oraz importowi śruty sojowej. Przeładunki drewna wzrosły aż o 44,3 %. Nastąpił wzrost drobnicy o ponad 300 tys. ton tj. o 6,2 % do poprzedniego roku (w tym wzrost drobnicy promowej o 8,6 %). Przeładunki ropy wzrosły o ponad 120 tys. ton tj. o 15,9 % do poprzedniego roku. Spadki odnotowano jedynie w węglu o prawie 1,1 mln ton tj. mniej o 43,7 %, co jest spowodowane mniejszym importem o ponad 200 tys. ton i mniejszym eksportem o ponad 800 tys. ton.
W przypadku kontenerów – w samym czerwcu br. nastąpił wzrost przeładunków o 14,1 %. Natomiast narastająco po 6 miesiącach odnotowano wzrost o 15,9 % w porównaniu z analogicznym okresem 2014. Wypracowany większy wolumen przeładowywanych kontenerów uzyskano dzięki m.in. otwarciu nowej linii armatora Tschudi.
Przy takim tempie wzrostu prognozowane przeładunki na koniec 2015 roku powinny osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton (w 2014 roku przeładunki wyniosły 23,4 mln ton).
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.