Kilkanaście miesięcy dzieli nas od powstania drugiego terminala na DCT, a gdyński port nadal czeka na obrotnicę dającą wiele nowych możliwości. Powszechnie uważa się, że rywalizacja przebiega pomiędzy trzema terminalami - najmłodszym, a zarazem największym DCT i gdyńskimi BCT i GCT. W walce o armatora liczy się także polityka portów: Gdynia i Gdańsk. Oba z nich mają tego samego właściciela i mają te same stawki, ale pobierane opłaty się różnią. Gdzie tkwi różnica?
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ograniczył pojemność brutto kontenerowców podlegających opłatom tonażowym w porcie do 60.000 GT.
http://www.portgdansk.pl/zegluga/taryfy-portowe
Pkt 6, ostatnie zdanie
Port Gdynia nie ma takiego zapisu w swoich taryfach, mimo że Port Gdynia wkrótce będzie w stanie obsłużyć statki o podobnym rozmiarach co na DCT Gdańsk (14.000 TUE). Ponadto, Port Gdynia ogłosił już wizytę statków większych niż 60.000 GT, na przykład, m/v MSC Fortunate (5700 TEU) z GT na poziomie 64.054.
http://www.port.gdynia.pl/pl/port/taryfa-oplat
Zarówno Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Portu Gdynia są firmami użyteczności publicznej z jednym akcjonariuszem większościowym - czyli Ministerstwem Skarbu Państwa. Stawki opłat tonażowych i przystaniowych w obu portach są równe - to jest 0,22 EUR / GT dla opłat tonażowych i 0,11 EUR / GT dla opłat przystaniowych. Władze portowe stosują te same systemy rabatowe w zależności od częstotliwości połączeń w porcie. Jedyną różnicą są opłaty tonażowe dla statków kontenerowych w Porcie Gdańsk.
Największe statki Maersk Line zawijające do DCT Gdańsk (18000 TEU) raz w tygodniu mają pojemność brutto 194.849.
Zakładając sprawę podstawową - czyli nie ma rabatu, pojemności obliczeniowa dla należności pobieranej przez Port Gdańsk wygląda w następujący sposób: 194.849 GT x 0,22 GT = 42.866,78 EUR z opłat tonażowych należnych ZMPGdańsk za zawinięcie, ale Maersk Line płaci według następującego przelicznika 60.000 GT x 0,22 EUR = 13.200 EUR. Oznacza to, że ze strony ZMPGdańsk każde zawinięcie statku jest obciążone kwotą pomniejszoną o 29,666.78 EUR co tydzień.
Nawet przy założeniu maksymalnego rabatu w ramach taryfy opłat portowych na poziomie 60% za łącznie osiem połączeń w tygodniu (statek oceaniczny i mniejsze feedery) kalkulacja będzie wyglądała w następujący sposób: 194.849 GT x 0,22 EUR = 42,866,78 EUR x 40% = 17.146,71 EUR z opłat tonażowych należnych ZMPGdańsk za zawinięcie, ale Maersk Line zapłaci 60.000 GT x 0,22 EUR = 13.200 EUR x 40% = 5.280 EUR. Oznacza to, że armator zapłaci ZMPGdańsk za każdy statek mniej o 11.866,71 EUR co tydzień. Obecnie największy kontenerowiec zawija do portu 1 raz w tygodniu, tak więc poziom rabatu według taryfy może być mniejszy.
Logistyka Morska
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.