Porty, logistyka

Kilka miesięcy temu Port Gdańsk celebrował 40-lecie budowy Portu Północnego, czyli głębokowodnej części Portu Gdańsk, stanowiącej aktualnie jeden z najdynamiczniej rozwijających się fragmentów portu, m.in. za sprawą jego doskonałych warunków hydrograficznych. Obecnie Port Gdańsk rozpoczyna realizację kolejnego projektu, który zadecyduje o kształcie i pozycji portu w następnych dziesięcioleciach.

W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Przewiduje się trzy fazy realizacji projektu: analityczno-koncepcyjną, dokumentacyjną oraz realizacyjną. Pierwsza z wymienionych służyć będzie zweryfikowaniu założeń strategicznych w zakresie możliwości przestrzennych oraz zweryfikowaniu zawartych w strategii prognoz rynkowych.

W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwy jest tu rozwój portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym poprzez zalądowienia i budowę pirsów. Dodatkowym atutem lokalizacji projektowanego Portu Zewnętrznego (Portu Centralnego), jest jego położenie w pobliżu istniejącej infrastruktury dostępowej (drogowo-kolejowej) i medialnej. Takie rozwiązanie sprzyjać będzie zarazem ograniczeniu kosztów budowy nowej infrastruktury portowej, szczególnie w zakresie dostępu od strony lądu.

Dzisiejszy port, jako węzeł komunikacyjny łączący transport morski z lądowym, musi skutecznie konkurować na europejskim rynku. Porty, szczególnie te ważne dla gospodarek swoich krajów, ewoluują w kierunku roli organizmów tworzących wartość dodaną, kluczowego węzła w globalnych łańcuchach dostaw, w których infrastruktura i suprastruktura są elementami jednolitego systemu. Architektura tego systemu kanalizuje wysiłek wszystkich zasobów w jednym kierunku: zapewnienia wysokiej efektywności i maksymalnej wygody wszystkim klientom portu, dostępności dla coraz większych statków oraz minimalizacji ryzyka kongestii.

Budowa Portu Zewnętrznego jest więc koncepcją urzeczywistniającą te postulaty. Jest także zbieżna z nadrzędną ideą przyświecającą strategii rozwoju Portu Gdańsk, w której kładzie się szczególny nacisk na scenariusz przeobrażenia go w port V generacji, czyli:

- uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, pozwalający na obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie,
- ważne w skali nie tylko regionu pomorskiego, ale całego kraju centrum z kompleksową obsługą transportu intermodalnego,
- kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny funkcjonujący na dobrze zagospodarowanych terenach zapewniających optymalizację przestrzenną, wyposażony w innowacyjne rozwiązania logistyczne,
- ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.

Rozpoczynająca się faza analityczno-koncepcyjna budowy Portu Zewnętrznego (Portu Centralnego) jest więc niezwykle istotnym krokiem dla przyszłości portu zarówno w kontekście gospodarczym, jak i społecznym. Rozbudowa Portu Gdańsk będącego portem bazowym Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr 1 oznacza bowiem także aktywizację społeczności lokalnej, dla której przybędą nowe miejsca pracy, nowe możliwości rozwojowe i nowe perspektywy życia.

Taka koncepcja Portu Gdańsk nowej generacji to nie futurystyczna wizja przyszłości, lecz realny projekt rozbudowy największego portu morskiego w Polsce, czego naocznymi świadkami, a także beneficjentami będziemy już wkrótce my wszyscy.

Port Gdańsk 

+2 Budować jak najszybciej
gdyż potencjał przeładunkowy w polskich portach jest niski przypomnę ,ze w zeszłym roku porty wszystkie polskie przeładowały 77 mln ton dla przykładu porty małej Łotwy 74 mln .To świadczy jak daleko nam do świata innych portów nie podaje bo będzie to wstyd dla nas .
14 marzec 2015 : 10:52 taka prawda | Zgłoś
0 taaaa
sny na jawie i kolejny wielki mis , rozumiem ze kontenery na topie ale jak sie port za to wezmie to sie skonczy jak z bazą promową jezeli bedzie potrzeba niech rozbuduja ale to co jest proponowane ? tam drobnym druczkiem widac chyba cwany walek zeby zrealizowac nalezy sprzedac grunty portu gdanskiego pod deweloperke !! nosz ku... zeby miec kontenery zamkna mozliwosc budowy innych typow przeladunkow ? bo sprzedadza tereny tylko polska beda kolejne biedronki i apartamenty z kartonu
14 marzec 2015 : 21:55 maks | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter