Pięć lat obecności na rynku i silny nacisk na rozwój portfolio usług sprawiły, że DB Schenker Rail Polska zajmuje obecnie drugie miejsce wśród krajowych towarowych przewoźników kolejowych, informuje zarząd. Dodajmy, dane te dotyczą jej udziału w rynku przewozów cargo liczonym wagowo (w ujęciu wykonanej pracy - miejsce piąte, dane Urzędu Transportu Kolejowego).
Zarząd przewoźnika podkreśla, że ze szczególną uwagą rozwija przewozy intermodalne, gdzie jest "liderem wzrostu". W ciągu ostatnich dwóch lat udział DB Schenker Rail w tym segmencie rynku kolejowego zwiększył się do 21 proc. (w ujęciu wagowym; w 2012 r. - 7,3 proc., dane UTK).
- Potrojenie przewozów intermodalnych w ciągu dwóch lat pokazuje, że nasza oferta jest konkurencyjna, spełnia najwyższe standardy jakościowe oraz wpisuje się w oczekiwania klientów, które na rynku intermodalnym są bardzo wysokie - mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska. - Nadal będziemy rozwijać naszą ofertę w tym kierunku, szczególnie, że sześcioprocentowy udział przewozów intermodalnych w polskim rynku kolejowym, w porównaniu do 20 proc. w Europie, pokazuje jak duży jest jeszcze potencjał wzrostu w tym segmencie.
Obecnie spółka ta, w kooperacji z DB Schenker Rail Deutschland, obsługuje regularne transporty części samochodowych w kontenerach z fabryk w Niemczech i Czechach do montowni w rosyjskich miastach Kaługa i Nizny Novogrod. Potoki te łączone są na terminalu przeładunkowym w Brześciu, gdzie po przeładunku na szeroki tor, transportowane są dalej do stacji ostatecznego przeznaczenia w Rosji.
Transport do Kaługi jest jednym z największych tego typu jednorodnych potoków w Europie. Natomiast wykorzystując położenie geograficzne oraz przynależność do europejskiej sieć kolejowej DB Schenker Rail, polski przewoźnik - w kooperacji z DB Schenker Rail Deutschland - "z sukcesem realizuje transporty intermodalne na osi Wschód - Zachód. Usługi realizowane są dla liderów z branży intermodalnej takich jak Trans Eurasia Logistics", przypomina zarząd.
DB Schenker Rail Polska od ponad czterech lat obsługuje transporty pomiędzy portem w Hamburgu a Polską. Jest to usługa realizowana dla firmy Polzug Intermodal, w systemie wahadłowym do terminala klienta w Gądkach pod Poznaniem. Przewoźnik używa lokomotyw wielosystemowych, które zapewniają płynne przekraczanie granicy.
Od ponad roku współpraca z Polzugiem została rozszerzona również o nowe kierunki, takie jak Wrocław, Pruszków czy Dąbrowa Górnicza.
Przynależność do grupy DB Schenker Rail Polska spółki DB Port Szczecin poszerza wachlarz oferowanych usług o ofertę portową i drogę morską. DB Port Szczecin, z mocami przerobowymi 120 tysięcy TEU rocznie, 52 tys. m kw. krytych powierzchni magazynowych oraz 200 tys. m kw. powierzchni placów składowych, jest ważną częścią największego kompleksu przeładunkowego w zachodnim rejonie Bałtyku.
W 2014 r. przeładowano tam 78 tys. TEU, osiągając tym samym 28 proc. wzrost rok do roku.