Wszystko wskazuje na to, że rok 2015 będzie nie mniej interesującym i obiecującym w Porcie Gdańsk, co rekordowy rok 2014.
Już dziś oficjalnie wiadomo, że po raz kolejny Port Gdańsk osiągnął drugą pozycję na Bałtyku pod względem liczby obsłużonych kontenerów oraz siódmą lokatę w zakresie wielkości przeładunków ogółem. Zaledwie dwa miesiące po zakończeniu wyjątkowo pomyślnego okresu w historii Portu Gdańsk, rok 2015 przynosi kolejne ważne wydarzenie.
19 lutego br. do największego aktualnie na Bałtyku terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, zawinął statek Majestic Maersk inicjując zapowiadany od kilku miesięcy wspólny serwis dwóch gigantów kontenerowego rynku na świecie - armatora Maersk oraz MSC (Mediterranean Shipping Company). To pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce. Wspomniani giganci w roku ubiegłym zawarli 10 letnią umowę, na podstawie której utworzyli alians funkcjonujący na rynku jako 2M.
Taka decyzja nie powinna dziwić, gdyż w dobie coraz trudniejszego rynku, w światowych przewozach kontenerowych obserwuje się wśród armatorów coraz częstsze decyzje o konsolidacji linii żeglugowych w alianse. Rozwiązanie to pozwala skumulować dużą masę ładunku i dostarczyć ją bliżej miejsc docelowych.
Trendowi temu towarzyszy także eksploatowanie przez armatorów coraz większych statków, które z jednej strony pozwalają na dodatkowe oszczędności, z drugiej zaś zawężają listę portów, do których gigantyczne jednostki mogą zawijać. Coraz większą rolę odgrywają zatem porty przystosowane do obsługi dużych statków i zarazem takie ośrodki, które noszą status hubów. Jednym z nich jest właśnie Port Gdańsk, do którego już od 5 lat regularnie zawijają statki oceaniczne łącząc odległy Port Szanghaj z Polską. Każdego tygodnia po drodze zawijają do takich portów jak: koreański Busan i Gwangyang, chiński port Ningbo, Yantian, Hongkong, ale również Singapur, malezyjski Tanjung Pelepas, brytyjski Felixstowe, holenderski Rotterdam, niemiecki Bremerhaven oraz duński Aarhus.
Ostatnia dekada w historii Portu Gdańsk jest wyjątkowo udana. Niewątpliwie sukcesywny i wciąż niesłabnący rozwój Portu Gdańsk jest wynikową nie tylko świetnej kondycji polskiej gospodarki, ale także zaufania klientów, przemyślanych inwestycji i perspektywicznej strategii działania, która jak pokazują wydarzenia tego roku, przyciąga do Gdańska największych gigantów rynku. Gigantów, którzy upatrują w tej lokalizacji dogodnych i pomyślnych warunków do rozwoju morskiego biznesu, czyniąc zarazem z Portu Gdańsk coraz groźniejszego z każdym rokiem i godnego rywala na akwenie bałtyckim.