Hamburski port osiągnął w 2014 roku z łącznym przeładunkiem w wysokości 145,7 milionów ton swój najlepszy jak dotąd wynik w historii. Oznacza on wzrost o 4,8 procent. Szczególnie dobrze rozwijał się przeładunek drobnicy osiągając 102,7 miliona ton (+6,1 procent). Także przeładunki ładunków masowych z 43,0 milionami ton (+1,7 procent) przyczyniły się do rekordowego wyniku największego niemieckiego portu uniwersalnego.
Rok 2014 oznacza dla portu Hamburg rok historycznego rekordu w przeładunkach morskich. Nigdy dotąd nie wyładowano i nie załadowano na statki więcej ładunków. „Rok rekordowego przeładunku był możliwy, ponieważ klienci portu oraz armatorzy zdają się na Hamburg i cenią jakość usług naszego portu. Doskonała wydajność portu i jego licznych usługodawców w zakresie przeładunku, logistyki i transportu, jak również bardzo dobre liniowe połączenia transportowe z rynkami w kraju i zagranicą, są przekonywujące dla klientów portu na całym świecie. Hamburg gra w międzynarodowej Champions League globalnych portów i osiąga w Europie ponadprzeciętny wzrost”, podkreślił członek zarządu Hafen Hamburg Marketing e.V. (HHM) Axel Mattern przy okazji prezentacji wyników rocznych hamburskiego portu. „Wynik roczny bardzo mnie cieszy. Pokazuje, jak ważne jest, aby rozwijać i realizować inteligentne rozwiązania dla portu. Z naszą strategią inteligentnego portu smartPORT idziemy dokładnie właściwą drogą – w kierunku przyszłości hamburskiego portu”, powiedział Jens Meier, Prezes zarządu Hamburg Port Authority.
Port Hamburg zatrudnia około 151.000 pracowników i dzięki tworzeniu wartości dodanej sięgającej niemal 20 miliardów euro ma wielkie znaczenie dla całej niemieckiej gospodarki. Aby ten uniwersalny port dalej utrzymywał się na kursie wzrostu, obok pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby należy także rozbudować i dostosować do rosnących strumieni ładunkowych korytarze do- i odwozowe dla transportu kolejowego, drogowego oraz żeglugi śródlądowej. Nowy rekord przeładunku został osiągnięty pomimo znaczącej liczby miejsc w obszarze Hamburga, w których prowadzono prace budowlane, podkreślili Axel Mattern wraz z drugim członkiem zarządu Ingo Egloff’em. „To potwierdza dobrą koordynację prowadzonych prac i dużą elastyczność transportu i przedsiębiorstw korzystających z portu, którzy w obliczu utrudnionych warunków transportu i odpraw podjęli ogromny wysiłek, aby niezawodnie realizować swoje usługi”, powiedział Axel Mattern. W komunikacji z klientami portu odgrywa Hafen Hamburg Marketing e.V. ważną rolę pośredniczącą. W ramach różnorodnej aktywności rynkowej HHM informuje o ważnych zmianach w procedurach transportowych i przeładunkowych w porcie i w regionie. „W ten sposób wzmacniamy powiązania z klientami i pogłębiamy kontakty między przedsiębiorstwami portowymi a klientami portu. Reklamujemy szczególnie intensywnie port i region metropolitarny Hamburga”, podkreślił Axel Mattern, który liczy na wiele nowych firm członkowskich reprezentujących gospodarkę portowo-morską Hamburga, jak również transport, logistykę oraz przemysł.
Przeładunek kontenerowy jest niezmiennie głównym nośnikiem korzystnego trendu przeładunkowego
Przeładunek kontenerowy osiągnął z 9,7 miliona TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych) ponadprzeciętny wzrost w rejonie Morza Północnego w wysokości 5,1 procent, pozostaje jednak minimalnie poniżej wyznaczonego na 2015 rok poziomu 10,0 milionów TEU. Silny wzrost zawdzięczany jest przede wszystkim rosnącym o 9,8 procent przeładunkom kontenerów z Chin. Kraj ten jest, z około 3 milionami TEU, najważniejszym partnerem rynkowym Hamburga. Pozostali partnerzy Hamburga z listy Top 10, którzy szczególnie przyczynili się do rekordowego wyniku, to Polska z 395.000 TEU (+22,6 procent) oraz Indie z 232.000 TEU (+14,9 procent). Łączny wzrost ładunków transhipmentowych z regionem Bałtyku osiągnął jedynie lekki wzrost o 0,5 procent, na co wpłynął regres oczekiwany w przewozach kontenerowych w relacji z Rosją. Ten drugi największy partner rynkowy Hamburga w przewozach kontenerowych utrzymał wprawdzie swoją pozycję, lecz osiągnął jednak w 2014 roku wynik przeładunków jedynie na poziomie 662.000 TEU (-7,8 procent). „Przeładunek kontenerowy w Hamburgu rosnący w 2014 roku o 5,1 procent, wypadł bardzo korzystnie w porównaniu do innych wielkich portów Europy Północnej, wśród których średni wzrost sięgnął 4,2 procent. Dzięki temu Hamburg umocnił się na pozycji drugiego największego portu kontenerowego w Europie. W globalnym rankingu portów kontenerowych Hamburg znajduje się niezmiennie na pozycji 15”, stwierdzi ł Axel Mattern. Mattern zwraca też uwagę, że dzięki 8,5 miliona pełnych kontenerów (+5,5 procent) odnotowano w 2014 roku kolejny rekord przeładunkowy, a Hamburg ma z 87,0 procent najwyższy udział pełnych kontenerów w przeładunku wśród największych europejskich portów kontenerowych.
W przeładunku drobnicy nieskonteneryzowanej odnotowano w 2014 roku łącznie 2,0 miliona ton i tym samym wzrost o 3,8 procent. Na wzrost złożyły się eksporty wyrobów żelaznych, stali, papieru, drewna i, ze znaczącym wzrostem o 19,6 procent, import owoców południowych, który sięgnął 188.000 ton.
Łączny przeładunek ładunków masowych zwiększył się w 2014 o 1,7 procent do 43,0 miliona ton i, stanowiąc 29,5 procent całkowitych obrotów, przyczynił się do osiągnięcia dodatniego wyniku hamburskiego portu. Z 8,2 milionami ton (+1,5 procent) w segmencie ładunków masowych przeładowywanych ssakiem oraz z 20,4 milionami ton (+3,5 procent) w segmencie ładunków masowych przeładowywanych czerpakiem przeładunki masowe w roku 2014 ponownie wzrosły. Głównym nośnikiem wzrostu był importowany węgiel, którego obsłużono 6,1 miliona ton (+6,9 procent) oraz importowane rudy (9,9 miliona ton, +4,4 procent). Wśród produktów rolnych wzrósł przeładunek zbóż, który osiągnął poziom 3,7 miliona ton (+6,7 procent), w dużym stopniu dzięki rosnącemu eksportowi zbóż do Afryki Północnej i Zachodniej. W segmencie ładunków płynnych przeładowano 14,4 miliona ton (-0,8 procent), osiągając niemal dobry wynik z roku wcześniejszego. Niewielki spadek w ładunkach płynnych związany jest ze słabszym importem ropy naftowej na skutek restrukturyzacji dużej hamburskiej rafinerii, jak również ze zmniejszeniem wolumenu oleju palmowego, sojowego oraz produktów chemicznych. Zwiększony w tym segmencie o 12,8 procent do 4,5 miliona ton eksport nie zdołał zbilansować mniejszego importu.
Dobre widoki – Hamburg kieruje się w 2015 roku na poziom 10 milionów TEU
Na rok 2015 marketingowa organizacja hamburskiego portu przewiduje dalszy wzrost w przeładunkach morskich. Na koniec roku możiwe jest osiągnięcie poziomu 149,0 milionów ton oraz 10,0 milionów TEU. Warunkiem jest dalszy wzrost morskiego handlu zagranicznego na kluczowych rynkach.
Prot Hamburg