PGE Baltica ma za sobą intensywny rok 2024. W ramach Baltica 2 – projektu realizowanego wspólnie z Ørsted – powstał portfel kontraktów na kluczowe komponenty i usługi instalacyjne dla tej morskiej farmy wiatrowej. Rozpoczęły się prace budowlane w części lądowej tego projektu. Jednocześnie PGE Baltica przygotowała teren w Ustce pod budowę bazy operacyjno-serwisowej i przeprowadziła odpowiednie przetargi. Zrealizowała także cykl badań dla projektu Baltica 1.
Projekt Baltica 2 o mocy 1,5 GW, którego rozpoczęcie eksploatacji planowane jest na rok 2027, niemal od początku minionego roku każdego miesiąca przynosił informację o postępach. Najwyraźniejszym sygnałem progresu były kolejne podpisywane umowy na dostawy poszczególnych kluczowych komponentów niezbędnych do budowy morskiej farmy wiatrowej, a także ich montażu na morzu. Ta seria rozpoczęła się jeszcze w 2023 roku od kontraktu na turbiny.
Kluczowe rozstrzygnięcia na lądzie i morzu
Na początku 2024 roku partnerzy w inwestycji Baltica 2 powierzyli postawienie fundamentów wraz z ich uprzednim przetransportowaniem na morze firmie Van Oord. Kontrakty na transport i instalację turbin wiatrowych zawarte zostały z firmami Fred. Olsen Windcarrier i Cadeler – ten zakres prac został rozdzielony na dwie części, a do każdej z nich został wybrany inny wykonawca. Transportem i instalacją morskich stacji transformatorowych zajmie się Seaway7. W przypadku tej części projektu jest silny lokalny wątek – polskie podmioty dostarczą żurawie i część okablowania jako niezbędnego wyposażenia morskich stacji.
W części lądowej wiosną 2024 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Generalnym wykonawcą, który został wybrany do realizacji tych prac, jest konsorcjum GE Vernova i Polimex-Mostostal. Na terenie przyszłej stacji lądowej w gminie Choczewo na Pomorzu przygotował m.in. teren i fundamenty stacji 250 i 400 kV, a także pas lądu pod przyszłą tzw. ławę kablową. Na przełomie listopada i grudnia trwało już stawianie konstrukcji obu budynków stacji. W trakcie roku rozstrzygnął się także przetarg na wykonawcę sterowanego przewiertu bezwykopowego HDD, który umożliwi później połączenie morskiego odcinka kabli eksportowych z ich odcinkiem lądowym. Prace zrealizuje konsorcjum polskich firm ROMGOS Gwiazdowscy i ZRB Janicki.
Projekt Baltica 2 otrzymał w minionym roku także pozwolenia na budowę dla części morskiej inwestycji. Było to przypieczętowanie pozyskania kompletu pozwoleń administracyjnych wymaganych do rozpoczęcia budowy.
Gdańsk i Ustka – teren budowy
Inwestorzy w projekcie Baltica 2 – PGE i Ørsted – podpisali umowę dzierżawy terenów portowych, które powstaną w wyniku rozbudowy Portu Gdańsk. Zbudowany tam zostanie ponad 20-hektarowy terminal 5 na potrzeby instalacji projektów offshore wind, który został przez inwestorów zarezerwowany na etap instalacji 107 turbin Baltica 2. Wybrany generalny wykonawca rozpoczął już przygotowania do budowy nowej infrastruktury portowej.
Z kolei w przypadku portu serwisowego odpowiednia infrastruktura powstaje w Ustce. Tam przez pół roku trwało usuwanie pozostałości po dawnych zabudowaniach przemysłowych, aby przygotować teren pod nowe obiekty O&M niezbędne do obsługi morskich farm wiatrowych. W Ustce powstanie m.in. budynek administracyjny i magazynowy, wyremontowana zostanie część nabrzeża niezbędnego dla jednostek serwisowych CTV. Jeszcze w lecie PGE Baltica rozpisała przetargi na generalnego wykonawcę i inżyniera kontraktu, z planem ich rozstrzygnięcia na przełomie 2024 i 2025 roku.
Baltica 1 na horyzoncie
W przypadku projektu Baltica 1 o mocy 0,9 GW, który realizuje PGE z planem uruchomienia w przyszłej dekadzie, zakończył się dwuletni okres badań wiatru, zafalowania i prądów morskich z wykorzystaniem technologii LiDAR. Wykonawcy kontynuowali badania środowiskowe dla projektu rozpoczęte jeszcze jesienią 2022 roku. Na potrzeby przyszłej infrastruktury przyłączeniowej odbyły się badania geologiczne w gminie Choczewo – tam, gdzie w kolejnych latach powstanie lądowa stacja transformatorowa dla tego właśnie projektu.
Geoquip Marine realizował wstępną kampanię geotechniczną mającą na celu rozpoznanie struktury dna na obszarze, na którym w powstanie Baltica 1. Równolegle odbywały się badania na lądzie i morzu konieczne do przygotowania dokumentacji potrzebnej do zaplanowania przewiertu ląd-morze przeprowadzane przez Geofizykę Toruń, która przewodziła polskiemu konsorcjum realizującego to zadanie. Z kolei Energoprojekt-Katowice wykona projekt koncepcyjny dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1 – odpowiednia umowa została podpisana w sierpniu.
Dodatkowo PGE Baltica dokonała wyboru firmy Ramboll jako doradcy technicznego dla wszystkich swoich projektów farm wiatrowych na morzu – zarówno realizowanych obecnie, jak i tych zaplanowanych do rozwoju.
Co w 2025?
W nowym roku projekt Baltica 2 czeka przede wszystkim przygotowanie obszaru przyszłej morskiej farmy wiatrowej pod instalację fundamentów, co wiąże się z usunięciem lub przesunięciem głazów mogących utrudnić budowę konstrukcji wsporczych morskich elektrowni. Na morzu zaplanowano także przygotowanie korytarzy, którymi pobiegną kable wyprowadzające moc w kierunku lądu. Dla Baltica 2 realizowany będzie wspomniany już przewiert ląd-morze w technologii HDD. A pozostając w części lądowej, w 2025 zaplanowana jest dostawa wielkogabarytowych transformatorów na teren lądowej stacji Baltica 2.
W Ustce natomiast PGE Baltica planuje rozpoczęcie prac budowlanych na terenie przyszłej bazy operacyjno-serwisowej. Jej planowane oddanie do użytku przewidziano na ostatni kwartał 2026 roku.
Źródło: PGE Baltica
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.