Offshore

Polenergia poinformowała, że spółki projektowe, realizujące budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III wyczarterują statki do transportu załóg.

Łącznie cztery umowy na czarter tych jednostek, podpisały 25 października br. spółki projektowe MFW Bałtyk II sp. z o.o. oraz MFW Bałtyk III sp. z o.o., w których Polenergia S.A. ma 50 proc. udziałów. Rozwijają one w ramach wspólnego przedsięwzięcia Polenergii S.A. oraz Equinor Wind Power AS projekty budowy dwóch morskich farm wiatrowych  - MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III.

Jak dalej wyjaśniono w komunikacie, każda ze spółek projektowych zawarła w tym zakresie po dwie umowy – jedną ze spółką Northern Offshore Services A/S z siedzibą w Kopenhadze, a drugą ze spółką Njord Offshore Ltd. z siedzibą w Maud’s Court (Wielka Brytania).

Armatorzy ci wyczarterują tym spółkom łącznie cztery statki do transportu załogi (ang. CTV – Crew Transport Vessels), obsługujące proces budowy morskich farm wiatrowych i stacji transformatorowych na morzu oraz zapewniające serwisowanie w początkowym okresie eksploatacji projektów, w tym w fazie rozruchu technologicznego (po dwa statki dla każdego z projektów).

"Spółka MFW Bałtyk II zawarła umowy na trzyletni okres czarteru, natomiast umowy dla spółki MFW Bałtyk III zawarto w formule opcji (na okres trzech lat), która może zostać wykonana przez tę spółkę do 1 września 2026 r. Każda ze spółek ma możliwość opcjonalnego przedłużenia umów o kolejne trzy lata" - informuje Polenergia.

Wynagrodzenie za czarter statków zostało określone w umowach stałą stawką dzienną z uwzględnieniem waloryzacji. Spółka MFW Bałtyk II szacuje koszt czarteru w trzyletnim okresie na ok. 13,5 mln EUR, a spółka MFW Bałtyk III - na ok. 13,8 mln EUR (jeśli skorzysta z wykonania opcji). Oprócz tego, w przypadku przedłużenia umów o kolejne trzy lata, dodatkowe wynagrodzenie dla armatorów jest szacowane na poziomie ok. 30 mln EUR łącznie dla obu projektów.

Przewidywany termin uruchomienia czarteru statków,. to odpowiednio drugi kwartał 2026 r. dla projektu MFW Bałtyk II i trzeci kwartał 2027 r. dla projektu MFW Bałtyk III.

Umowy zostały zawarte pod prawem angielskim. Ich zawarcie – jak podkreśla Polenergia - jest niezbędne dla sprawnego przeprowadzenia budowy obu orojektów oraz przejścia w fazę operacyjną. Umowy przewidują elastyczność wykorzystywania wyczarterowanych statków na potrzeby każdego z projektów.

rel (Polenergia)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter