McDermott International zrealizuje duże zlecenie od BP z wykorzystaniem przebudowanego i zmodernizowanego statku do układania rurociągów podmorskich (ex Ceona Amazon), którego częściowo wyposażony kadłub kilka lat temu powstał w stoczni Crist w Gdyni na zlecenie stoczni niemieckiej.
McDermott International, Inc. (notowana na giełdzie NYSE) oraz Baker Hughes (BHGE), należąca do koncernu GE (także na NYSE) podpisały kontrakty z koncernem energetycznym BP na dostawę i instalację podwodnych przewodów zbrojonych / pępowin, pionowych i poziomych linii zasilających i przesyłowych - rur i przewodów (subsea umbilicals, risers, flowlines - SURF) oraz podwodnych systemów wydobywczych (subsea production systems - SPS). Zostaną one zainstalowane w ramach projektu zagospodarowania podmorskiego złoża gazu ziemnego Greater Tortue Ahmeyim, u wybrzeży Mauretanii i Senegalu.
BP, BHGE i McDermott współpracują w celu osiągnięcia wydajności, synergii i skrócenia czasu dostawy.
McDermott pozyskał w ramach tego projektu znaczące zamówienie SURF - na projektowanie, zakupy materiałów i wyposażenie, dostawę i budowę / instalację (EPCI). Do jego realizacji McDermott planuje wykorzystać zmodernizowany statek Amazon, a także jednostki DLV 2000, North Ocean 102 i statki innych firm, aby wesprzeć prace instalacyjne zaplanowane na koniec 2020 r.
Przebudowa statku Amazon (ex Ceona Amazon) zostanie zakończona przed rozpoczęciem kampanii instalacyjnej i będzie obejmować zainstalowany nowy wielozłączowy system do układania rurociągów podmorskich metodą J-Lay (multi-joint (hex) J-Lay system) zdolny do realizacji najtrudniejszych projektów na bardzo głębokich akwenach, w tym m.in. instalację na pokładzie wyposażenia funkcjonalnego do jednoczesnego łączenia kilku odcinków rur (multi-joint facility), żurawi do załadunku rur w parach (dual pipe loading cranes), a także dodatkowych zespołów prądotwórczych.
W materiale video przedstawiono nowe wyposażenie funkcjonalne, które ma być zainstalowane przez Royal IHC na statku Amazon McDermott'a:
Przebudowę wyposażenia funkcjonalnego statku Amazon, jako projekt "pod klucz", zlecono holenderskiej firmie Royal IHC w ramach kontraktu ujawnionego w lipcu minionego roku. IHC dostarczy, zainstaluje, uruchomi i przetestuje m.in. swój innowacyjny, opatentowany system do układania rurociągów podmorskich metodą J-Lay oraz m.in. urządzenia do łączenia rur, co będzie wymagało także modyfikacji części konstrukcji statku, a na wstępie usunięcia dotychczas znajdującego się na pokładzie Amazona wyposażenia funkcjonalnego.
Nowy system J-Lay od Royal IHC (z uciągiem dynamicznym do 1500 ton, do instalacji różnego rodzaju rur, w tym linii zasilających i rur koncentrycznych o średnicach od 4,5 do 24 cali i grubości ścianek do 2 cali) ma "zmienić warunki gry na rynku" - zapewnia Paul Hardisty, dyrektor wykonawczy Royal IHC ds. mission equipment (wyposażenia funkcjonalnego / zadaniowego).
Amazon ma się pojawić w stoczni IHC w Holandii w sierpniu tego roku, a przebudowa ma być zakończona w lecie roku 2020. Obecnie pracuje na Zatoce Meksykańskiej.
"Amazon będzie kluczowym elementem floty zwiększającym możliwości McDermott i pozwoli nam skutecznie konkurować na całym świecie w walce o duże głęboko- i ultra-głębokowodne projekty" - powiedział Alan Marriott, vice-prezes działu Marine Assets & Operations w McDermott.
McDermott International zakupił zbudowany w 2014 roku statek do układania rurociągów podmorskich i konstrukcyjny w lutym 2017 roku. Ceona Amazon była wyłączona z eksploatacji (odstawiona "na sznurek") od września 2015 roku, kiedy to sąd ustanowił zarząd masy upadłościowej firmy Ceona.
Amerykańska firma kupiła podobno zaawansowany technicznie, bogato wyposażony statek za ok. 80 mln USD, co porównuje się z 350 mln USD za nowy statek ze stoczni niemieckiej Lloyd Werft. Budowa Ceona Amazon została zakończona w 2014 roku instalacją (w Holandii) kluczowego wyposażenia funkcjonalnego po pracach wykończeniowych i wyposażeniowych w Lloyd Werft w Bremerhaven.
Przed przebudową zakontraktowaną przez McDermott statek dysponuje m.in. dwoma żurawiami offshore o unosie po 400 ton, systemem do układania rurociągów podmorskich i oferuje 200 miejsc dla załogi oraz techników i inżynierów offshore.
Statek z zainstalowaną częścią wyposażenia ogólnookrętowego i bez wyposażenia funkcjonalnego, zbudowany został w gdyńskiej stoczni Crist SA i zwodowany 25 kwietnia 2014 roku, a wkrótce potem odholowany do niemieckiej Lloyd Werft Bremerhaven AG, na zamówienie której powstał w Polsce.
Czytaj także: Częściowo wyposażony kadłub statku offshore ze stoczni Crist dla niemieckiej stoczni Lloyd Werft
Zaprojektowane przez McDermott dla złoża Greater Tortue Ahmeyim rurociągi, w tym pionowe linie przesyłowe, produkowane będą w należącym do tej firmy zakładzie w Batam (Indonezja).
McDermott szacuje wartość swojego udziału w realizacji tych kontraktów na poziomie 500 do 750 mln USD."Kontrakt ten oznacza dla nas kilka pionierskich działań: nasz pierwszy znaczący projekt subsea EPCI w Afryce Zachodniej; pierwszy projekt wykorzystujący nasz najnowocześniejszy statek do układania rurociągów podmorskich Amazon, a także nasze wsparcie dla wejścia BP po raz pierwszy na rynek Senegalu i Mauretanii." - powiedział Tareq Kawash, starszy wiceprezes McDermott na Europę, Afrykę, Rosję i Morze Kaspijskie.
"Nasza współpraca z BHGE pozwala nam zaoferować BP zintegrowane podejście, oparte na sprawdzonych rozwiązaniach. Z niecierpliwością oczekujemy, wraz z BHGE, realizacji tego przełomowego projektu dla BP, przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa i jakości" - dodał.
Zdobycie przez McDermott i Baker Hughes wspomnianych wyżej kontraktów jest konsekwencją udanej realizacji przez te firmy początkowej fazy projektowania (FEED), zleconej w marcu 2018 r., przy której BHGE i McDermott pracowały razem, definiując zakres technologii i wyposażenia dla pierwszej, cztero-odwiertowej fazy zagospodarowania złoża. Zespoły ds. zarządzania projektami i inżynierii/projektowania z BP, BHGE i McDermott pozostają na czas przygotowań i realizacji projektu w biurze w siedzibie McDermott w Londynie.
Początkowa infrastruktura podwodna łączy pierwsze cztery z planowanych 12 odwiertów połączonych rurociągami wydobywczymi prowadzącymi do pływającego systemu wydobywczego, magazynowego i terminalowego (FPSO). Na nim odesparowywane są fazy ciekłe, a gaz eksportowy jest transportowany z FPSO rurociągiem do pływającego terminalu z instalacjami skraplającymi (FLNG).
PBS, rel (McDermott, IHC)